אוקג'ה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אוקג'ה
Okja
בימוי בונג ג'ון-הו עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי דידי גראדנר, ג'רמי קליינר, בונג ג'ון-הו עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט בונג ג'ון-הו עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה Yang Jin-mo עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים Ahn Seo-hyun
קלי מקדונלד
שירלי הנדרסון
ג'יאנקרלו אספוזיטו
דבון בוסטיק
Byun Hee-bong
לילי קולינס
פול דנו
סטיבן יאון
ג'ייק ג'ילנהול
טילדה סווינטון
Choi Woo-shik עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה יונג ג'ה-איל עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום דריוש חאנג'י עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית, קוריאה הדרומית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה, הזרמת מוזיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 2017 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 121 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית, קוריאנית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט הרפתקאות, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אוקג'הקוריאנית: 옥자) הוא סרט פעולה ופנטזיה מדעית(אנ'), הפקה דרום-קוריאנית-אמריקאית משנת 2017, בבימויו של בונג ג'ון-הו על פי תסריט שכתבו בונג וג'ון רונסון המבוסס על סיפור מאת בונג. בסרט מככבת סאו-היון אן, ומשתתפים ביון הי-בונג, יון ג׳יי אי-מון, צ'וי וו-שיק, טילדה סווינטון, פול דנו, סטיבן יאון, לילי קולינס, שירלי הנדרסון, דניאל הנשל, דבון בוסטיק, ג'אנקרלו אספוזיטו וג'ייק ג'ילנהול. הסרט עוסק בילדה שגידלה 'חזירת על' מהונדסת גנטית, ויוצאת לחלץ אותה לאחר שהיא נלקחת לארצות הברית.

הסרט התמודד על פרס דקל הזהב בפסטיבל קאן 2017. הוא עלה בנטפליקס ב-28 בינואר 2017.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2007 לוסי מירנדו הופכת למנכ"לית תאגיד מירנדו, כשהיא מחליפה בכך את אחותה התאומה. היא מכריזה שהתאגיד מגדל 'חזירי על', חזירים מושבחים גנטית. עשרים וששה חזירים ניסיוניים נשלחו למקומות שונים ברחבי העולם על מנת שיגדלו שם במשך עשר שנים, בסיומן יוכתר אחד מהם כחזיר הטוב ביותר.

ב-2017 ילדה בשם מיג'יה מתגוררת בדרום קוריאה עם סבה ועם חזירת העל שלהם, אוקג'ה. למיג'יה ואוקג'ה מערכת יחסים קרובה, והם מבלים את רוב זמנם יחד. משלחת מטעם מירנדו מגיעה לבקר אותם עם סיומן של עשר השנים שהוגדרו מראש. המשלחת כוללת בין השאר את דובר מירנדו, ואת הזואולוג הראשי האקסצנטרי של החברה, ד"ר ג'וני וילקוקס. וילקוקס קובע כי אוקג'ה היא חזירת העל הטובה ביותר, ומודיע שהיא תתלווה אליהם בחזרה לניו יורק. סבה של מיג'יה מעניק לה פסל חזיר מזהב, ומסביר שהוא נותן לה אותו כפיצוי על אוקג'ה שתעזוב אותם. מיג'יה ההמומה והשבורה נוסעת לסיאול בחיפוש אחר אוקג'ה. היא מבחינה בה מועמסת על משאית ועוקבת אחר המשאית. חבורה מטעם החזית לשחרור בעלי חיים - ה-ALF עוצרת את המשאית בדרך ומשחררת את אוקג'ה מהמשאית.

אוקג'ה ומיג'יה נמלטות, והחבורה אוספת אותם. ג'יי מנהיג החבורה משוחח עם מיג'יה בעזרת קיי, חבר ALF אחר שמשמש כמתורגמן. ג'יי מציג בפני מיג'יה את תוכניתם לשתול על אוקג'ה מכשיר הסרטה, לתת לה להילכד בשנית בידי התאגיד, ולתעד כיצד הם מתעללים בבעלי חיים. הוא מבקש את הסכמתה של מיג'יה לתוכנית. מיג'יה מבקשת שיחזירו את אוקג'ה להרים, אבל קיי מתרגם במזיד את דבריה כהסכמה לתוכנית. החבורה עוזבת, ואוקג'ה נלכדת מחדש.

כדי למזער את נזקי יחסי הציבור שאירוע הבריחה גרם, לוסי מזמינה את מיג'יה לבוא לניו יורק כדי לערוך מפגש מחודש עם החזירה שלה. אוקג'ה נלקחת למעבדה, שם מגדלים אותה בכפייה עם חזיר על אחר ולוקחים ממנה בשר לטעימה. כשחברי ה-ALF צופים בצילומים קיי מודה ששיקר כשתרגם, וג'יי מכה אותו ומגרש אותו מ-ALF.

מיג'יה מגיעה לניו יורק ושם נאלצת לציית להוראותיה הגחמניות של מירנדו. ג'יי חומק לחדרה ומספר לה כי הם מתכוננים לשחרר את אוקג'ה במהלך מצעד הראווה שמירנדו מתכננת לה.

במהלך המצעד ה-ALF מקרינים את סרט ההתעללות, ובמהלך הכאוס שנוצר משחררים את אוקג'ה. לוסי המובסת מחזירה את השליטה בחברה לידיה של אחותה ננסי, ששוכרת חברת אבטחה כדי לטפל במצב. אוקג'ה נלכדת מחדש, וחברי ה-ALF נעצרים למעט מיג'יה וג'יי שניצולים בידי קיי אכול החרטה.

השלושה נוסעים למפעל עיבוד של החברה בחיפוש אחר אוקג'ה, ומוצאים אותה מובלת במעלה רמפה בדרכה לשחיטה. מיג'יה מצליחה לשכנע את העובד לעכב את השחיטה, וכשננסי מגיעה למקום היא מציעה לה את חזיר הזהב תמורת אוקג'ה. ננסי מקבלת את ההצעה. בדרך החוצה זוג חזירי על דוחפים את בנם דרך הגדר כדי שמיג'יה תסתיר אותו ותיקח אותו איתה.

מיג'יה שבה לכפר בדרום קוריאה, וחוזרת לחיות עם סבה, אוקג'ה וחזיר העל החדש.

בסצנה שאחרי הכתוביות ג'יי, קיי ויתר חברי הקבוצה חוברים לנהג לשעבר של מירנדו, ויוצאים כדי לשבש אספת בעלי מניות של מירנדו.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סאו-היון אן - מיג'יה, ילדה המתגוררת בחווה ומטפלת באוקג'ה
  • ביון הי-בונג - היי בונג, סבה של מיג'יה ומי שקיבל את אחריות הטיפול באוקג'ה
  • טילדה סווינטון - לוסי מירנדו, מנכ"לית תאגיד מירנדו ויוזמת תוכנית חזירי העל.
    • סווינטון גם מגלמת את ננסי מירנדו, אחותה התאומה של לוסי
  • פול דנו - ג'יי, מנהיג קבוצת פעילים למען זכויות בעלי החיים
  • ג'ייק ג'ילנהול - ג'וני ווילקוקס, זואולוג ואיש טלוויזיה
  • סטיבן יאון - קיי, פעיל נוסף למען זכויות בעלי חיים, המשמש כמתורגמן בין מיג'יה ליתר חברי הקבוצה
  • ג'אנקרלו אספוזיטו - פרנק דוסון, בכיר בתאגיד מירנדו

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוקג'ה הוצג בבכורה עולמית בפסטיבל קאן 2017 ב-18 במאי 2017.[1] במהלך הדקות הראשונות להקרנתו בפסטיבל הסרט זכה לקריאות בוז פעמיים: פעם אחת כשהלוגו של נטפליקס הופע על המסך, ופעם שנייה בגלל שהסרט הוקרן ביחס גובה-רוחב לא נכון בשבע הדקות הראשונות בשל תקלה טכנית, עליה פרסם הפסטיבל מאוחר יותר התנצלות בפני יוצרי הסרט.[2] בסיום ההקרנה זכה הסרט לארבע דקות של מחיאות כפיים.[3]

הסרט יצא בנטפליקס ב-28 ביוני 2017.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באתר Rotten Tomatoes הסרט זוכה ל-86 אחוזי טריות, המבוססים על 242 ביקורות. באתר Metacritic עומד על ציון ממוצע משוקלל של 75, המבוסס על 36 מבקרים.

איי. או. סקוט מהניו יורק טיימס כתב על הסרט: "אוקג'ה היא נס של דמיון וטכניקה, ואוקג'ה מתעקשת, בשפע וכנות מוחלטת, שיש לה נשמה". בנובמבר 2019 נכלל הסרט ברשימת "עשרת הסרטים המשפיעים ביותר של העשור" של הטיימס.

ארז דבורה כתב בווינט: "לא הכול עובד באופן מושלם, אבל זו עדיין עבודה שאמירתה וניסוחה האקסצנטרי ראויים לתשומת הלב".[4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אוקג'ה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Nancy Tartaglione,Greg Evans, Nancy Tartaglione, Greg Evans, Cannes Lineup: Todd Haynes, Sofia Coppola, Noah Baumbach, ‘Twin Peaks’, Deadline, ‏2017-04-13 (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ Brent Lang, Cannes Apologizes for ‘Okja’ Screening Technical Glitches, Variety, ‏2017-05-19 (באנגלית אמריקאית)
  3. ^ Chris Gardner, Cannes: Netflix’s ‘Okja’ Premiere Gets Four-Minute Standing Ovation After Press Screening Snafu, The Hollywood Reporter, ‏2017-05-19 (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ דבורה, ארז (2017-07-04). "ביקורת סרט: "אוקג'ה" - היצירה הקולנועית החריגה של נטפליקס". Ynet. נבדק ב-2024-04-05.