אמר רבי עקיבא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אָמַר רַבִּי עֲקִיבָא אַשְׁרֵיכֶם יִשְׂרָאֵל

אָמַר רַבִּי עֲקִיבָא אַשְׁרֵיכֶם יִשְׂרָאֵל, לִפְנֵי מִי אַתֶּם מִטַּהֲרִין וּמִי מְטַהֵר אֶתְכֶם, אֲבִיכֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם. שֶׁנֶּאֱמַר[1] "וְזָרַקְתִּי עֲלֵיכֶם מַיִם טְהוֹרִים וּטְהַרְתֶּם מִכֹּל טֻמְאוֹתֵיכֶם וּמִכׇּל־גִּלּוּלֵיכֶם אֲטַהֵר אֶתְכֶם, וְאוֹמֵר[2] "מִקְוֵה יִשְׂרָאֵל ה' כׇּל־עֹזְבֶיךָ יֵבֹשׁוּ וְסוּרַי בָּאָרֶץ יִכָּתֵבוּ כִּי עָזְבוּ מְקוֹר מַיִם־חַיִּים אֶת־ה'" - מַה מִּקְוֶה מְטַהֵר אֶת הַטְּמֵאִים, אַף הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְטַהֵר אֶת יִשְׂרָאֵל

אָמַר רַבִּי עֲקִיבָא הוא קטע ממשניות המופיע בסיום מסכת היא מסכת יומא[3] שנאמרה על ידי רבי עקיבא, והוא מבטא את הקשר החזק של אב ובן בין הקדוש ברוך הוא לעם ישראל שנתן מתנה לעם ישראל במחילה של יום הכיפורים.

למרות שיום ההילולא של רבי עקיבא הוא ביום הכיפורים אין שרים את זה ביום הילולתו, אלא נוהגים לשיר את הקטע הזה בהילולת תלמידו המובהק רבי שמעון בר יוחאי שיום ההילולא שלו בל"ג בעומר בהסתמך על דברי התלמוד והגמרא[4]: "וכן אמר רבי שמעון לתלמידיו: בניי, שְנו מידותי, שמידותי תרומות מתרומות מידותיו של רבי עקיבא". כלומר רבי שמעון בר יוחאי העיד על תורתו שלו, שהיא תמצית-תמציתה של תורת רבו, רבי עקיבא.

הקשר לל"ג בעומר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטעם למנהג בתפוצות ישראל לשיר שיר זה ביום ל"ג בעומר, ובפרט במירון בהילולת רבי שמעון בר יוחאי נאמרו לכך מספר טעמים, אך עיקר הטעם הוא:

  • לציון היום בו פסקו כ"ד אלפים תלמידי רבי עקיבא למות ונהפך היום לחיים טובים[5][6].
  • בל"ג בעומר סמך רבי עקיבא את חמשת תלמידיו הנקראים "רבותינו שבדרום", ובתוכם רבי שמעון בר יוחאי, והם המשיכו את המסורה מסורת התורה[7], וזה טעם השמחה בל"ג בעומר[8], ולכן ראוי לשיר מתורתו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יחזקאל לו כה
  2. ^ ירמיה יז יג
  3. ^ מסכת יומא (פרק ח משנה ט)
  4. ^ מסכת גיטין דף סז, עמוד א
  5. ^ המאירי בספרו בית הבחירה למסכת יבמות, וכן נמצא בספר 'המנהיג' בשם רבנו זרחיה הלוי הנקרא הרז"ה
  6. ^ רבי יוסף ליברמן, משנת יוסף, דרשות ומאמרים, חלק ב', מאמר ע' אות ז'.
  7. ^ מרן רבי יעקב חיים סופר, בספרו וחיבורו כף החיים, אורח חיים סימן תצג ס"ק כו
  8. ^ פרי חדש, סימן תצג, סעיף ב