דלוריאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף דה לוריאן)
דלוריאן
DeLorean Motor Company
נתונים כלליים
מייסדים ג'ון דלוריאן
תקופת הפעילות 24 באוקטובר 19751982
הקמה מחודשת בשנת 1995 (כ־6 שנים)
מיקום המטה דטרויט עריכת הנתון בוויקינתונים
משרד ראשי דטרויט, ארצות הברית
בעלות סטפן ויין
ענפי תעשייה תעשיית הרכב עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצרים עיקריים De Lorean DMC-12
עובדים 2,500+ (1981)
 
www.delorean.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דלוריאן (De Lorean Motor Company) הייתה חברה אמריקנית לייצור מכוניות שלא האריכה ימים. הדגם היחיד שייצרה היה הדלוריאן DMC-12, מכונית ספורט חדשנית שהייתה עשויה כולה פלדת אל-חלד ודלתותיה נפתחו כלפי מעלה. מכונית הדלוריאן זכתה לפרסום עולמי כשכיכבה כמכונת הזמן של גיבורי הטרילוגיה הקולנועית "בחזרה לעתיד", שהסרט הראשון בה יצא ב-1985.

החברה הוקמה ב-1975 על ידי ג'ון דלוריאן (אנ'), איש תעשיית הרכב של דטרויט, שהיה ממנהליה הצעירים והמבטיחים של ג'נרל מוטורס. המימון הושג בחלקו על ידי הלוואות בנקאיות ובחלקו ממשקיעים פרטיים, כולל ג'וני קרסון. ב-1981, לאחר עיכובים רבים, החל ייצור כלי הרכב במפעל שנבנה בבלפסט, צפון אירלנד. כלי הרכב הראשונים שיצאו מפס הייצור סבלו בתחילה מבעיות רבות, בשל הבטחת איכות לקויה.

המכונית יועדה לשוק האמריקאי, אך מחירה היקר (25,000 דולר) ביחס לביצועיה הספורטיביים הבינוניים, יחד עם כשלי שיווק שונים, כמו מכירת מכוניות ללא אחריות ובצבע אחד בלבד, הפכו אותה לכישלון מסחרי. גם שינויים בשערי החליפין בין הליש"ט לדולר פעלו נגדה. רק כ-6,000 מכוניות דלוריאן נמכרו. בנוסף, הנפקת החברה בבורסה לא יצאה אל הפועל משום שהרשות לניירות ערך של ארצות הברית לא אישרה אותה. ב-1982, רגע לפני קריסתה הסופית של החברה הואשם מייסדה בהברחת סמים. דלוריאן אמנם זוכה לבסוף מאשמה זו, אך התקשה לשקם את שמו הטוב.

החברה פשטה את הרגל ב-1982, עוד לפני שיצא הסרט הראשון בסדרת "בחזרה לעתיד". כך אבדו 2,500 מקומות עבודה וכ-100 מיליון דולר שהושקעו בה. כיום הדלוריאן היא רכב אספנות מבוקש, עם מועדוני מעריצים רבים.

החברה נמצאת כיום בבעלותו של היזם סטפן ויין מיוסטון, טקסס, ומייצרת מכוניות 'דלוריאן' במהדורות מוגבלות במיוחד או על פי דרישה. מחיר המכונית נע כיום בין 57,000 דולר ל-75,000 דולר. המכוניות מורכבות מחלקים מקוריים שיוצרו בשעתו במפעל בבלפסט, ומחלקים חדשים המיוצרים במיוחד. כמו כן עוסקת החברה בשיקום ושיפוץ מכוניות 'דלוריאן' מקוריות ובייצור ושיווק של חלפים עבורן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דלוריאן בוויקישיתוף