אשר אנשל יונגרייז (מנוחת אשר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

רבי אשר אנשיל הלוי יונגרייז (ה'תקס"ו, 1806 - ה' בכסלו ה'תרל"ד, 25 בנובמבר 1873) היה רב, ראש ישיבה ופוסק הלכה מרבני יהדות הונגריה האורתודוקסית. רבה של צ'נגר במשך ארבעים שנה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד לרב שמואל הלוי יונגרייז רבה של סעטשע (Csécse) ומחבר הספר "תורת עדות" על ששה סדרי משנה, ולמרים יטל בת הרב אשר אנשיל וינר רבה הראשון של מישקולץ ורבו של מחוז בורשוד כולו. הוא נקרא על שם סבו זה.

היה תלמידו המובהק של רבי יעקב קופל אלטנקונשטט ("קופל חריף") ולמד בישיבתו במשך תשע שנים ברציפות. בנו של רבו, הרב אברהם יחזקאל רייך סיפר כי בתקופה זו נהג לצום בקביעות ממוצאי שבת ועד יום שלישי בערב[1]. נישא לניחא בתו של רבי מאיר אלמאש פופר (אלמאשדר; ה'תקכ"ח-ה'תר"ב) רבן של בוקרשט ומטרסדורף.

את עיקר פרסומו קנה בספרו "מנוחת אשר", ובישיבה שהקים בטשנגר ועמד בראשה, שלמרות מספר הבחורים הלא-גדול שלמד בה (כ-30 בכל זמן נתון) העמידה רבנים רבים ונחשבה לישיבה חשובה בהונגריה[2].

הוא כיהן כרבה של טשנגר במשך ארבעים שנה, משנת ה'תקצ"ד (1834) שבה נפטר רבה הקודם של טשנגר, הרב יוסף בנימין אסטרייכר, ועד פטירתו בה' בכסלו ה'תרל"ד, 25 בנובמבר 1873.

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

רעייתו ניחא הייתה בתו של רבי מאיר אלמאש פופר רבן של בוקרשט ומטרסדורף. ילדיהם:

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אברהם יונגרייז, בית אשר - אהל שרה, נספח לספר מנוחת אשר, מהדורת ניו יורק תשכ"ג

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דברי בנו בשמו, נדפסו בספרו "תורת יחזקאל", חלק ב, וראנוב תרצ"ה, עמ' 27.
  2. ^ הרב עזריאל הילדסהיימר, "מרבה ישיבה", איזראעליט, גיליון 50. המאמר תורגם מגרמנית בידי ח. ב. מרקוביץ, ונדפס בגליון ה' של כתב העת המקוון "עלי זכרון: רשומות לתולדות אישים וקהלות, אגרות ומסמכים", בני ברק תשע"ה, עמ' לא, באתר אוצר החכמה. המאמר נדפס בחיי הרב יונגרייז.