גוליילמו השלישי, מלך סיציליה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גוליילמו השלישי, מלך סיציליה
Guglielmo III di Sicilia
גוליילמו השלישי. שעתוק מודרני.
גוליילמו השלישי. שעתוק מודרני.
לידה 1186
לצ'ה, איטליה
פטירה 1198 (בגיל 12 בערך)
האימפריה הרומית הקדושה
שם מלא גוליילמו השלישי, מלך סיציליה
מדינה ממלכת סיציליה הנורמנית
מקום קבורה לא ידוע
שושלת בית הוטוויל
תואר מלך סיציליה
אב טנקרד, מלך סיציליה
אם סיבילה די מדניה
מלך סיציליה
20 בפברואר 119425 בדצמבר 1194
(44 שבועות ויום)

גוליילמו השלישיאיטלקית: Guglielmo III; ‏1186, לצ'ה - 1198, האימפריה הרומית הקדושה) היה המלך האחרון של ממלכת סיציליה הנורמנית. הודח, וככל הנראה גם הוצא להורג, בידי היינריך השישי, קיסר האימפריה הרומית הקדושה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גוליילמו נולד בשנת 1186 בעיר לצ'ה, שאז השתייכה לממלכת סיציליה הנורמנית. הוא היה בנו של טנקרד מלצ'ה, נכדו של רוג'רו השני, מלך סיציליה. אמו הייתה סיבילה די מדניה. טנקרד תפס את השלטון בשנת 1189 עקב מותו של גוליילמו השני, מלך סיציליה, תוך שהוא דורס בכך את זכויותיה של קונסטנס מסיציליה. קונסטנס הייתה נשואה להיינריך השישי, קיסר האימפריה הרומית הקדושה, והלה לא התכוון לוותר בקלות על תביעותיו לכתר סיציליה. במשך רוב שנות מלכותו, נאלץ טנקרד להיאבק בהצלחה נגד היינריך.

בתחילה לא היה נראה שלגוליילמו יש סיכוי כלשהו לעלות על כס המלוכה, כיוון שהיה לו אח גדול בשם רוג'רו. עם זאת, בשנת 1194 מת רוג'רו, וכמה שבועות לאחר מכן ב-20 בפברואר מת גם אביו טנקרד. עקב כך, הוכתר גוליילמו כמלך והוא בן תשע שנים בלבד. בגלל גילו הצעיר, שימשה אמו סיבילה די מדניה, כעוצרת.

היינריך היה מודע לכך שבסיציליה מולך כעת ילד חלש, ובאוגוסט של אותה שנה ויצא למסע מלחמה נגד הערים בחצי האי האפניני שנשלטו בידי ממלכת סיציליה. סיבילה לא הצליחה לארגן התנגדות יעילה, ועד סוף אוקטובר נכבשה כל איטליה. היינריך פנה כעת אל האי סיציליה עצמו. ב-20 בנובמבר נפלה עיר הבירה פלרמו בידי היינריך, וגוליילמו ומשפחתו נמלטו אל טירת קלטאבלוטה. היינריך הציע להם תנאים נדיבים: גוליילמו יוותר על תביעותיו לכתר סיציליה, ויוכל לשמור העל נסיכות לצ'ה שהייתה הטריטוריה המקורית של אביו. סיבילה הסכימה, וגוליילמו ואחיותיו נכחו בהכתרתו של היינריך כמלך סיציליה ב-25 בדצמבר.

עם זאת, ארבעה ימים לאחר מכן, נחשף קשר לכאורה נגד המלך החדש. היינריך השתמש בתירוץ זה כדי לשלוח למאסר בגרמניה את האישים המשפיעים והמאיימים בממלכה, כן את גוליילמו ומשפחתו. גורלו של גוליילמו לא ברור, בעוד לאמו ואחיותיו הותר לחיות באלמוניות, על פי המקורות גוליילמו עוור, ולא ידוע בוודאות מה קרה עמו לאחר מכן. יש הטוענים ששוחרר ונעשה לנזיר, בעוד אחרים טוענים שהוא הצליח להימלט מכלאו ולחיות באלמוניות בסיציליה עד שאותר והוצא להורג בשנת 1232 בידי פרידריך השני, קיסר האימפריה הרומית הקדושה (בנו ויורשו של היינריך). עם זאת, מרבית החוקרים המודרניים מאמינים שהוא הוצא להורג בסביבות שנת 1198.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • גוליילמו השלישי באתר Dizionario-Biografico (באנגלית)