המסור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המסור
Saw
מבוסס על המסור
מאת ג'יימס ואן
ולי וואנל
בימוי ג'יימס ואן
הופק בידי גרג הופמן
מארק בורג
אורן קואלס
תסריט ג'יימס ואן
לי ונל
עריכה קווין גרוטרט
שחקנים ראשיים קרי אלווס
דני גלובר
מוניקה פוטר
מייקל אמרסון
קן ליונג
טובין בל
לי ונל
מוזיקה צ'רלי קלוסר
צילום דייוויד איי. ארמסטרונג
מדינה ארצות הברית
חברת הפקה Twisted Pictures
Evolution Entertainment
חברה מפיצה Lions Gate Entertainment
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה, הפצה לאולמות הקולנוע עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 29 באוקטובר 2004
משך הקרנה 103 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה גור, מותחן פסיכולוגי
תקציב $1,200,000
הכנסות $103,096,345
הכנסות באתר מוג'ו saw
פרסים ראו פסקה
סרט קודם המסור
סרט הבא מבחינה עלילתית:
המסור X
מבחינת סדר יציאה:
המסור 2
סרטים בסדרה המסור (סדרת סרטים)
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המסוראנגלית: Saw) הוא סרט אימה אמריקאי משנת 2004 המבוים על ידי ג'יימס ואן. התסריט, שנכתב על ידי לי ונל, מבוסס על סיפור מאת ואן וונל. בסרט מככבים קרי אלווס, דני גלובר, מוניקה פוטר, מייקל אמרסון, קן ליונג, ונל וטובין בל. זוהי הופעת הבכורה של ואן וונל והפרק הראשון של שמונה חלקים בסדרת הסרטים.

הסיפור של הסרט סובב סביב אדם (ונל) ולורנס (אלווס), שני גברים הכבולים בחדר אמבטיה תת-קרקעי רעוע וכל אחד מהם מקבל הוראות שניתנו באמצעות רשמקול ומסבירות איך לברוח. לאדם נאמר שהוא חייב לברוח מהשירותים, ואילו ללורנס נאמר להרוג אותו בפרק זמן מסוים, או שבני משפחתו יומתו. בינתיים, בלשי המשטרה חוקרים ומנסים להבין את המוח מאחורי "המשחק".

התסריט נכתב ב-2001, אך לאחר ניסיונות כושלים להפיק את התסריט בארצם של ואן וונל, אוסטרליה, הם נסעו ללוס אנג'לס. במטרה למשוך מפיקים הם צילמו סרט קצר דל תקציב מסצנה בתסריט. יצירת הסרט הקצר הוכחה כמוצלחת בשנת 2003 כשמפיקים מ-"Evolution Entertainment" יצרו איתם קשר. הסרט קיבל תקציב קטן וצולם בלוח זמנים קצר של 18 ימים.

הסרט יצא לאקרנים בארצות הברית ובקנדה ב-29 באוקטובר 2004. התגובות היו מעורבות וחלוקות. לעומת התקציב הנמוך שלו, "המסור" הרוויח טוב מאוד בקופות, גרף יותר מ-103 מיליון דולר ברחבי העולם והיה, באותו זמן, אחד מסרטי האימה הרווחיים ביותר מאז "צעקה". ההצלחה של הסרט גרמה לאישור לסרט המשך זמן קצר לאחר פתיחת סוף השבוע של "המסור", שיצא באוקטובר הבא.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדם, צלם, מתעורר בחדר אמבטיה נטוש יחד עם דוקטור לורנס גורדון, אונקולוג. שני הגברים כבולים בקרסול לצינורות בקצוות מנוגדים של החדר. גופה שוכבת ביניהם בבריכה קטנה של דם ומחזיקה אקדח תופי ומקלט. אדם ולורנס לומדים מקלטות שבכיסיהם כי אדם חייב לברוח מהשירותים, ואילו לורנס חייב להרוג את אדם לפני השעה שש, או שאשתו ובתו יהרגו והוא יישאר למות. הם גם לומדים כי הגופה הייתה קורבן נוסף אשר ירה בעצמו לפני שיוכל להיכנע לרעל שבדמו. הם מוצאים תיק ובו שני מסורי מתכת, אם כי הם אינם מסוגלים לחתוך את השרשראות. לורנס מבין שהמסורים נועדו לרגליהם, ואומר לאדם כי הם נתפסו על ידי הרוצח Jigsaw ("מסור מזוגזג").

פלאשבקים מגלים כי בעוד לורנס דיבר עם סטודנטים וסדרן בשם זפ הינדל על חולה בשם ג'ון, הסובל מגידול באונה הקדמית, פנו אליו הבלשים דייוויד טאפ וסטיבן סינג על הפנס שלו שנמצא בזירה של "משחק" של Jigsaw. הוא רואה את עדותה של אמנדה, מכורה להרואין והניצולה היחידה המוכרת של המשחקים של Jigsaw, שמאמינה כי Jigsaw עזר לה. קורבנותיו האחרים של Jigsaw כוללים את פול, שהיה לכוד בתוך כלוב מלא תיל, ומארק, שהיה צריך להשיג תרופה עבור הרעל שהחודר לגופו מכספת, בעוד שהצופן מקושקש על קירות החדר, עם נר כמקור האור היחיד בעודו מכוסה בחומר דליק והרצפה מכוסה בשברי זכוכיות.

בינתיים, אשתו של לורנס ובתו, אליסון ודיאנה, מוחזקות בשבי בביתן על ידי אדם שגם צופה באדם ולורנס דרך מצלמה מאחורי המראה של חדר האמבטיה. הבית נצפה בו זמנית על ידי טאפ, שהשתחרר מהמשטרה וכעת עוקב אחר לורנס. הוא וסינג מצאו בעבר את המאורה של Jigsaw באמצעות קלטת של אמנדה והצילו את ג'ף ממלכודת מקדחה; אך Jigsaw ברח לאחר ששיסף את גרונו של טאפ, וסינג נהרג על ידי מלכודת רובה ציד בעודו רודף אחריו. בחדר האמבטיה, לורנס מגלה טלפון סלולרי היכול רק לקבל שיחות. הוא מקבל שיחת טלפון מאליסון, המוחזקת באיומי אקדח, ואומרת לו לא לבטוח באדם. אדם מודה שהוא נשכר על מנת לצלם תמונות של לורנס, שחלקן נמצאות בתוך התיק של המסורים. לורנס מבין שטאפ שילם לאדם. הם גם מוצאים תמונה של זפ בביתו של לורנס, ומגלים כי הוא מחזיק בשבי את משפחתו של לורנס. למרבה הצער, השעון מגיע לשש כשהם מבינים זאת.

זפ מתכונן להרוג את דיאנה ואליסון, אבל אליסון מצליחה לגבור עליו. עם זאת, כשאליסון מדברת עם לורנס בטלפון, זפ תוקף אותה ויריות מהמאבק מושכים את תשומת לבו של טאפ. הוא מגיע בזמן כדי להציל את אליסון ודיאנה, אבל זפ נמלט וטאפ רודף אחריו ובסופו של דבר מגיע לביוב, שם טאפ נורה לאחר מאבק קצר. לורנס, שרק שומע יריות וצרחות, מחושמל ומאבד את הטלפון. בייאושו, הוא מנסר את רגלו ויורה באדם עם האקדח של הגופה. זפ נכנס לשירותים מתוך כוונה להרוג את לורנס, אך הוא מוכה למוות על ידי אדם עם כיסוי מכל אסלה. כשלורנס זוחל מחדר האמבטיה עם הבטחה לבוא עם עזרה, אדם עושה חיפושים על גופתו של זפ למפתח ומוצא מקליט אחר, אשר חושף שזפ היה גם קורבן של Jigsaw; הוא נאלץ להחזיק את משפחתו של לורנס בשבי כדי להשיג תרופה עבור רעל שנמצא בגופו. כשהמקליט נגמר, הגופה עולה על רגליה ומתגלה כג'ון, Jigsaw האמיתי. ג'ון מודיע לאדם כי המפתח לשרשרת שלו נמצאת באמבטיה, אבל כאשר אדם התעורר, הוא שלף את הפקק, וכתוצאה מכך איבד את המפתח. אדם מנסה לירות בו עם האקדח של זפ, אבל ג'ון מחשמל אותו והוא מאבד את הטווח של האקדח. ג'ון אז מכבה את האור וסוגר את דלת השירותים, ומשאיר את אדם למות.

צוות שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מועמדויות וזכיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה שם האירוע בו השתתף מועמדות תוצאה הערות
2004 פסטיבל סרטי הפנטזיה והאימה בסאן סבסטיאן פרס המבקרים לסרט הטוב ביותר זכייה
2005 הפסטיבל הבינלאומי לסרטי פנטזיה בבריסל פרס המבקרים לבמאי הטוב ביותר זכייה
2005 פסטיבל הקולנוע ג'רארדמר פרס "קהל המושבעים" המיוחד לבמאי הטוב ביותר זכייה התחלק בפרס יחד עם סרט האימה הבלגי "חוויה זוועתית" (The Ordeal)
2005 פסטיבל הקולנוע ג'רארדמר פרס "קהל המושבעים הצעיר" לבמאי הטוב ביותר זכייה
2005 Teen Choice Awards "הצעקה הטובה ביותר בסרט", ליי וונל מועמדות צעקתו של אדם בסוף הסרט
2005 Teen Choice Awards "הסרט הטוב ביותר" מועמדות
2005 פרס סטלייט "התוספות הטובות ביותר ל-DVD" מועמדות
2005 פרסי ה-MTV "המשחק המפוחד ביותר", קרי אלווס מועמדות
2005 Golden Trailer Awards "סרט האימה הטוב ביותר" מועמדות
2005 Fantasporto "הסרט הטוב ביותר" מועמדות
2005 פרס סאטורן של האקדמיה למדע בדיוני, פנטזיה ואימה "סרט האימה הטוב ביותר" מועמדות
2006 פרס סאטורן של האקדמיה למדע בדיוני, פנטזיה ואימה "מהדורת ה-DVD הטובה ביותר" מועמדות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]