דוד משה פרידמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף דוד משה מצ'ורטקוב)
דוד משה פרידמן
לידה 1827 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1903 (בגיל 76 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות ?–1903 עריכת הנתון בוויקינתונים
אב ישראל פרידמן מרוז'ין עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים ישראל פרידמן מצ'ורטקוב עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
קבר הרבי מצ'ורטקוב

הרב דוד משה פרידמן מצ'ורטקוב (ז' בסיון תקפ"ז, יוני 1827 - כ"א בתשרי תרס"ד, אוקטובר 1903) היה אבי חסידות צ'ורטקוב, בנו של רבי ישראל מרוז'ין (נין למגיד ממזריטש) וחתנו של רבי אהרון מצ'רנוביל.

תולדות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילדותו היה ידוע כילד מוכשר, ואביו אמר עליו עוד בהיותו תינוק כי בקרבו מקננת נשמה גדולה שתקרב את לבבות ישראל לאלוקים. נשא את הרבנית פייגא בתו של רבי אהרן מצ'רנוביל. עם פטירת אביו ב-1850, התיישב בזלוטיפוטוק וב-1865 עבר לצ'ורטקוב והקים שם את חצר חסידות צ'ורטקוב, הוא וחסידיו קנו את הארמון מידי הגרפה הרונימה בורובסקה. עם זאת, ההתיישבות בעיר יצרה מתיחות ניכרת עם רב העיר ותומכיו[1].

אורח החיים של החצר החסידית בצ'ורטקוב היה מפואר ומלכותי כדרך העבודה של חסידות רוז'ין, בשונה מרוב החצרות החסידיות. בארמון הייתה הפעילות התורנית, התרבותית והחברתית (כמו קבלת קהל, אירוח ועוד).

האדמו"ר היה ידוע בקדושתו ובפרישותו מהבלי העולם הזה ובדבקותו המתמדת בהקב"ה, בנוסף לכך הצטיין בעדינות נפשו ובאהבת ישראל לכל יהודי באשר הוא, בדרך זו הדריך את חסידיו. הגיב בסלחנות לחרם שהכריז רבי חיים מצאנז על חסידויות היוצאות מבית רוז'ין. יהודי צ'ורטקוב התייעצו עמו בענייני חולין וקדושה וגם הגויים כיבדו אותו בגלל מעלותיו ומידותיו המיוחדות. הוא נפטר בהושענא רבא תרס"ד. אחרי מותו פורסמו דברי תורתו בספר "דברי דוד".

בין חסידיו בלטו אדמו"רים ורבנים מפורסמים, כגון הרב מאיר אריק, המהרש"ם מברז'אן, רבי שמואל וינברג מסלונים ותלמידו רבי מרדכי חיים סלאנים, רבי מנחם קאליש ובנו רבי יוסף קאליש, אדמו"רי אמשינוב.

רבי שלמה גולדמן האדמו"ר מזוועהיל, למד אצלו 7 שנים.

קברו של רבי דוד פרידמן נבנה על ידי אגודת "אהלי צדיקים". לפני מספר שנים[דרושה הבהרה] חולל הקבר ומצבתו נעקרה. האגודה בנתה קבר זמני.

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דוד משה פרידמן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הדיפלומאט, הצופה, 14 באוגוסט 1938