ביספנול A

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ביספנול איי (BPA, Bisphenol A) הוא חומר כימי בשימוש בתעשיית הפלסטיקה. משמש בעיקר כאחד מאבני הבניין (מונומר) בפוליקרבונט, וכן להכנת שרף אפוקסי. על פי מחקרים שונים שהתפרסמו בתחילת המאה ה-21, החומר חשוד בפגיעה בפוריות של נשים ובשיבוש פעילות הורמונלית אצל תינוקות והאצת התפתחותם המינית, גרימת הפרעות בגדילה והשמנת יתר. עם זאת, ארגון בריאות האוכל של האיחוד האירופאי קבע כי רמות החשיפה לבני אדם הן נמוכות כל כך, כך שאין סכנה מהחומר לבני אדם[1].

מבנהו הכימי של החומר ביספנול A

יישומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מוצרים שונים מפוליקרבונט המשמשים גם לתינוקות: בקבוקים, נשכנים, מוצצים ועוד.
  • שרפים אפוקסיים משמשים להכנת נייר תרמי (המשמש לדוגמה להדפסת קבלות בחנויות) וכציפוי לאריזות מתכתיות למזון ושתייה (לדוגמה פחיות שימורים)[2].
  • בשנות ה-30, סונתז כימיקל זה כתרופה הורמונלית לנשים, חומר הדומה לאסטרוגן.

החשד לנזקים הנגרמים כתוצאה מהשימוש בחומר[עריכת קוד מקור | עריכה]

במחקרים שונים נמצא, כי מינונים קטנים ביותר של ביספנול A בחיות, יכולים לגרום לשינוי במבנה המוח, וכתוצאה מכך, בהתנהגות ובתגובה החיסונית. היצרנים וחברות המשמשות צרכנים של הכימיקל, טענו, בהסתמך על מחקר שנערך על 19 נחקרים באוניברסיטת הרווארד, שהכימיקל אינו מזיק לבני אדם במינונים אלו.

באוקטובר 2008 קבעה ממשלת קנדה מפורשות כי ביספנול A הוא חומר רעיל והודיעה כי היא מתעתדת לקיים חקיקה, אשר תאסור שיווק בקבוקים לתינוקות המכילים את החומר.

במרץ 2009 החליטו ששת היצרנים הגדולים של בקבוקי התינוקות בארצות הברית, אוונט, גרבר, פלייטקס, ד"ר בראון, דיסני פירסט יירס ואיבנפלו, לחדול מרצונן משימוש בחומר זה[3].

משרד הבריאות הורה לבתי החולים להפסיק להשתמש בבקבוקים המכילים את הכימיקל ביספנול A להאכלת תינוקות מאושפזים ויילודים. זאת לדברי משרד הבריאות בשל "עיקרון הזהירות המונעת" ולא בשל הוכחות מדעיות חדשות. בקנדה ובאיחוד האירופי נאסר השימוש לחלוטין.

בפברואר 2022, עתרו ארגונים שונים, ביניהם האגודה האמריקאית לאנדוקרינולוגיה (Endocrine Society), למנהל המזון והתרופות האמריקאי בבקשה למשוך את האישורים שניתנו לשימוש ב-BPA לצרכים שונים, ובכלל זאת להגביל את השימוש בחומר באריזות מזון. הפנייה נעשתה לאחר שפאנל מומחים של הארגון האירופי לבטיחות במזון (EFSA) מצא שנזק מחשיפה לחומר יכול להיגרם כתוצאה מרמת חשיפה נמוכה בהרבה ממה שהיה נהוג לחשוב קודם לכן.[4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ביספנול A בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ No consumer health risk from bisphenol A exposure | European Food Safety Authority, www.efsa.europa.eu (באנגלית)
  2. ^ [http://www.fda.gov/downloads/NewsEvents/PublicHealthFocus/UCM197778.pdf מסמך של ה-FDA Update on Bisphenol A for Use in Food Contact Applications U.S. Food and Drug Administration January 2010] (באנגלית)
  3. ^ פרשת הביספינול: הרעל יצא מהבקבוק /סוכנויות הידיעות ודן אבן, 9.3.2009, באתר nrg מעריב
  4. ^ Groups petition FDA to restrict bisphenol A in food packaging, January 27, 2022