בית מזכירות הקיבוץ המאוחד (עין חרוד)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בית מזכירות הקיבוץ המאוחד (מפקדת וינגייט)
הכניסה לבית הדפוס בקומת הקרקע
לוח ההנצחה של המועצה לשימור אתרים

בית מזכירות הקיבוץ המאוחד הוא מבנה שהוקם בעין חרוד מאוחד ב-1935 ושימש כמזכירות הקיבוץ וכן למזכירות תנועת הקיבוץ המאוחד. בשנות ה-30 שימש המקום כמטה של פלגות הלילה המיוחדות בפיקודו של אורד צ'ארלס וינגייט. לאחר קום המדינה שימש המקום כמחסן וכארכיון של הקיבוץ. הוכרז כאתר מורשת על ידי המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיבוץ עין חרוד הוקם ב-1921, בקרבת מעיין חרוד, על ידי עולים מהעלייה השנייה והעלייה השלישית שהוכשרו בפתח תקווה ובמגדל. ב-1926 עברו חברי הקיבוץ לנקודת הקבע מול הכפר הערבי בגבעת קומי ובמקום הוקמו אוהלים שאכלסו את חברי הקיבוץ וכן אנשי ארגון ההגנה ולוחמי פלמ"ח. ב-1927 היה הקיבוץ בין המובילים בהקמת תנועת הקיבוץ המאוחד.

ההיסטוריה של האתר[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבן הפינה לבניין הונחה ב-1934 והוא הושלם ביולי 1935[1]. הבניין כלל 3 קומות כשבקומת הקרקע (ששטחה כ-300 מ"ר) הוקם בית דפוס וכן שכנה בו הוצאת הקיבוץ המאוחד ושתי הקומות העליונות (ששטח כל אחת כ-150 מ"ר) שימשו את מזכירות הקיבוץ הארצי. במקביל שימש המקום לסמינרים והכשרות. על גגו של המבנה הוקמה עמדת שמירה מול הכפר הערבי העוין קומי וכן עמדת איתות.

עם הקמת פלגות הלילה המיוחדות ב-1938 התיישבה במבנה אחת ממחלקות הפלגה, בפיקודו של לוטננט האמפרי אדגר ניקולסון ברידן (Nicholson Edgar Humphrey Bredin) שהיה גם סגנו של מפקד היחידה אורד וינגייט וממלא מקומו.

לאחר קום המדינה ננטש המקום וחלקו שימש כמחסן רהיטים ובגדים. בשנים 1980 עד 2000 התנהל במקום אולפן. במקביל הועבר למקום הארכיון של הקיבוץ. ב-1957 הוקם במקום ארכיון תנועת הקיבוץ המאוחד שעבר ב-1971 לאפעל[2].

הנצחת המקום[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1991, במסגרת החגיגות לציון 70 שנה להקמת עין חרוד, הוגדר המקום כאתר מורשת והמועצה לשימור אתרי מורשת בישראל הציבה במקום 2 שלטים כחולים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כפי שפורסם ביומן משק עין-חרוד בתאריך 16 ביולי 1935: "בבניין מזכירות הקיבוץ: היום גמרו לצקת את המעקה לגג העליון"
  2. ^ אודות הארכיון, באתר יד טבנקין