אלסביר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
הלוגו של הוצאת אלסביר

אלסבירהולנדית: Elsevier) היא חברת הוצאה לאור. החברה נוסדה בשנת 1880. היא החלה דרכה כחברה הולנדית קטנה והפכה במרוצת השנים לחברת הפצה בינלאומית גדולה שברשותה מעל ל-20,000 מוצרים עבור מוסדות לימוד וקהילות מדעיות. החברה מעסיקה כ-7,000 עובדים ב-70 משרדים הפרוסים ב-24 מדינות.

בשנת 2010, שווי שוק ההון של החברה נאמד במעל ל-18 מיליארד דולר (אמריקאי). כיום, נמנית אלסביר בין המו"לים (מוציאים לאור) המובילים בעולם בתחום המדעים המדויקים, ודרך אתר האינטרנט שלה ניתן לגשת ליותר מ-10 מיליון מאמרים.

אלסביר משרתת יותר מ-4,500 ארגונים ואוניברסיטאות, המתפרשים על פני יותר מ-180 מדינות ברחבי אירופה, אסיה ואמריקה. מעל ל-30 מיליון מדענים, סטודנטים ואנשי מקצוע משתמשים במאגרי המידע של אלסביר, ומחזיקים בחשבון גישה לתכנים של החברה.

מקור השם אלסביר מגיע מהבית המקורי של Elzevir, בית פרסום שנוסד בשנת 1580.

מחיר הידע[עריכת קוד מקור | עריכה]

טימותי גוורס

מחיר הידעאנגלית: The Cost of Knowledge) הוא שמה של מחאת אקדמאים הקוראת להטיל חרם על ההוצאה.[1] המחאה החלה בבלוג הפרטי[2] של המתמטיקאי הבריטי טימותי גוורס, זוכה מדליית פילדס לשנת 1998.

יוזמי המחאה טוענים כנגד אלסביר כי היא עושה הון על גבם של החוקרים – גם כותבי המאמרים וגם עורכי ביקורת עמיתים – שאינם מקבלים תמורה להשקעתם. מנגד, טוענים המוחים, גובה ההוצאה לאור מחירי מינוי מופקעים ממוסדות מחקר – אותם מוסדות בהן פועלים הכותבים, והנושאים בעלויות המחקר.

במסגרת המחאה הועלתה עצומה[3] הטוענת כי אופן פעולתה של אלסביר תורמת להגבלת חופש החלפת המידע, וקוראת להכרה בזכותם של המחברים להפיץ את עבודתם ולאפשר גישה קלה לתוכנהּ. על העצומה חתמו יותר מ-6,000 מדענים וחוקרים מרחבי העולם, שהצהירו כי לא יפרסמו במסגרת ההוצאה לאור ולא ישתפו עמה פעולה.

המחאה הנוכחית מופנית כלפי אלסביר אך מתייחסת גם לבתי הוצאה נוספים,[4] תוך בדיקה של חלופות לפרסום אקדמי, בין היתר באמצעות גישה פתוחה למאמרים בכתבי עת מקוונים.

תגובת אלסביר[עריכת קוד מקור | עריכה]

לנוכח המחאה טוענים באלסביר כי הביקורת מבוססת על אי-הבנה של מטרות ואופן הפעולה של ההוצאה לאור.[5] עם זאת, הם מודים כי העובדה שכותבים בוחרים שלא לפרסם במסגרתה עשויה להיות גורם לדאגה.

התביעה נגד Sci-Hub ו-LibGen[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2015, הגישה אלסביר תביעה נגד Sci-Hub, אלכסנדרה אלבקיאן ואתרים דומים על הנגשה ושימוש במאמרים אקדמיים לציבור הרחב, ללא אישור, פגיעה בפרטיות וזכויות היוצרים. על פי פסיקת בית המשפט בארצות הברית הם נדרשו לשלם לאלסביר 15 מיליון דולר[6][7].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלסביר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אסף שטול-טראורינג, חרם מדענים על ההוצאה המדעית החשובה בעולם, באתר הארץ, 15 בפברואר 2012
  2. ^ הבלוג של טימותי גוורס
  3. ^ עצומת "מחיר הידע" באתר המחאה
  4. ^ "מחיר הידע" – חומר רקע
  5. ^ כתבה ב-scientist.com
  6. ^ "Elsevier victory over Sci-Hub ‘shows research is corporate asset’". Times Higher Education (THE) (באנגלית). 28 ביוני 2017. בדיקה אחרונה ב-19 באוקטובר 2017. 
  7. ^ Buranyi, Stephen (27 ביוני 2017). "Is the staggeringly profitable business of scientific publishing bad for science?". The Guardian (באנגלית). ISSN 0261-3077. בדיקה אחרונה ב-19 באוקטובר 2017.