עופר השקעות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אחים עופר נכסים)
עופר השקעות
נתונים כלליים
סוג חברה פרטית, חברת החזקות
מייסדים יולי עופר וסמי עופר
תקופת הפעילות 1957–הווה (כ־67 שנים)
חברות בנות מליסרון
מיקום המטה הרצליה עריכת הנתון בוויקינתונים
שליטה בחברה ליאורה עופר
יו"ר סמדר ברבר-צדיק
מנכ"ל רונה אנג'ל
 
www.oferinvest.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
סמליל החברה הקודם

עופר השקעות בע"מ (לשעבר: אחים עופר נכסים) היא חברת החזקות ישראלית שנוסדה בשנת 1957 על ידי האחים יולי עופר וסמי עופר. החברה, שהיא בעלת השליטה בחברת הנדל"ן הציבורית מליסרון, פעילה בתחומי הנדל"ן וההשקעות בישראל ומחוצה לה. מנכ"לית החברה היא רונה אנג'ל ויושבת ראש דירקטוריון החברה היא סמדר ברבר-צדיק. משרדיה הראשיים של החברה שוכנים בהרצליה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"עופר השקעות" הוקמה בשנת 1957 על ידי האחים יולי וסמי עופר שעלו מרומניה בשנת 1924. לאורך השנים הם פעלו יחדיו בתחומי הנדל"ן, הספנות, הפיננסים וההשקעות. החזקותיה הציבוריות של החברה כללו בין היתר את החברה לישראל[1] (בין 1999 לנובמבר 2002), בנק מזרחי טפחות (1994-2019) ומליסרון (נוסדה ועודנה מוחזקת על ידי הקבוצה).

בשנת 2002, כהכנה להעברת נכסיהם לדור ההמשך, החליטו השניים לבצע הפרדה בנכסים המשותפים. במסגרת החלוקה נותר יולי עופר בעל השליטה היחיד בעופר השקעות, אשר החזקותיה כללו בעיקר נכסים בתחומי הנדל"ן והפיננסים. לאחר פטירתו בשנת 2011 הועברה ההחזקה בחברה לליאורה עופר (52%) ודורון עופר (15%), בנוסף להחזקתו של אייל עופר, בנו של סמי עופר (33%).

בשנת 2019 הגדילה ליאורה עופר את החזקתה בעופר השקעות. בעסקה שבוצעה בעקבות הוראות החוק לעידוד תחרות וצמצום הריכוזיות, מכרה החברה את החזקותיה בבנק "מזרחי טפחות" לחברת "לין אחזקות" שבשליטת אייל עופר[2] מחד, והגדילה את החזקתה בחברת הנדל"ן מליסרון מאידך. לאחר השלמת העסקה, החזיקה ליאורה עופר ב-85% מהון המניות של עופר השקעות, ואחיה דורון עופר החזיק ב-15% הנותרים.

בשנת 2021, לאחר מכירת גרעין השליטה בבנק, החליטה החברה לממש אסטרטגיה חדשה הכוללת התרחבות של פעילות הנדל"ן הפרטי לחו"ל וכניסה לתחום הפרייבט אקוויטי בישראל, כחלק מהרצון לגוון את תיק ההשקעות של הקבוצה.

תחומי פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • החזקת השליטה בחברת הנדל"ן הציבורית מליסרון (47.1%) - הנסחרת בבורסה לניירות ערך בתל אביב ונכללת במדד תל אביב 35. מליסרון היא חברת הנדל"ן השנייה בגודלה בישראל, והיא מחזיקה ב-18 קניונים הפועלים תחת המותג "קניוני עופר" וביניהם קניון רמת אביב. בנוסף, לחברה פארקים למשרדים במיקומים מרכזיים והחזקה של 50% בחברת היזום למגורים אביב יזום[3].
  • פעילות ייזום מגורים - החברה פועלת בתחום ההתחדשות העירונית בערים ירושלים ותל אביב במספר פרויקטים. בנוסף, לחברה צבר קרקעות היסטוריות עליהן היא מתעתדת להקים פרויקטי מגורים בשנים הקרובות. בין הפרויקטים שהחברה ביצעה בעבר נמנים: הרצליה הילס, פיתוח על הים, הרברט סמואל תל אביב, מרינה הרצליה ועוד.
  • פעילות נדל"ן מניב (משרדים ומסחר) – לחברה פורטפוליו של נכסי נדל"ן מניב (משרדים ומסחר) במיקומים מרכזיים בהרצליה, תל אביב, ירושלים וחיפה. בראייה אסטרטגית לטווח ארוך החברה פועלת להשבחת הנכסים הקיימים, לפיתוח, השבחה והתאמה לצרכים נוכחיים ועתידיים.
  • פעילות נדל"ן חו"ל - החברה פועלת באמצעות חברות בנות לרכישת נדל"ן מניב ויזום נדל"ן למגורים, בדגש על הולנד ומערב אירופה.
  • מלונאות ונופש - לחברה ניסיון רב שנים בעולם המלונאות, במסגרתו יזמה, הקימה והחזיקה בתי מלון בישראל ומחוצה לה לרבות מרידיאן אילת (כיום יו סויט אילת), קלאב מד אילת (כיום קורל ביץ' אילת) ומרידיאן בודפשט (כיום ריץ קרלטון בודפשט).
  • פעילות פרייבט אקוויטי דרך עופר קפיטל - החברה משקיעה בחברות ישראליות בוגרות, בעלות מודל עסקי יציב ורווחי, עם הנהלות מנוסות בתחומן הנמצאות בנקודת שינוי. אופי ההשקעה הוא Permanent Capital (החזקה לטווח ארוך), תוך שמירת התרבות הארגונית של החברה ויצירת ערך לטווח ארוך. בסוף שנת 2021 החברה ביצעה השקעה בחברת סלע מסחר ולוגיסטיקה ונכנסה לשותפות עם המשפחה המייסדת. בשנת 2022 הצטרף לפעילות רו"ח שלמה זהר כיושב ראש פעיל[4].

פרשת מליסרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת עופר השקעות וחברת עופר פיתוח הורשעו בעבירות של תרמית בניירות ערך בשנת 2013 בפרשה שנודעה כ"פרשת מליסרון". בנוסף סמנכ"ל הכספים של עופר השקעות הורשע בתרמית בניירות ערך, הנעת משקיעים בתרמית ועבירה של דיווח בכוונה להטעות. הפרשה מתייחסת לפעילות מסחר בין ה-26 בנובמבר 2009 ל-1 בדצמבר על ידי חברת עופר, שנועדה לתמוך בשער איגרת החוב של מליסרון לקראת הרחבת סדרת איגרות חוב.[5]

מאבק הירושה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יולי עופר, אביה של ליאורה, נפטר בספטמבר 2011 והוריש לה בצוואה האחרונה משנת 2008 את מניותיו בחברת "עופר השקעות" - 36% מהון מניות החברה. במהלך חייו כתב עופר כמה צוואות שונות, כאשר הצוואה הלפני אחרונה חילקה את מניותיו ב"עופר השקעות" שווה בשווה בין האחים. עוד בחייו העניק יולי לילדיו 15% ממניות החברה, כל אחד, כך שלאחר מימוש הצוואה הפכה ליאורה לבעלת השליטה בחברת "עופר השקעות".

לאחר מות האב, ערער דורון עופר על הצוואה וטען שהאב לא היה כשיר בעת החתימה על הצוואה האחרונה. פסק הדין ניתן בדצמבר 2013 וקיבל את עמדתה של ליאורה עופר בדבר תקפות הצוואה. בינואר 2014 דורון ערער על החלטה זו בפני בית המשפט המחוזי. בנובמבר 2015 בית המשפט דחה את ערעורו ובכך העניק לליאורה את השליטה בחברה המשפחתית.

בשנת 2022 רכשה ליאורה עופר מאחיה את חלקו בהון המניות של עופר השקעות, ובכך עלתה להחזקה של 100% בחברה[6].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]