ארנב הנהרות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןארנב הנהרות
מצב שימור
מצב שימור: סכנת הכחדה חמורהנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: סכנת הכחדה חמורה
סכנת הכחדה חמורה (CR)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: ארנבאים
משפחה: ארנביים
סוג: Bunolagus
מין: ארנב הנהרות
שם מדעי
Bunolagus monticularis
תומאס, 1903
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ארנב הנהרות (שם מדעי: Bunolagus monticularis) הוא מין של יונק ממשפחת הארנביים שהוא המין היחיד בסוגו, אף שבעבר שויך לסוג ארנבת ולעיתים מבלבלים בינו למיני ארנבות. הוא חי בטבע רק בשטחי מדבר קארו, במדינת הכף הצפוני שבדרום אפריקה והוא מהארנבים הנדירים ביותר בעולם, כשנותרו ממנו רק 500 פרטים בטבע.

ארנב זה דומה מעט לארנבון מצוי אך בעל מבנה אוזניים וגוף ארוכים יותר. הוא בעל פרווה צמרירית אפורה כהה עם עיניים גדולות מוקפות "טבעת" לבנה ותחתיה עובר פס שחור לאורך הלחי, הזנב שחור והבטן לבנה. הנקבות יותר גדולות מהזכרים במין זה כשהזכרים שוקלים 1.5 ק"ג בממוצע והנקבות עד 1.8 ק"ג בממוצע.

הארנב מצוי במחילות לאורך שיחיות ונרות קטנים באזור מדבר הקארו הדרום אפריקאי והוא יוצא בלילות לחפש צמחייה עשבונית, כשלרוב הוא ניזון מצמחיגדות מלוחם כמו אטד ו-Salsola (ממשפחת הירבוזיים) הנפוצים בסביבת הנהרות המדבריים. הוא נטרף בידי עופות דורסים ובייחוד עיט שחור ובזים, חתוליים ועוד. לרוב הוא בורח למחילתו מהטורף אך הוא יכול לרוץ בזגזוג מפתיע ולהשתמש בשיחים להתחבא.

הארנב מצוי בסכנה חמורה, בעיקר עקב התמעטות בית הגידול שלו הכולל שיחיות סמוכות לנהרות, אשר נהרסו לטובת חקלאות או התייבשו בשטחים רבים, מה שגרר אובדן של מזונו ושל מאורתו וכן חשף אותו לטורפים ולחום השמש. ארנבים נתפסים לעיתים גם במלכודות של האדם, אך לרוב הם לא ניצודים בעצמם.

לפי הרשימה האדומה של IUCN ישנם כיום רק 500 ארנבים בוגרים בטבע והם הארנבים הנדירים בעולם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ארנב הנהרות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ארנב הנהרות באתר הרשימה האדומה של IUCN