בורגר (מעמד חברתי)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דיוקן של בורגר (בערך 1660) מאת Lucas Franchoys the Younger

בורגראנגלית: Burgher (social class)) היה דרגה או תואר של אזרח מיוחס של ערים בימי הביניים באירופה המוקדמת המודרנית. הבורגרים יצרו את המאגר שממנו ניתן היה למשוך את פקידי הציבור (למשל העירייה) ומשפחותיהם הקרובות שהיוו את המעמד החברתי של בורגנות ימי הביניים.

קבלה/כניסה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכניסה למעמד בורגר השתנתה ממדינה למדינה ומעיר לעיר.[1] בסלובקיה למשל, הוכחה לגבי בעלות על רכוש בעיר הייתה תנאי לקבלה כ"בורגר".[2]

זכויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל פשע נגד בורגר נתפס כפשע נגד קהילת העיר. בשווייץ אם בורגר נרצח, לשאר הבורגרים הייתה הזכות להביא את הרוצח כביכול, למשפט על פי הדין השיפוטי.[3]

בהולנד קיבלו הבורגנים פטור מ"קורווה" (Corvée) כלומר "מס עובד" דהיינו מעבודות כפייה, פריווילגיה שהתרחבה מאוחר יותר גם לאיי הודו המזרחיים ההולנדיים.[4] רק בורגנים יכלו להצטרף למשמר העיר באמסטרדם, כי כדי להצטרף, השומרים היו צריכים לרכוש ציוד משלהם. חברות במשמר היוותה לעיתים קרובות אבן דרך לעמדות פוליטיות.

בריטניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בורגס (Burgess) היה תואר בריטי ששימש בימי הביניים ובתקופה המודרנית המוקדמת, כדי לציין מישהו ממעמד הבורגרים. הכוונה הייתה במקור לאדם חופשי של רובע או בורג, אך מאוחר יותר פירושו הפך לפקיד עירייה או נציג בבית הנבחרים.

גרמניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"בורגר גדול" (זכר) או "בורגרית גדולה" (נקבה) (בגרמנית: Großbürger (זכר), Großbürgerin (נקבה)) היה תואר ספציפי שניתן או עבר בירושה לאנשי מוצא גרמני בימי הביניים ומעמד בולט שהיה מוגדר מבחינה משפטית והעניק הרשאות חוקתיות וזכויות משפטיות בלעדיות (בגרמנית: Großbürgerrecht). גרוסבירגרים היו מגנאטים וכפופים רק לקיסר, ללא תלות בפיאודליזם ובאצולה טריטוריאלית של לורדים גבוהים.

ארצות השפלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארצות השפלה פורטר (בהולנדית: poorter) הוא כינוי היסטורי לסוג של בורגר הולנדי, או פלמי, שרכש את הזכות לחיות בין חומות עיר בעלת זכויות עיר.

שווייץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחלק מהקנטונים של שווייץ, להיות בורגר (מהמילה בורגנות) היה גם סוג של זכות קהילתית מקומית וגם זכות אישית. ה"זכות לבורגנות" (מעין זכות עירונית), הייתה מלווה במגילת חירויות וזכויות שנכרתה בין האצולה לבורגנות. התנאי המקדים להשתייכות לבורגנות היה החזקת מקרקעין בלב העיר.

דרום אפריקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בורגרים חופשיים (בהולנדית: Vrijburgher, באפריקאנס: Vryburger) היו מתיישבים אירופיים מוקדמים בכף התקווה הטובה במאה ה-18. כניסת הבורגרים החופשיים לכף נחשבת לתחילת התיישבות הקבע של אירופאים בדרום אפריקה. אוכלוסיית הבורגרים החופשיים התגלגלה בסופו של דבר לשני פלחים נפרדים שהפכו נפרדים כמעמד חברתי לפי עושר והשכלה: אלה של הקייפ הולנדים (אפריקאנר בונד) והבורים.

ערים ספציפיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בורגר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Guido J. Deboeck Flemish DNA & Ancestry: History of Three Families Over Five ... 2007 0972552677 "Those who lived outside the city could still become burghers but they would be "buiten-poorters" or outside burghers.23 The way to become a burgher was different from town to town and city to city; some cities required registration and ..."
  2. ^ Mikuláš Teich, Dušan Kováč, Martin D. Brown Slovakia in History 1139494945 2011 Page 49 -"Proof of ownership of property in a given town – that is, purchase of a house or land or acquisition of the same by marriage to the daughter or widow of a burgher – was a significant condition for acceptance as a burgher. Usually two burghers ...
  3. ^ Louis Simond Switzerland; Or, A Journal of a Tour and Residence in that Country 1822 "If a burgher was assassinated, all the others had a right to bring the supposed murderer to trial by judicial combat, assumere duellum; and the chronicle of 1288 adds a singular circumstance, Duellum fuit in Berne inter virum et mulierem, sed ..."
  4. ^ Ulbe Bosma, Remco Raben Being "Dutch" in the Indies: A History of Creolization and Empire. 9971693739- 2008 "... abandoned the idea of equal rights because not all Christians could be labeled "Burgher". II someone were subject to a local head, they were obliged to perform corvee, but anyone categorized as a Burgher was exempt from this."