אייסלמיר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אייסלמר
IJsselmeer
מידע כללי
על שם אייסל עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום הולנדהולנד הולנד
סוג אגם מלאכותי עריכת הנתון בוויקינתונים
ים של הים הצפוני
מידות
שטח 1,100 קמ"ר
גובה 0.4 מטר מתחת לפני הים (0.2 מטר מתחת לפני הים בקיץ)
אורך 53 קילומטר
רוחב ממוצע 32 ק"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
עומק מרבי 7 מטר
מידע נוסף
נהר מזין אייסל
מקור לנהר ריין
מדינות באגן הניקוז הולנד
קואורדינטות 52°49′N 5°15′E / 52.817°N 5.250°E / 52.817; 5.250
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אִייסֶלְמֶרהולנדית: IJsselmeer, בפריזית: Iselmar, "אגם איסל") הוא אגם מלאכותי של מים רדודים במרכז הולנד הגובל במחוזות פלבולנד, צפון הולנד ופריסלנד. שטחו של האגם הוא כ-1100 קמ"ר, עומקו הממוצע הוא 5–6 מטרים והוא האגם הגדול ביותר במערב אירופה.

האייסלמר הוא אגם מים מתוקים המוזן דרך לשון הים קטלמר (Ketelmeer) על ידי נהר האייסל (Ijssel), שנותן לאגם את שמו. מימיו מגיעים בעיקר מנהר הריין, שהאייסל הוא יובל שלו.

שתי האותיות הראשונות בשם האגם נכתבות באותיות גדולות, שכן IJ הוא דיגרף וליגטורה, כך שהיחס אליהן הוא כאות אחת לרוב השימושים.

האייסלמר נוצר ב-1932, כאשר הים הדרומי נסגר בסכר באורך של 32 ק"מ, האפסלאודייק. היה זה חלק ממיזם ימי ראשי שידוע כ"מפעלי הים הדרומי" (Zuiderzeewerken), ששנים לאחר מכן הוביל לכיבוש הים וצמצם את שטח האגם.

ב-1975 התפצל האייסלמר לשניים לאחר שהושלמה בנייתו של סכר בשם האוטריבדייק (Houtribdijk). סכר זה נמתח מאנקהויזן (Enkhuizen) דרום-מזרחה ללייליסטאד. החלק הדרומי הזה לשעבר של האייסלמר הוא המרקרמיר.

האייסלמר מתפקד כמקור ראשי למים מתוקים המשמשים לחקלאות וכמי שתייה. כמו כן הוא גם מהווה אזור לפעילות נופש. מחוז פלבולנד, שנוסד ב-1986, כולל שלושה פולדרים שאדמותיהם יובשו ממימי האייסלמר.

לשון הים הצרה קטלמר משתרעת ממזרח לאייסלמר. המים הנשפכים אליו מכילים מזהמים תעשייתיים הנפלטים ממפעלים במעלה הזרם. משקעים מזוהמים אלו מצטברים על קרקעית האגם בשכבה עבה של בוצה מזוהמת. כדי להשיב למימי האגם את איכותם חומרים אלו מועברים מקרקעיתו. ב-2010 נבנה בקטלמר אי מלאכותי שנקרא אייסלאוך (Ijsseloog). אי זה משמש מטמנה למשקעים מזוהמים אלו שהועלו מקרקעית האגם. כאשר האי יתמלא, הוא יוסב להיות שמורת טבע.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אייסלמיר בוויקישיתוף