אמבר (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אמבר
Forever Amber
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על הרומן "לנצח אמבר" של קתלין וינזור
בימוי אוטו פרמינגר, ג'והן שטאהל עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ויליאם פרלברג
תסריט פיליפ דאן, רינג לרדנר עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה לואיס ר. לופלר עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים לינדה דרנל
קורנל ויילד
ג'ורג' סנדרס
ג'סיקה טנדי
מוזיקה דיוויד רקסין עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום לאון שמרוי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה פוקס המאה ה-20 עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20 עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 22 באוקטובר 1947
משך הקרנה 122 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט רומנטי, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 6,400,000‏$
הכנסות 6,000,000‏$
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אמבראנגלית: Forever Amber) הוא סרט דרמה רומנטית אמריקאי משנת 1947 בבימויו של אוטו פרמינגר, עם לינדה דרנל וקורנל ויילד בתפקידים הראשיים.

התסריט מבוסס באופן חופשי על רב המכר "לנצח אמבר" של קתלין וינזור (אנ') משנת 1941. הספר הושווה בזמנו לחלף עם הרוח של מרגרט מיטשל והיוצרים רצו לשחזור את ההצלחה של הסרט עם ויוויאן לי ולאחר חיפושים מאומצים בחרו בלינדה דרנל.

סיפור המתבסס על אירועים היסטוריים כמו מהפכת מלחמת האזרחים האנגלית, המגפה הגדולה של לונדון, השרפה הגדולה של לונדון, המלך צ'ארלס השני ועוד. צעירה כפרית רוצה לעשות את כל הדרך עד למיטתו של המלך באמצעים לא כל כך מוסריים. הספר והסרט היו מוחרמים לכן זמן מה בכמה ערים בארצות הברית.

הבמאי הראשון של הסרט היה ג'ון סטאהל (אנ') אך הוא הוחלף לאחר 39 ימי צילום על ידי אוטו פרמינגר.

הסרט היה מועמד לפרס אוסקר לפסקול המקורי הטוב ביותר. הוא לא הגשים את התקוות שתלו בו.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת 1644, מלחמת אזרחים משתוללת באנגליה לאחר עליית אוליבר קרומוול. אזרחים שנסים מהמלחמה לאזור הכפרי, משאירים תינוקת ליד אחת הבתים, עטופה בשמיכה ועליה רקום "אמבר". משפחת כפריים מאמצת את היתומה הנקראת אמבר על שום צבע הענבר של עיניה.

שנת 1660, אמבר (לינדה דרנל) בת 16 ואביה המאמץ רוצה להשיא אותה לאחד מבחורי הכפר אבל היא מסרבת ושואפת לגדולות. לכפר מגיעים חיילים ובראשם הקצינים ברוס קרלטון (קורנל ויילד) וחברו, לורד אלמסבורי (ריצ'רד גרין). אמבר מבקשת מברוס שייקח אותה ללונדון אך הוא מסרב. היא מגיעה ללונדון בכוחות עצמה, נפגשת עם ברוס והם מתעלסים.

ברוס עוזב אותה למחרת לעיסוקיו כפריבטיר באישור המלך. הוא משאיר לה מאתיים פאונדס אך נוכלים גוזלים ממנה את הכסף, היא נכנסת לחובות ונשפטת למאסר בכלא ניוגייט. שם היא מתוודעת לפושע בשם בלק ג'ק (ג'ון ראסל) שמתאהב בה. אמבר בהריון ומצבה קשה. הפושע בורח יחד אתה, מביא אותה למאורת עבריינים שם היא יולדת את בנה ברוס. היא עוזרת לו בשוד, מפתה אנשים עשירים ואז בלק ג'ק שודד אותם. באחת הפעולות הוא נתפס ונהרג ואמבר מצליחה להימלט. היא מוצאת מקלט אצל קפיטן רקס מורגן (רקס לנגן) שמתאהב בה, מסכים להציל אותה ולהפוך אותה לשחקנית. בהופעותיה היא מתוודעת למלך צ'ארלס השני (ג'ורג' סנדרס) שמוקף בפילגשים.

ברוס חוזר ואמבר עדיין אוהבת אותם. מורגן מפתיע אותם במצב אינטימי ומזמין את ברוס לדו-קרב. ברוס נענה להזמנה והורג אותו. אמבר נשארת לבד עם המשרתת שלה נאן (ג'סיקה טנדי). מחוסר ברירה היא נענית להצעתו של הרוזן רדקליף (ריצ'רד היידן), אלמן מבוגר ומתחתנת איתו.

עדיין היא מאוהבת בברוס אבל כשהיא שומעת שהוא חולה מאוד בדבר שפרץ על אנייתו, היא עוזבת את רדקליף, מטפלת בברוס הגוסס ומצילה אותו. ברוס חוזר לווירג'יניה וצ'ארלס השני מחזר אחרי אמבר למורת רוחו של רדקליף. פורצת דליקה ענקית בלונדון. רדקליף נועל את אמבר בחדרה אך משרת נזעם פורץ אל הדלת, מציל את אמבר ומשליך את רדקליף ללהבות.

כעת אמבר היא אלמנה פנויה והופכת לפילגשו של צ'ארלס. ברוס חוזר לאנגליה עם אשתו קורינה וצ'ארלס מפסיק את קשריו עם אמבר. לפי רצונו של ברוס הצעיר, הוא עובר לגור עם אביו בארצות הברית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אמבר בוויקישיתוף