אלאסטר קרוק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלאסטר קרוק
Alastair Crooke
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1950 (בן 74 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
מעסיק SIS עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • עמית מסדר מיכאל הקדוש וג'ורג' הקדוש (2004)
  • Serena Shim Award עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

CMG אלסטייר קרוקאנגלית: Alastair Crooke, שמו הפרטי מאוית לעיתים בטעות: Alistair; נולד ב-1949) הוא דיפלומט בריטי ואיש שירותי הביון הבריטי לשעבר. מייסד ומנהל פורום ליישוב סכסוכים שמשרדיו בביירות וקורא להגדלת מעורבות של האסלאם הפוליטי ומדינות המערב.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד באירלנד. אחיו הבכור, איאן קרוק, היה קצין בשירות האוויר המיוחד הבריטי. בילדותו גדל בעיקר ברודזיה (כיום זימבבואה), הוא למד בקולג' אייגלון (Aiglon) בשווייץ ובאוניברסיטת סנט אנדרוז בסקוטלנד, שבה קיבל תואר שני בפוליטיקה וכלכלה.

לאחר שעבד שנים אחדות במערכת הבנקאית בלונדון, עבד קרוק כמעט 30 שנה בסוכנות הביון הבריטי (SIS או בכינויה הידוע: MI6), במסווה דיפלומטי בצפון אירלנד, דרום אפריקה, קולומביה, פקיסטן והמזרח התיכון. במסגרת עבודתו המוקדמת היה מעורב בסיוע ואספקת נשק לג'יהאדיסטים שנלחמו בסובייטים באפגניסטן וכן בסיוע בתהליך השלום בצפון אירלנד.

ב-1997 התמנה יועץ ביטחוני לשליח המיוחד של האיחוד האירופי למזרח התיכון, חוויאר סולאנה, ופעל מתוך השגרירות הבריטית בתל אביב כדי לנסות לגרום לחמאס, הג'יהאד האיסלאמי וקבוצות פלסטיניות אחרות להצטרף לתהליך המדיני. הוא היה מעורב במשא ומתן לסיים את המצור של צה"ל על המוקטעה של יאסר ערפאת ברמאללה ועל כנסיית המולד בבית לחם. וכן סייע במשא ומתן על מספר הפסקות אש מקומיות בין ישראל לפלסטינים בתחילת שנות ה-2000. לשם כך ניצל את קשריו הטובים עם המודיעין הישראלי וצה"ל.

הוא היה חבר בוועדת החקירה של הסנאטור ג'ורג' מיטשל שחקרה את הסיבות לפרוץ האינתיפאדה השנייה בשנת 2000.

ב-2001, תואר קרוק בידי שגריר בריטניה בישראל דאז: כ"אדם שעבד עם מנגנוני הביטחון של שני הצדדים. הוא נכנס לפעולה אחרי שהם הפסיקו לתת אמון זה בזה ופיתח כישורים מיוחדים כדי לשכנע אותם בהיגיון הדברים ולגשר על חוסר האמון ביניהם". לקרוק היה תפקיד מרכזי בכינון הפסקת האש עם חמאס ב-2002.

בספטמבר 2003 קיבל קרוק הוראה לעזוב את המזרח התיכון, בניגוד לרצונו, בגלל "סיבות ביטחון אישיות", דובר השגרירות הבריטית בישראל אמר: "אנו חושבים שהוא עשה עבודה קשה בתנאים קשים והצטיין בביצועה".

ספרו "Resistance: The Essence of the Islamist Revolution" ("התנגדות: מהותה של המהפכה האסלאמית") עוסק ברקע של מה שהוא מכנה "המהפכה האסלאמית" במזרח התיכון, ומציע תובנות אסטרטגיות למקורות וללוגיקה של קבוצות אסלאמיות (כולל חמאס וחזבאללה) שאימצו התנגדות צבאית כטקטיקה.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרוק נישא ב-1976, מנישואים אלו יש לו שלושה בנים. מאז 2005 הוא חי בביירות עם בת זוגו; יש להם בן ובת והם נישאו ב-2012. בשנים האחרונות הוא מתגורר לסירוגין גם ברומא.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אלאסטר קוק, באתר המכון האיטלקי למחקרים פוליטיים בינלאומיים (ISPI)