לדלג לתוכן

גשר באב אל-קנטרה (אלג'יריה)

גשר באב אל-קנטרה
Bab El Kantra Bridge
جسر باب القنطرة
גשר באב אל-קנטרה הנוכחי
גשר באב אל-קנטרה הנוכחי
מידע כללי
סוג גשר
מיקום קונסטנטין
מדינה אלג'יר
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה 17891788
18631860
19511952 (כ־163 שנים)
חומרי בנייה אבן
ברזל
מידות
אורך 128 מטר
רוחב 8 מטר
גובה 125 מטר
מידע טכני
מפתחים 3
מִפְתָּח מרבי 75 מטר
קואורדינטות 36°22′08″N 6°37′05″E / 36.368972°N 6.618167°E / 36.368972; 6.618167
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גשר באב אל-קנטרהערבית: جسر باب القنطرة) הוא גשר שנבנה מעל הקניון של נהר רומל (אנ') בעיר קונסטנטין, אלג'יריה. גשר זה, שתחילתו בתקופת האימפריה הרומית, נהרס ונבנה מחדש מספר פעמים לאורך ההיסטוריה כשהגשר הנוכחי נבנה ב-1952 ומשמש עדיין כדרך גישה לאזור העתיק של קונסטנטין.

העיר קונסטנטין הוקמה באלג'יריה בתחילת המאה השלישית בתקופת האימפריה הרומית, נקראה תחילה סירטא (אנ') ובמהלך המאה הרביעית שונה שמה לקונסטנטין על שמו של קונסטנטינוס הגדול שהיה קיסר האימפריה הרומית. העיר הוקמה על גדותיו התלולות נהר רומל (אנ') שהגנו על העיר משני צידיה (הצפוני והמערבי). ערוצו העמוק של הנהר אילץ את אנשי העיר להקים, החל מתקופת האימפריה הרומית, מספר רב של גשרים שחצו אותו. גשרים אלו היוו, לא פעם, מוקד למלחמות ומתקפות על העיר וההערכה היא שבשלהי המאה ה-12 נהרס הגשר הרומי האחרון שהוביל אל העיר.

כיום קיימים שמונה גשרים מעל הערוץ (רובם חדשים) כשגשר באב אל-קנטרה הוא אחד מהם ונחשב לעתיק ביניהם והדרך שחוצה על גביו את הערוץ נחשבה בעבר לדרך הכניסה העיקרית לעיר.

ההיסטוריה של הגשר

[עריכת קוד מקור | עריכה]

העת העתיקה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

להערכת ארכאולוגים במקום שבו בנוי כיום הגשר הנוכחי עמד בעבר גשר רומי שנהרס ב-1185. בעקבות הרס זה נבנה הגשר מחדש אך ב-1304 הוא נהרס בשנית.

ב-1771 מונה סלח ביי בן מוסטפא (אנ') לשליט מחוז קונסטנטין. ביי קידם פרויקטי בנייה רבים בעיר ובסביבתה ובין השאר מינה ב-1788 בנאי בלארי בשם ברתולומיאו לבנות מחדש את גשר באב אל-קנטרה. ברתולומיאו החליט להתבסס על היסודות הרומיים של הגשר ולבנייתו השתמש באבנים מהריסות של אמפיתיאטרון רומי בעיר.

מבנה הגשר החדש היה שונה מעט ממבנה הגשר הרומי בכך שברתולומיאו צמצם את מספר הקשתות של הגשר הראשי לארבע וכן יצר גשר נוסף של שתי קשתות, 16 מטר מתחת לגשר הראשי שבעצם החזיקה אותו. בנוסף, ניצל ברתולומיאו את בניית הגשר כדי לחדש תעלת מים שהעבירה מים מהרים שמצפון לעיר אל תוך העיר על גבי הגשר החדש תוך שימוש בטכניקת סיפון. גובהו הכולל של הגשר היה כ-65 מטר.

הכיבוש הצרפתי של אלג'יריה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1830 החלה המערכה לכיבוש אלג'יריה על ידי צרפת. כדי להגן על העיר בנו שליטיה שערים כפולים על הגשר שאיפשרו את חסימת הגשר.

בנובמבר 1836 התחולל הקרב הראשון על העיר (אנ') כשהנסיונות הצרפתים לפרוץ לעיר דרך שערי הגשר היוו את לב המערכה. הקרבות נמשכו שלושה ימים במהלכם הצליחו מגיני העיר המוסלמים למנוע את כיבוש העיר ואילצו את הצרפתים לסגת צפונה לאחר שסבלו מכ-900 נפגעים. האלג'יראים זינבו בכוחות הנסוגים וגרמו לעוד כ-1,000 נפגעים.

במרץ 1857 השלימו הצרפתים את כיבוש העיר כשבמהלך הקרב קרס הגשר. ב-1860 החלה בנייה מחודשת של הגשר שהסתיימה ב-1863 כשחלקו המרכזי נבנה ממתכת בסגנון צרפתי. הצרפתים שיפצו את הגשר בתחילת המאה ה-20.

ב-1951 קרסו חלקי ברזל מהגשר ומועצת העיר החלה בפרויקט מקיף של בנייה מחדש של חלקו המרכזי של הגשר. הבנייה מחדש הסתיימה ב-1952 כששני שערים הוצבו בקצה הגשר. המסגרת הפרויקט הורחב הגשר וכן הורחב מעבר הולכי הרגל.

אטימולוגיה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

פירושה המילולי של המילה אל-קנטרה הוא קשת או גשר. נעשה שימוש במילה בשמות של מקומות כמו קנטרה במצרים, גשר קנטר בעמק בית שאן, עיר בלבנון ועוד.

המילה באב משמעותה שער ובמקרה הזה "שער הגשר" שמתייחס לשערים שחסמו את הגישה לגשר.

אורכו של הגשר הנוכחי כ-128 מטר וגובהו כ-125 מטר מתחתית הערוץ. הוא בנוי על עמודים משני צידי הערוץ שבסיסם רומי. לגשר 3 קשתות, שתיים משני צידי הגשר ואחת גדולה במרכזו שמפתחה כ-57 מטר.[1][2]

במהלך חידוש הגשר במאה ה-20 הועברו שערי הגשר, שנבנו בתקופת השלטון הצרפתי, לקרבת הגשר ומוצגים שם כיום.

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גשר באב אל-קנטרה בוויקישיתוף

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ גשר באב אל-קנטרה, באתר structurae.net
  2. ^ גשר באב אל-קנטרה, באתר highestbridges.com