לדלג לתוכן

בלוק איילנד

בלוק איילנד
בלוק איילנד במבט צפונה מעל מצר בלוק איילנד, כשהחוף של רוד איילנד נראה מרחוק. צפייה במפה רחבה יותר מתאפשרת באחד הביאורים למטה.
בלוק איילנד במבט צפונה מעל מצר בלוק איילנד, כשהחוף של רוד איילנד נראה מרחוק. צפייה במפה רחבה יותר מתאפשרת באחד הביאורים למטה.
נתונים גאוגרפיים
מיקום האוקיינוס האטלנטי עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 41°10′11″N 71°34′48″W / 41.16972°N 71.58000°W / 41.16972; -71.58000
שטח 25.2 קילומטר רבוע
אורך 11 קילומטר
רוחב 5 קילומטר
נתונים מדיניים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
אוכלוסייה 1,051 (2010)
אזור זמן אזור זמן מזרחי
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בלוק איילנדאנגלית: Block Island) הוא אי של ארכיפלג הממוקם כ-14 ק"מ דרומית לחופי מדינת רוד איילנד ו-23 ק"מ מזרחית ל מונטוק פוינט(אנ') בלונג איילנד. האי הינו חלק ממחוז וושינגטון(אנ'), רוד איילנד. באי עיירה בשם ניו שורהם, שנחשבת לעיירה הקטנה ביותר, במדינה הקטנה ביותר בארצות הברית[1]. האי נקרא על שם החוקר ההולנדי אדריאן בלוק(אנ'), והעיירה נקראה על שם שורהם, קנט(אנ'), באנגליה.

היווצרות האיים והמצרים בסביבה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

היווצרות האיים והמצרים שמסביבם, קשורים באותו תהליך. מדובר בשכבת הקרח של לורנטייד(אנ') שלפני כ-25,000 שנה התפשטה ל"שמיכה" של אלפי קילומטרים רבועים של קנדה וארצות הברית. הקצה הדרומי שלה הגיע בערך למקום בו שוכנים כיום מרתה'ס ויניארד, ננטקט, בלוק איילנד ולונג איילנד. עובי של קילומטר עד שני קילומטרים של שכבת הקרח נעה דרומה על פני הנוף הקדום, והביאה עימה סלעים גדולים, אבנים וחול שגרף. כשהקצה הדרומי שלו נמס, שוחררו כמויות אדירות של מי נמס ופסולת סלעית, ויצרו את מרתה'ס ויניארד, ננטקט והאיים האחרים. פני הים שהיו נמוכים בכ-122 מ' ממה שהוא היום, עלו שוב, והתפתחו סביבות שפכים של נהרות שערוציהם נחרצו על ידי זיזים של הקרחון וכן וחופים וביצות מלח[2].

Rodman's Hollow הוא אגן שטיפה קרחוני בשטח של 93 דונם[3], ליד החוף הדרומי של האי. יש כמה שבילי הליכה[4].

גאוגרפיה עכשווית

[עריכת קוד מקור | עריכה]

במבט גאוגרפי רחב, בלוק איילנד הוא חלק מהמערכת הגדולה של מֵצָרִים שפרוסים מדרום לחופי קונטיקט, רוד איילנד ומסצ'וסטס, הכוללים את: מצר לונג איילנד הגדול במערב; ומֵצרים קטנים בהרבה ממזרח לו הכוללים את: מצר בלוק איילנד, מצר רוד איילנד(אנ'), מצר ויניארד(אנ') ומפרץ בוזארדס, כשכולם מהווים למעשה גם שלוחות של האוקיינוס האטלנטי. להמחשה ראו במפה כאן.

בלוק איילנד הוא יעד תיירות קיץ פופולרי. באי שני מגדלורים היסטוריים מגדלור בלוק איילנד הצפוני(אנ'), בקצה הצפוני של האי, ומגדלור בלוק איילנד הדרום-מזרחי (אנ'), בחוף הדרום מזרחי. כ-40 אחוז מהאי מיועדים לשימור, וחלק ניכר מהקצה הצפון-מערבי של האי הוא אזור טבעי לא מפותח, ותחנת מנוחה לציפורים לאורך נתיב המעוף האטלנטי(אנ')[5]. רשות שמירת הטבע(אנ')[א] כוללת את בלוק איילנד ברשימת "המקומות הגדולים האחרונים (The Last Great Places)" שלה, המורכבת מ-12 אתרים בחצי הכדור המערבי[6][ב].

נכון למפקד 2020, אוכלוסיית האי מונה 1,410 נפש, המתגוררים בשטח של 25.211 קמ"ר[7].

נקודות עניין ותיירות באי

[עריכת קוד מקור | עריכה]

המגדלור הדרום מזרחי ממוקם בפינה הדרום מזרחית של האי, וקל יותר לגישה מאחיו הצפוני. המגדלור נבנה בשנת 1875[8]ועשוי לבנים וגרניט. הוא נשאר עד היום כעזר ניווט פעיל של משמר החופים האמריקני[9]. המגדלור הוזז בשנת 1993, עקב סכנת קריסת המצוקים עקב ארוזיה. בנוסף לסיורים במגדל, יש במגדלור מוזיאון הפתוח בעונת הקיץ[10]. גם במגדלור הצפוני, שנבנה בשנת 1867, ועשוי מברזל וגרניט קיים מוזיאון, אך זמינותו לקהל מצומצמת יותר[11]. במרחק הליכה קצר מהמגדלור הצפוני נמצא קצה האי, עם אוקיינוס משני צידי רצועת יבשה צרה.

Rodman's Hollow הוא אגן שטיפה קרחוני בשטח של 93 דונם[3], ליד החוף הדרומי של האי. יש כמה שבילי הליכה[4].

האי מחובר כל השנה במעבורת לפוינט ג'ודית(אנ')[12], ובקיץ: לניו לונדון, קונטיקט(אנ'); אוריינט(אנ') ומונטוק(אנ'), ניו יורק; וניופורט, רוד איילנד[13]. המעבורת המסורתית שטה כשעה כדי להגיע לאי מפוינט ג'ודית, והיא הדרך היחידה להביא כלי רכב לאי. מעבורת מהירה באותו מסלול אורכת 35 דקות (ללא אפשרות לכלי רכב), ומעבורת מהירה נוספת מניו לונדון אורכת קצת יותר משעה.

אופניים הם צורת תחבורה פופולרית באי. בנוסף, טוסטוסים פופולריים למדי, במיוחד בקרב תיירים, מכיוון שקל לשכור ולנהוג בהם. פופולריות זו הובילה ליותר משש חנויות להשכרת טוסטוסים באי[14], אך גם לתאונות רבות[15].

ניו אינגלנד איירליינס(אנ') מציעה טיסות סדירות בנות 12 דקות לנמל התעופה בלוק איילנד סטייט(אנ') מווסטרלי, רוד איילנד(אנ')[16]. שדה התעופה באי נקרא רשמית Block Island State (קוד: BID) והטרמינל נמצא במרחק של כקילומטר אחד ממרכז העיירה.

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בלוק איילנד בוויקישיתוף
  1. ^ The Nature Conservancy (TNC) הוא ארגון סביבתי עולמי שבסיסו במחוז ארלינגטון, וירג'יניה. נכון לשנת 2021, היא פועלת באמצעות שותפים או סניפים ב-79 מדינות וטריטוריות, כמו גם בכל מדינה בארה"ב.
  2. ^ לצפיה במפה רחבה עם מיקומו של האי ממזרח ללונג איילנד (כשהשמורה מסומנת בצפונו), מדרום לחופי רוד איילנד וקונטיקט, וממערב לאי מרתה'ס ויניארד ראו כאן. גוף המים שבין האי לחופי היבשת הוא מצר בלוק איילנד

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ New Shoreham (Town), Block Island
  2. ^ Vineyard Sound, Falmouth Cape Code Massachusetts
  3. ^ 1 2 No visit to Block Island is Complete Without a Stop at Rodman's Hollow., The Nature Concervancy
  4. ^ 1 2 Rodman's Hollow, The Nature Conservancy
  5. ^ Block Island National Wildlife Refuge, U.S. Fish & Wildlife Service
  6. ^ Block Island, Rhode Island, Smart Preservation
  7. ^ New Shoreham town, Washington County, Rhode Island, U.S. Census Bureau
  8. ^ Block Island South East Light, National Historic Landmark Nomination, Sept. 25, 1997, pp.15-17
  9. ^ Historic Light Station Information & Photography Rhode Island, U.S. Coast Guard & U.S. Department of Homeland Security
  10. ^ Southeast Lighthouse Foundation, Block Island
  11. ^ North Light House, Block Island
  12. ^ Point Judith - The Block Island Ferry’s main ferry terminal, The Block Island Ferry
  13. ^ The Block Island Ferry, The Block Island Ferry Homepage
  14. ^ Bikes, Cars and Mopeds, Block Island Chamber of Commerce
  15. ^ Amanda Milkovits, Block Island Cracks Down on Mopeds, Boston Globe, July 19, 2021
  16. ^ Charles Passy, Meet the Pilot Who Doubles as Block Island’s Chinese-Food Delivery Guy, The Wall Street Journal, Aug. 27, 2015