אשר אנשל יונגרייז (פהרגיארמט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

הרב אשר אנשל הלוי יונגרייז (ערב פסח ה'תרל"ד, 1874 - ב' באדר ה'תרצ"ד, 17 בפברואר 1934) רבן של פאביאנהאזה ופהרגיארמט בהונגריה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בפהרגיארמט לרב העיר, הרב שמואל דוד יונגרייז ולמלכה בת הרב אשר אנשל הלוי יונגרייז מצ'נגר, מחבר הספר "מנוחת אשר". הוא נקרא על שם אבי אמו (ודוד אביו) שנפטר שנה קודם לכן.

בילדותו נשלח לישיבתו של הרב חנניה יום טוב ליפא טייטלבוים (ה"קדושת יום טוב") בסיגט. הוא התקרב לחסידות ונסע לשמוע את האדמו"רים הרב יחזקאל שרגא הלברשטאם משינאווא; הרב צבי הירש שפירא ממונקאטש ואחריו בנו הרב חיים אלעזר שפירא; הרב יששכר דב רוקח מבעלז והרבי מסאטמר, הרב יואל טייטלבוים.

הוא נסמך לרבנות בידי הרב משה גרינוולד מחוסט, מחבר "ערוגת הבושם"; הרב אברהם יצחק גליק מטולצ'בה (אנ'), מחבר "יד יצחק"; הרב עזריאל אייזיק קלר משאמקוט (אנ') ועוד.

נישא לבת-דודתו טויבא שיק, בתם של הרב יעקב שיק רבה של נאדאודוואר ובן הרב דוד שיק אב"ד טאקאי ואשתו שהייתה אחותה של אמו מלכה.

בשנת ה'תרס"א, 1901, התמנה כרבה של פאביאנהאזה וכיהן בה כרב וראש ישיבה במשך שמונה שנים. בתום תקופה זו התמנה כרב-שני ור"מ בפעהערגיארמאט (Fehérgyarmat), לצד אחיו הבכור הרב אברהם בנימין יונגרייז שבשל חולשתו לא יכל למלא את כל מטלות תפקידו. לאחר פטירת אחיו המשיך למלא את תפקידו, אך התעקש לשמור על תארו כרב-שני בלבד מפני כבוד אחיו. הוא נפטר בפעהערדיארמאט בב' באדר ה'תרצ"ד, 17 בפברואר 1934.

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

גם ילדים נוספים שלו נספו באושוויץ.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הרב הגאון רבי אשר אנשיל הלוי יונגרייז זצ"ל אב"ד פאבינהאז ופעהערדיארמטט, בתוך "שו"ת המאור - ב", ניו יורק תשל"ד, זיכרון בספר, עמ' רמג-רמז

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ על קשריהם ראו עוד: זאב וולף גינצלר, תולדות ישראל, מהדורה חדשה, ניו יורק תשע"ב, תולדות המחבר, עמ' כב, הערה לו.