אשף מסטיף זוטר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאשף מסטיף זוטר
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: עטלפים
תת־סדרה: דמויי נשפון
משפחה: אשפיים
סוג: אשף מסטיף זוטר
מינים

20

שם מדעי
Chaerephon
דובסון, 1878
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אשף מסטיף זוטר (שם מדעי: Chaerephon) המכונה גם אשף צ'ירפון, הוא סוג של עטלף קטן במשפחת האשפיים ובו כ-20 מינים שחיים באפריקה, דרום-מזרח אסיה ואוקיאניה. הסוג הוקם בשנת 1874 על ידי הזואולוג האירי ג׳ורג׳ אדוארד דובסון והוא קרוי על שם צ׳ירפון (אנ') - חברו הנאמן של סוקרטס שמואנש כעטלף בקומדיית הציפורים של אריסטופאנס. אשף המסטיף הזוטר קרוב מבחינה פילוגנטית בעיקר לסוג אשף ולאחר מכן לסוגים אשף מסטיף ואשף מצנפת.

תיאור ואנטומיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אשף המסטיף הזוטר מתאפיין בגוף גוצי, כנפיים ארוכות וצרות, ראש גדול ומעוגל וחרטום רחב ושטוח. האוזניים קצרות, רחבות ועטויות קפלים וקמטים שמכסים את הצפירים הקטנים; הן מחוברות בקודקוד באמצעות קרום עור. העיניים חרוזיות ובולטות והאף גדול עם נחיריים עגולים. הלוע הנפוח מתאפיין בשפה עליונה ארוכה, מקומטת ועטוית זיפים קצרים שמעניקים לאשף את מראה המסטיף. קרום התעופה האחורי בינוני ומשולש. הזנב ארוך וגמיש וכמחצית ממנו חופשי ואינו מחובר לקרום. אורך הראש והגוף של האשפים בסוג 42–90 מ״מ, אורך הזרוע 32–54 מ״מ ואורך הזנב 24–52 מ״מ; משקלם נע בין 5 ל-38 גרם.

הפרווה של אשף המסטיף עבה ורכה והיא משתרעת מעט על קרומי הכנף הסמוכים לצלעות. צבעה הכללי משתנה בין המינים וחדגוני בדרך כלל. סקלת הצבעים כוללת חום אפרורי, אפור כהה או כסוף, חום חלודה, אוכרה, חום ביסטר וחום שחרחר. אזור הגחון בהיר יותר ונע בין צהבהב או חום בהיר לאפרפר, שנהב או לבן בוהק. סביב הכתף והצוואר יש צווארון שעיר וכהה. למינים אחדים הפרווה מנומרת בכתמים בהירים. הפנים והאוזניים בצבע שחרחר, אפור כהה או בורדו. הכנפיים בצבע שחור פיח או סגלגל עד אפור חיוור-לבנבן.

תפוצה וביולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אשפי המסטיף הזוטרים חיים ברחבי אפריקה, דרום אסיה ואוקיאניה; טווח התפוצה של הסוג כולל את מרבית אפריקה שמדרום לסהרה, מדגסקר, תת-היבשת ההודית, איים מבודדים באוקיינוס ההודי, מדינות הודו-סין, חצי האי המלאי, איי סונדה, איי מאלוקו, אוסטרליה, גינאה החדשה, איי שלמה, ניו זילנד ופיג'י. בית הגידול מגוון במיוחד וכולל יער גשם טרופי, יער גשם ממוזג, יער עננים, סוואנה טרופית, צחיחה או דוקרנית, בתה ואזורים מדבריים למחצה.

אשפי המסטיף הזוטרים הם עטלפים חברותיים במיוחד, וחיים במושבות של עד אלפי פרטים. הם לנים ביום במערות, ומתעוררים לקראת ערב ויוצאים בלהקות גדולות וקולניות לצוד. הם חוזרים למערה לפנות בוקר. התזונה של האשפים מורכבת מחרקים מגוונים והם משתמשים באיכון-הד כדי לצוד ולנווט בסביבה. אשפי המסטיף מתרבים לאורך השנה, והאשפית עשויה להמליט עד 3 פעמים בשנה. ההיריון נמשך 60–72 יום ולרוב נולד גור יחיד. האשפית מטפלת בגורים במשך כ-3 שבועות, ולאחר מכן הם נגמלים ומסוגלים כבר לעוף ולצוד בכוחות עצמם. הנקבות מגיעות לבגרות תוך זמן קצר, והזכרים בגיל 5 חודשים.

מינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוג זה 20 מינים:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אשף מסטיף זוטר בוויקישיתוף