גודבארי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גודבארי
गोदावरी
נהר גודבארי, מדינת טלנגאנה.
נהר גודבארי, מדינת טלנגאנה.
מידע כללי
אורך 1,465 ק"מ
ספיקה ממוצעת 3,061.18 מ"ק לשנייה עריכת הנתון בוויקינתונים
אגן ניקוז 312,812 קמ"ר
מוצא הרי גהט המערביים
גובה מוצא הנהר 920 מטרים
יובלים Indravati River, Maner River, Kinnerasani River, Pravara River, Manjira River, Pranhita River, Sabari River, Kadam river, Sindphana River עריכת הנתון בוויקינתונים
שפך מפרץ בנגל, האוקיינוס ההודי
מדינות באגן הניקוז הודוהודו הודו (מדינות הודו: מהאראשטרה, טלנגאנה, צ'האטיסגאר, אודישה, אנדרה פרדש)
מפת נהר גודבארי על גבי מרכז הודו.
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נהר גודבאריהינדי: गोदावरी) הוא הנהר השני בגודלו בהודו, אחרי הגנגס, והנהר השלישי בגודלו בתת-היבשת ההודית, אחרי הגנגס והאינדוס. אורכו של הנהר 1,465 מטר והוא זורם ברחבי מרכז הודו דרך מדינות מַהָארָאשְׁטְרַה, טלנגאנה, אנדרה פרדש, צ'האטיסגאר ואודישה. הנהר זורם מרכס הרי גהט המערביים במהאראשטרה ועד למפרץ בנגל באוקיינוס ההודי. הנהר, בהכללת שלל פיצוליו, מהווה את ספק המים העיקרי של בערך 10% מכל הודו. על גדות הנהר התפתחו תרבויות רבות לאורך השנים, ויש לו חשיבות במיתולוגיה ההינדית. לנהר אגן ניקוז של כ-313,000 קמ"ר.

נהר גודבארי מתחיל בצפון-מערב מדינת מהראשטרה ברכס הרי גהט המערבי, רק 80 ק"מ מהים הערבי, וזורם לאורכה של רמת דקאן. לאחר חציית מרכז מהראשטרה הנהר זורם לתוך צפון מדינת טלנגאנה צפונית-מערבית לניזמבאד (אנ') וממשיך דרך עמק רחב ויוצר קטע קצר מהגבול הבין-מדיני הצפון-מזרחי של טלנגאנה עם מהראשטרה. לאחר מכן, הנהר פונה לכיוון דרום מזרח במשך 320 הקילומטרים האחרונים של מסלולו, זורם דרך פער ברכס הרי גהט המזרחיים ולאחר מכן על פני מדינת אנדרה פרדש לפני שהוא זורם למפרץ בנגל. לקראת המפרץ הנהר מתפצל לשני ערוצים שזורמים אל עבר האוקיינוס: הגאוטאמי גודבארי מצפון והוואשטה גודבארי מדרום.

ממקורו בהרי גהט המזרחיים, נהר גודבארי זורם בשטח מישורי ממושך, מונוטוני משהו, ולאורך הדרך מתמזגים לתוכו הנהרות דארנה, פורנה, מנג'רה, פראנהיטה ואינדרוואטי. אולם עם מעברו את אזור הרי גהט המזרחיים, הנהר זורם בין שתי גדות תלולות, רוחבו מתכווץ עד שהוא זורם דרך שסע עמוק ברוחב 180 מטר בלבד, המכונה "הערוץ". משני הצדדים גבעות מיוערות מתנשאות כמעט אנכית מהמים. לאחר שעבר דרך רכס הרי גהט המזרחיים, הנהר מתרחב שוב, חוצה מישורי שפלה רחבים, והאיים העולים מן הנהר בזרם הנמוך משמשים לגידול מגוון גידולים, בעיקר טבק.

ממש מתחת לעיר ראג'המונדרי באנדרה פרדש, נבנה סכר על הנהר באמצע המאה ה-19 על ידי מהנדס מטעם חברת הודו המזרחית הבריטית, שהיה למעשה פרויקט ההשקיה והפניית המים הגדול הראשון על הגודבארי. מאז עצמאות הודו מבריטניה ב-1947, הושלמו מספר תשתיות חדשות יותר שנועדו לספק השקיה וכוח הידרואלקטרי, כולל סכר ג'יאקוודי במערב מרכז מהראשטרה, ועוד תוכננו תשתיות נוספות לעתיד.

החלקים העליונים של הגודבארי (מהם הנהר מתחיל לזרום) יבשים בחורף ובאביב, מה שהופך אותו כמעט חסר תועלת להשקיה. עם זאת, בפתח הזרמים בקיץ ובסתיו, מערכת תעלות ההשקיה שלו ניתנת לשיוט, והיא מקשרת את הדלתה שלה עם זו של נהר קרישנה לדרום מערב, והופכת את הקרקע שבאגן הניקוז שלו לאחד מאזורי גידול האורז העשירים ביותר בהודו. הגודבארי, לכל אורכו, קדוש לפי ההינדואיזם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גודבארי בוויקישיתוף