אליזבת קי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אליזבת קי
Elizabeth Kee
לידה 7 ביוני 1895
רדפורד, וירג'יניה, ארצות הברית
פטירה 15 בפברואר 1975 (בגיל 79)
בלופילד, וירג'יניה המערבית, ארה"ב
שם לידה מוד אליזבת קי
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה בית הקברות פארק מונטה ויסטה עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה מכללת העסקים הלאומית
עיסוק פוליטיקאית
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
בן או בת זוג ג'ון קי עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס החמישי של וירג'יניה המערבית
17 ביולי 19513 בינואר 1965
(13 שנים)
→ ג'ון קי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מוד אליזבת קיאנגלית: Maude Elizabeth Kee; 7 ביוני 189515 בפברואר 1975) הייתה פוליטיקאית אמריקאית שכיהנה כחברת בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס החמישי של מדינת וירג'יניה המערבית בשנים 1951–1965. היא האישה הראשונה שנבחרה לקונגרס האמריקאי מטעם וירג'יניה המערבית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוד אליזבת קי נולדה בשם מוד אליזבת סימפקינס ברדפורד שבווירג'יניה בשנת 1895[1]. היא הייתה אחת מ-11 ילדיהם של ג'ון ג'סי וייד סימפקינס וקורה פרנץ' הול. שני הוריה החזיקו בעמדות שמרניות נוקשות, וכבר בגיל צעיר החלה לערער על האידאולוגיה הפוליטית עליה התחנכה. היא דחתה את אמונתם הבפטיסטית האדוקה של הוריה, והמירה את השתייכותה אל הכנסייה הקתולית. לאחר שעברה עם משפחתה לרואנוק שבווירג'יניה, החלה ללמוד שם במכללה הלאומית לעסקים שבעיר. בסביבות 1916 עבדה קי כמזכירה במשרד העסקים של רואנוק טיימס, ואחר כך כרשמת בית משפט עבור משרד עורכי דין מקומי.

לאחר נישואים ראשונים כושלים עם עובד הרכבת ג'יימס אלן פרייז'ר, נישאה לג'ון קי (אנ'), שהיה עורך דינו של פרייז'ר בגירושיו מאליזבת. היא, קי ושני ילדיה מנישואיה הקודמים עברו לבלופילד בווירג'יניה המערבית. ג'ון קי נבחר לראשונה אל בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס החמישי של וירג'יניה המערבית ב-1932, ורעייתו הועסקה בלשכתו כמזכירה מנהלית עד למותו ב-1951[2]. אליזבת קי נבחרה למלא את מקומו של בעלה המנוח בבחירות מיוחדות, ובבחירות 1952 נבחרה לתקופת כהונה מלאה. קי נבחרה מאז לשש תקופות כהונה נוספות וכהונתה נמשכה עד לראשית ינואר 1965.

לג'ון קי היה בקונגרס מוניטין של דמוקרט פרוגרסיבי-ליברלי, ואליזבת דבקה בדפוס הצבעה זה. לאורך 14 שנותיה בקונגרס הייתה קי חברה בוועדה לענייני חיילים משוחררים, ובשיא פעילותה שם ישבה בראש ועדת המשנה לענייני בתי חולים לחיילים משוחררים[2]. היא הייתה תומכת נחרצת במדיניות החוץ של ארצות הברית בעניין המלחמה הקרה; קי סיירה בשבע ממדינות אמריקה הדרומית ב-1952. היא הצביעה בעד הרחבת תוכנית מרשל לשיקום אירופה, ותמכה בהצעות חוק שהקציבו 4.4 מיליארד דולר אמריקני לסיוע הומניטרי.

קי ייצגה את המחוז השני בגודל ייצור הפחם בארצות הברית, וכפועל יוצא הייתה לתומכת מרכזית בתעשיית הפחם האמריקאית. מכרות הפחם בווירג'יניה המערבית היוו כשליש מהתפוקה הלאומית עד 1957, אך התעשייה דעכה בעקבות תחרות בייבוא דלקים ממדינות זרות. קי התנגדה לייבוא גז טבעי מקנדה ומזוט מאמריקה הדרומית[2]. קי מיאנה לתחום על המניפסט הדרומי (אנ') ב-1956 והצביעה בעד התיקון ה-24 לחוקת ארצות הברית, אך נמנעה בהצבעה על חוק זכויות האזרח של 1964.

בבחירות 1964 לא התמודדה קי לתקופת כהונה נוספת, וכהונתה תמה בראשית 1965. בנה ג'יימס נבחרה להחליפה בבית הנבחרים. היא פרשה לגמלאות בבלופילד שבווירג'יניה המערבית, שם נפטרה בפברואר 1975.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אליזבת קי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אליזבת קי באתר המדריך הביוגרפי של הקונגרס של ארצות הברית (באנגלית)
  2. ^ 1 2 3 KEE, Maude Elizabeth, באתר history.house.gov (באנגלית)