אמנדה יאנג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אמנדה יאנג
Amanda Young
שוני סמית' בתור אמנדה יאנג בסרט "המסור 3"
שוני סמית' בתור אמנדה יאנג בסרט "המסור 3"
סוג דמות בדיונית
הופעה ראשונה המסור
הופעה אחרונה המסור X
יוצרים ג'יימס ואן
לי ונל
גילום הדמות שוני סמית'
מידע
סטטוס מתה
גזע בן אנוש
מקצוע רוצח סדרתי, לוחם צדק
מומחיות בניית מלכודות מוות
אזרחות אמריקאית
סיבת המוות נורתה על ידי ג'ף דנלון
דמויות קשורות
אויבים מארק הופמן

אמנדה יאנגאנגלית: Amanda Young) היא דמות בדיונית בסדרת סרטי "המסור", בגילומה של שוני סמית'. בסרט הראשון בסדרה, "המסור", הייתה דמות משנית, וב"המסור 2", תפקידה הורחב לאנטגוניסטית הראשית. הדמות הפכה לפופולרית בקרב המעריצים, והמשיכה להופיע במספר ספין-אופים של הסרטים, כולל משחקי וידאו וחוברות קומיקס.

דמותה של אמנדה סוקרה רבות באמצעות ניתוח והערכה ביקורתית לאורך השנים. על תפקידה כדמות, שוני סמית' זכתה לקבלה חיובית גדולה, והובילה להכרה כ"מלכת הצרחות" על ידי קהל המעריצים והמבקרים כאחד.[1] הדמות תחזור לצד טובין בל בסרט העתידי "המסור X".

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

המסור (2004)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – המסור
אמנדה יאנג במבחן שלה, בסרט "המסור" משנת 2004

הופעתה הראשונה של אמנדה הייתה כדמות משנית בסרט "המסור" משנת 2004. היא הייתה הניצולה הידועה היחידה של ג'יגסו (ג'ון קרמר), אדם החוטף אנשים שהוא רואה כמי שאינו מעריך את חייו ומכריח אותם להיכנס למלכודות מוות. המלכודת שלה מתוארת בפלאשבק בזמן שהיא מתארת למשטרה ולד"ר לורנס גורדון, היא מתעוררת עם מלכודת המחוברת לראשה וללסתותיה ותקרע את פניה עם כוח גדול אם היא לא תסיר את המלכודת. המכשיר מתואר כ"מלכודת הדובים הפוכה". המפתח נמצא בבטן של שותפה, שלמעשה נמצא בהרדמה כבדה, היא בכל זאת הורגת אותו ומשחררת את עצמה רגעים לפני שהמכשיר נפתח. הבלש דייוויד טייפ מצהיר כי אמנדה הייתה מכורה לסמים. והיא טוענת כי ג'יגסו עזר לה.

המסור 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – המסור 2

מתגלה שאמנדה החלה להשתמש בהרואין בכלא, והיא הייתה נידונה למאסר על ידי הבלש אריק מת'יוס בגין פשע שלא ביצעה. היא מופיעה בסרט כאחת הקורבנות של ג'יגסו, שוב. היא לכודה בחדר שלתוכו דולף גז עצבים. בחדר נמצאים עוד אנשים שהבלש אריק הפליל, וגם בנו, דניאל. לאחר שרוב האנשים מתו במהלך "המשחקים" כדי למצוא את סם הנגד, אמנדה משתפת פעולה עם דניאל בכך שאחת מהקורבנות, חאווייר, בדרך להרוגם, אך דניאל משסע את גרונו עם מסור ידני (זהו אותו מסור שדוקטור לורנס גורדון התעזר כדי לכרות את רגלו). אריק, שבדרך להציל את בנו, מגלה ששידור המשחקים שבנו עבר דרך מצלמה הוא לא שידור ישיר, ובנו היה נעול בתוך כספת באותו מקום שדיבר עם ג'ון קרמר, אריק נחטף על ידי מישהו במסכת חזיר, ונקלע בתא השירותים, ואמנדה מתגלה כשוליית ג'יגסו, ונוקמת את נקמתה בכך שגורמת לו להרגיש כלוא. אמנדה מצהירה כי היא תמשיך בעבודתו של ג'ון גם לאחר מותו.

המסור 3[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – המסור 3

בסרט השלישי, מתגלה פלשבק; אמנדה עזרה לג'יגסו לערוך את המשחק של דוקטור לורנס גורדון ושל אדם סטנהייט. לאחר שלורנס כרת את רגלו, הגופה שבאמצע החדר (ג'ון קרמר) "התעוררה לחיים" וסוגרת את הדלת בצמד המילים הידועות "המשחק נגמר" ואדם נכשל ונרקב, ולאחר זמן קצר, אמנדה הורגת את אדם מתוך האשמה עצמית.

לאחר שכלאה את הבלש אריק, בעודו כבול בשלשלת, משתחרר בכך ששובר את רגלו, ויוצא מתא השירותים ומתאבק באמנדה, אך מכניעה אותו. בסרט השלישי אמנדה מתעלמת משיטת הפעולה של ג'ון בכך שהיא בונה מלכודות שבלתי ניתנות להשאיר בחיים את הנבדק. ובדרך כלל נוהגת לפצוע את עצמה בעורק כף היד בעזרת סכין תחת לחץ. ג'ון החולה בסרטן, גוסס ובוחן את אמנדה אם היא עדיין יציבה מספיק כדי להמשיך את עבודתו בכך שהיא תעבוד עם ד"ר לין דנלון כדי להשאיר אותו בחיים בזמן שהיא מפקחת על המשחק של ג'ף דנלון. אמנדה נוטה לפגוע ולהעליב את לין, ומקנאה בתשומת הלב שג'ון נותן לה. היא נכנסת לחדר אחר כדי למצוא את המעטפה שג'ון סיפר לה עליה לפני הניתוח שלו, היא מוצאת בתוכו מכתב שגורם לה לעוד יותר מצוקה, ובקריאת תוכן המכתב היא נשברת ובוכה. בזמן שג'ון מנותח הוא מצהיר כי על אהבתו לגרושתו – ג'יל טאק, אך אמנדה טועה בה כאהבה מוצהרת ולא ראויה ללין. אמנדה כועסת ומסרבת להסיר את צווארון-רובה הציד מלין, מה שיהרוג אותה אם ג'ון ימות. נוצר ויכוח סוער על האתיקה של ג'ון והאם לין למדה משהו או לא. לין מגלה שאמנדה הפכה את המלכודות שלה לבלתי נמנעת מכיוון שהיא הרגישה שהקורבנות לא היו לומדים כלום מהמבחן שהם עברו, ואמנדה יורה בליב בזמן שג'ף נכנס לחדר הניתוח, וג'ף יורה באמנדה בעורק הצוואר. כשהיא גוססת, ג'ון העצוב מסביר את אופי המבחן שלה – לין וג'ף הם למעשה בעל ואישה – ומביע אכזבה מכך שהיא מביסה למעשה את נקודת מעשיו בכך שהיא לא נותנת לקורבנותיה שום סיכוי ללמוד מהבדיקות שלהם.

סצנה בסרט מראה את אמנדה הורגת את אריק, חותכת את גופתו מספר פעמים. דארן לין בוסמן "נלחם" כדי לשמור על הסצנה הזו, אך המפיקים הסירו אותה כי חשבו שעדיף להשאיר את הדלת פתוחה לחזרתו של אריק ב"המסור 4". לי ונל מאשר בפרשנות ה-DVD של המסור 3 שאמנדה שרצחה את אריק הייתה הפעם הראשונה שהיא הרגה מתוך מרות ושזה היה האירוע הזה שגרם לה לסטות מכוונותיו של ג'ון.

המסור 4[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – המסור 4

במהלך הסרט, יכולתה של אמנדה להרים את גופתה המחוסרת הכרה של הבלשית אליסון קרי, ונחקרת על ידי ה-FBI, מה שמוביל אותם להאמין ששותף אחר עוזר לג'ון. מתגלה שאירועי המסור השלישי והמסור הרביעי התרחשו באותו זמן, מה שחשף כי אמנדה הייתה בחיים במהלך אירועי הסרט הרביעי. גופתה המכוסה בדם נמצאה על ידי הסוכן פיטר סטרהם בחדר הניתוח המאולתר רגעים ספורים לאחר מותה. מאוחר יותר מתגלה שהבלש מארק הופמן, הוא חניכו השני של ג'ון, שכתב את המכתב המרגיז לאמנדה בסרט הקודם.

המסור 5[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – המסור 5

אמנדה מופיעה שוב בסרט החמישי, באמצעות פלאשבקים והופעות קוליות. ב-7 באוגוסט 2008, שוני סמית' אישרה בראיון ל-Bloody Disgusting (אנ') שהיא שמעה שהיא אכן תוצג בסרט החמישי. עם זאת, היא טענה שהיא מעולם לא הייתה על הסט של סרט החמישי. סמית' ניחשה כי הופעתה המחודשת תהיה ככל הנראה באמצעות שימוש בקטעי ארכיון שצולמו בעבר.[2]

בסרט החמישי, הופמן שאל בפלשבק מדוע אמנדה תצטרך להיות מעורבת במלכודת בית גז העצבים (מהסרט השני). אמנדה נראית לזמן קצר בפלאשבק הזה, שוכבת מחוסרת הכרה על הקרקע בזמן שג'ון והופמן קבעו את המשחק הזה. בפלשבק אחר, בחדר הניתוח שנראה במסור השלישי, חקר הופמן את ג'ון מדוע הוא נותן להיקשרות רגשית להפריע לתפיסתו את אמנדה. הופמן גם חזה שהיא תיכשל בג'ון. לאחר מכן הוא יצא מהחדר דרך יציאה סודית זמן קצר לפני שאמנדה נכנסה לחדר עם לין.

המסור 6[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – המסור 6

בסרט השישי, פלאשבק מראה שאמנדה, נואשת מסמים, שלחה את ססיל למרפאה (מרכז לטיפול בהתמכרויות) של ג'יל טאק כדי לגנוב סמים, מה שהופך אותה לקשר בהפלה של בנו של ג'ון, גדעון, בסרט הרביעי. ג'ון מציג את אמנדה לג'יל, אמנדה מצהירה כי ג'ון עזר לה והשיטה שלו עובדת, ונרמז כי היא הייתה מטופלת במרפאה של ג'יל. אמנדה מופיעה בפלשבק נוסף עם הופמן, שבו הם שמים את הנבדק – טימותי בתוך המלכודת "הצלב". לאמנדה ולהופמן יש יריבות תחרותית, למרות שהשניים שוליות של ג'ון. אמנדה הביעה בגלוי ספק ביכולותיו של הופמן להגדיר את המכניקה של המלכודות כראוי בפני הופמן. ובתורו הביע בגלוי את סלידתו ממנה, ואמר שהוא זה שבאמת מוקיר את חייו. אמנדה שואלת מתי הופמן אמור להיבדק, בזמן שהיא כבר עברה את המבחן שלה. האינטראקציה הרגשית ההדוקה של אמנדה והאכפתיות לג'ון גם הוצגה עוד יותר. אמנדה נראתה מגושמת ולא נוחה כשהיא וג'ון נתקלו מאוחר יותר בג'יל כשהם יצאו מהחדר. עוד נחשף כי דמות רעולת הפנים שחטפה את לין דנלון בסרט השלישי הייתה אמנדה. הופמן משאיר לאמנדה לה פתק לפיו הוא יודע שהיא הייתה ביחד עם ססיל בזמן התאונה במרפאה של ג'יל, התאונה שגרמה לג'יל להפיל את העובר, לפיכך עליה להרוג את לין או שהוא יספר לג'ון על הקשר שלה בתאונה.

סצנה שנכנסה מחדש בסרט מציגה את דו השיח שאמנדה משכנעת את ססיל לגנוב. נוסף לסרט סצנת קרדיטים ובו רואים את אמנדה (באירועי הסרט השלישי) מסתכלת דרך חריץ הדלת את קורבט דנלון הנעולה בחדר, ומצהירה כי "שלא תסמוך לגבי מי שיציל אותה".[3]

המסור 7[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – המסור 7

בסרט השביעי, מראים פלאשבק מהיר של אמנדה בחדר האמבטיה.

המסור 8[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – המסור 8

מראים את לוגן נלסון, בונה יחד עם ג'ון את "מלכודת הדובים ההפוכה" למשחק של אמנדה.

המסור X[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – המסור X

קו העלילה של הסרט מתרחש שבועות לאחר אירועי "המסור" משנת 2004, בתקופה שבה אמנדה הייתה פעילה כשולייתו של ג'ון. הסרט עלה לאקרנים ב-29 בספטמבר 2023.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אמנדה יאנג בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]