בורגזדה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בורגזדה הוא אחד מתשעת איי הנסיכים בים מרמרה, והשלישי בגודלו. ארכיפלג איי הנסיכים נמצא כעשרים עד שלושים קילומטרים דרומית-מזרחית לעיר איסטנבול שבטורקיה.

הקשר בין האי לאיסטנבול מתבצע באמצעות קווי מעבורת.

בעבר נקראה האי אנטיגוני (ביוונית (Αντιγόνη) לכבודו של אנטיגונוס הראשון מונופתלמוס, מצביא בצבאו של אלכסנדר הגדול ואחד הדיאדוכים שנלחמו על ירושת ממלכתו.

האי משתרע על שטח של 1.615 קמ"ר. הנקודה הגבוהה ביותר באי היא הגבעה בייראקפטה (גבעת הדגל), שהייתה ידועה גם בשם "גבעת ישו", שגובהה 170 מ' מעל פני הים. אוכלוסיית האי הייתה 1,655 נפש בשנת 2022.[1]

במרחק חמישה מטרים מהאי בורגזדה נמצא האי קומברוס (אי הכפית) אי קטנטן לא מאוכלס המחובר אל האי הגדול באמצעות רכס סלעי תת-מימי.

האי היה מכוסה יערות מחטניים אדומים שנשרפו כמעט כליל בשריפה שהתרחשה בשנת 2003.

בעבר הרחוק, תושבי האי היו בעיקר יוונים. במאה ה-20 התחילו להגיע לאי תושבים עמידים מאיסטנבול, ביניהם גם יהודים, שבנו בו בתי קיץ.

מקומות בעלי עניין באי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביתו של סופר הסיפורים הקצרים סאיט פאיק אבשיאניק (1906 – 1954) (אנ') שהפך למוזיאון אישי. [2]

כנסיית יוהנס פרודרומוס (יוחנן המטביל), הוקמה ב-1899 במקום בו עמדה כנסייה ביזנטית שנבנתה במאה השישית לספירה על ידי הקיסרית תאודורה, אשת הקיסר הביזנטי תיאופילוס. הכנסייה שוחזרה בשנת 1999 לאחר רעידת האדמה באיזמיט ונמצאת בשימוש הקהילה היוונית. [3]

מנזר האג'יוס גאורגיוס גאריפי . משערים כי המנזר נבנה בתקופה הביזנטית, שוקם במאה ה-17 ושוחזר בשנת 1897.

על ראש גבעת בייראקפטה ניצב מנזר ישו (מנזר השינוי) שנבנה במאה התשיעית לספירה על ידי הקיסר הביזנטי בסיליוס הראשון. הוא שימש במאה ה-19 מעון לשני פטריארכים לאחר ששוקם ושופץ על ידי הקהילה היוונית אורתודוקסית.

בית היתומים היווני הינו בניין העץ הגדול ביותר באירופה והשני בגודלו בעולם. הבניין נבנה בשנת 1898 על ידי חברה צרפתית שהתכוונה לפתוח בו בית מלון וקזינו. לאחר שהסולטן עבדול חמיד השני אסר את פתיחתו, הוקם בו בשנת 1903 בית יתומים. בית היתומים נסגר בשנת 1964.[4]

בית הכנסת אוהל יעקב נבנה בשנת 1968 לטובת הקהילה היהודית באי. כמו כל בתי הכנסת האחרים באיי הנסיכים, בית הכנסת פתוח רק בחודשי הקיץ. בית הכנסת מנוהל על ידי קרן נווה שלום.[5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בורגזדה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Burgazada (Neighborhood, Turkey) - Population Statistics, Charts, Map and Location, citypopulation.de
  2. ^ Abasıyanık, Sait Faik (2014). A Useless Man: Selected Stories (באנגלית) (1st ed.). New York: Archipelago Books. ISBN 9780914671077.
  3. ^ Teknevia, Burgazada: Peace and Scenery - Teknevia, ‏2023-03-30 (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ Büyükada - Princes' Islands Tourism Development Center, adalarturizm.org
  5. ^ Ohel Yaakov (Burgazada) Synagogue, We Love Istanbul, ‏2020-03-09 (באנגלית בריטית)