ברתולומאוס אנגליקוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ברתולומאוס אנגליקוס
לידה המאה ה־13 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1272 עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ממלכת אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות המאה ה־12 – המאה ה־13 (כ־100 שנה) עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקיד בישוף עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ברתולומאוס אנגליקוס (לפני 12031272),[1] הידוע גם כברתולומאו האנגלי או ברתלט, היה מלומד סכולסטיקן בן המאה ה-13, שהתגורר בפריז, והיה חבר המסדר הפרנציסקני. הוא המחבר של האנציקלופדיה המוקדמת De proprietatibus rerum ("על תכונותיהם של דברים"),[2] שההשערה היא כי פורסמה לראשונה ב-1240, ושהייתה ספר מצוטט מאוד בימי הביניים.[3] ברתולומאו החזיק גם בתפקידים בכירים בכנסייה ומונה לבישוף של לוקוב בפולין.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעט ידוע על ראשית חייו של ברתולומאו. משערים כי נולד בשנים הראשונות של המאה ה-13, ואין פרטים על הוריו. התיעוד הראשון לגביו הוא משנת 1224 מפריז על עבודתו כמורה. פרט נוסף שמקובל לשער לגבי ראשית חייו הוא שלמד באוניברסיטת אוקספורד.[1]

האנציקלופדיה בחיבורו[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלבים בחיים, לפי ברתולומאוס אנגליקוס (תחריט עץ מ-1486).

אוסף הספרים "על תכונותיהם של דברים" נכתב בעת שהורה בבית ספר במגדבורג בסקסוניה ויועד לשימוש התלמידים והציבור הכללי.[1] ברתולומאו הקפיד לציין את המקורות למידע המצוין בספר, אם כי כיום בלתי אפשרי לזהות או לאתר חלק מהמקורות. הערות השוליים שכלל בספר מאפשרות לחוקרים של ימינו לקבל מושג טוב לגבי מגוון המקורות שהיו זמינים למלומדים של ימי הביניים.

הגרסה המקורית בלטינית תורגם לצרפתית ב-1372, וקיימים כיום מספר מאמרים בלטינית ובצרפתית מהאנצקילופדיה. העבודה נדפסה במספר מהדורות. ג'ון טרוויסה הפיק מהדורה באנגלית ב-1397. חוקר ימי הביניים רוברט סטיל קיבץ חלקים מתוך אוסף החיבורים והוציאם ב-1893 תחת הכותרת Medieval Lore: an Epitome ("מחקרי ימי הביניים: תמצית").[4] בשנת 1988 יצאה מהדורה מוערת לתרגומו של טרוויסה.[5]

עבודתו של ברותולמאו פורסמה ב-19 בספרים. נושאי הספרים, לפי סדר, הם: האלוהים, מלאכים (כולל שדים), דעת ונפש האדם, פיזיולוגיה (בשני חלקים - ארבע הליחות ואיברי הגוף), על חיי היומיום, על רפואה (מחלות ותרופות), על היקום וגופי שמיים, על הזמן והתנועה, כרך העוסק בחומר, גוף ואש (ראו ארבעת היסודות), על האוויר ומזג האוויר, על המים והחיים הימיים, על כדור הארץ והאדמה, על מקומות ואזורים, על סלעים, אבני חן ומינרלים, על צמחים ועצים, על חיות היבשה, וכרך אחרון העוסק בצבע, ריח, טעם, חומרים, מדידות, מספרים ומוזיקה.

תפקידים בכנסייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברתולומאו מונה לתפקיד כוהן הדת של אוסטריה ב-1247, וב-1255 מונה לכוהן של בוהמיה. במסגרת מינוי זה היה גם אחראי על אזור פולין, ובשל כך הכריע במחלוקת בין הדוכס בולסלאב החמישי לבין הקתדרלה של קרקוב. האפיפיור אלכסנדר הרביעי מינה אותו ב-1256 לנציג האפיפיור מצפון לקרפטים ולבישוף של לוקוב. אם כי, הוא כנראה לא קודש לתפקיד זה בשל הפלישה המונגולית השנייה לפולין ב-1259. ברתולומאו מונה לכוהן של סקסוניה ב-1262 והחזיק בתפקיד עד מותו ב-1272.

במחקר ימי הביניים היה בשלב מסוים בלבול בינו לבין ברתולומאוס דה גרנווילה, נזיר פרנציסקי אחר שחי כמאה שנים אחריו.[6]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Steele, Robert, ed. (1893). Medieval Lore: An Epitome of the Science, Geography, Animal and Plant Folk-lore and Myth of the Middle Age: Being Classified Gleanings from the Encyclopedia of Bartholomew Anglicus On the Properties of Things. E. Stock.
  • Trevisa, John (1988). On the Properties of Things: John Trevisa's Translation of Bartholomaeus Anglicus, de Proprietatibus Rerum: A Critical Text. Oxford University Press. ISBN 0-19-818530-8.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 Bartholomaeus Anglicus". Oxford Dictionary of National Biography (online ed.). Oxford University Press. doi:10.1093/ref:odnb/101010791
  2. ^ "De proprietatib[us] rerum". Rakow Research Library Catalog. Corning Museum of Glass. נבדק ב-17 באפריל 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Steele 1893, p. 1
  4. ^ Steele 1893, pp. 6–7
  5. ^ Trevisa 1988
  6. ^ Herbermann, Charles, ed. (1913). "Bartholomaeus Anglicus". Catholic Encyclopedia. New York: Robert Appleton Company.