איזבלה קורטזה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סודודיה של הגברת איזבלה קורטזה

איזבלה קורטזה הייתה אלכימאית וסופרת איטלקייה שפעלה במחצית השנייה של המאה ה-16. מקור המידע על חייה ועבודתה הוא ספרה "סודותיה של הגברת איזבלה קורטזה".

פיתחה מגוון של מוצרים קוסמטיים ותרמה באופנים שונים למדע במאה ה-16.

רכישת השכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לדבריה היא למדה אלכימיה במשך שלושים שנה, וקראה את ספריהם של אלכימאים ידועי שם כגון ג'אבר בן חיאן, רמון ליול וארנאלדו מווילאנובה,[1] אך לא התרשמה מעבודותיהם וטענה שלמדה יותר מתוך נסיעותיה סביב העולם מאשר מקריאת ספרים ישנים בנושא אלכימיה.[2]

סודותיה של הגברת איזבלה קורטזה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרה, "סודותיה של הגברת איזבלה קורטזה (באיטלקית: I secreti della signora Isabella Cortese ) יצא לאור בדפוס בוונציה בשנת 1561. הספר היה שייך לסוגת "ספרי הסודות" [3] שנחלה הצלחה רבה בתקופה זאת מפני ספרים אלה "גילו סודות" לגבי האופן בו אפשר להשתמש בחומרי טבע לא ידועים לצרכים רפואיים.

הספר חולק לארבעה חלקים שהתמקדו בנושאים שונים מותאמים גם לצורכי הגברים וגם לצורכי הנשים.

החלק הראשון הציג את נושא המרשמים הרפואיים ודן באופן בו אפשר לטפל במחלות הנפוצות באירופה באותו זמן.[4]

החלק השני התמקד באופן בו אפשר לייצר שיקויים או להפוך נחושת לזהב. בחלק זה איזבלה קורטזה ריכזה כללים לעבודה עם כלים, רכישת ניסיון בניסויים באלכימיה, טיפול ושימוש באש, שימוש במלקחיים, שמירה על סודיות והמליצה לשבח את אלוהים אחרי ניסוי מוצלח על ידי מתן עזרה לנזקקים.

החלק השלישי התמקד בהרכבת מראות, צביעת שיער והסרת כתמים.

החלק הרביעי הוקדש לנשים והציג את האופן בו אפשר להעצים את היופי הנשי על ידי שימוש בקרמים, צבע שיער ושמנים.[4]

בין השנים 1561 – 1677 הופיעו אחת עשר מהדורות של הספר באיטלקית ושתי מהדורות בגרמנית.[1]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Moran, Bruce (30 ביוני 2009). Distilling Knowledge: Alchemy, Chemistry, and the Scientific Revolution. Harvard University Press. pp. 60–62. ISBN 978-0-674-01495-4. {{cite book}}: (עזרה)
  2. ^ Ray, Meredith. "Isabella CORTESE". scientificwomen.net (באנגלית). נבדק ב-2018-04-09.
  3. ^ Wang, Lei (15 בנובמבר 2013). "Books of Secrets: Alchemy, Medicine, and Magic". yale.edu. Cushing/Whitney Medical Library Rotunda. נבדק ב-22 בספטמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ 1 2 Ray, Meredith K. (2015). "The Secrets of Isabella Cortese: Practical Alchemy and Women Readers". Daughters of Alchemy: Women and Scientific Culture in Early Modern Italy. Harvard University Press. pp. 46–72. ISBN 978-0-674-42589-7.