דוני אוסמונד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דוני אוסמונד
לידה 9 בדצמבר 1957 (בן 66)
אוגדן, יוטה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Donald Clark Osmond
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1963 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים American School of Correspondence עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקת פופ, בלו-אייד סול, מוזיקה ווקאלית, קומדיה, באבלגאם פופ, פופ רוק, רית'ם אנד בלוז, מחזמר עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה סקסופון, פסנתר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים יוניברסל מיוזיק גרופ, דקה רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
donny.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דונלד קלארק אוסמונד (נולד ב-9 בדצמבר 1957) הוא זמר, רקדן, שחקן, מנחה טלוויזיה ובעבר אליל נוער אמריקאי. הוא זכה לתהילה לראשונה כשהופיע עם ארבעה מאחיו הגדולים בלהקה משפחת אוסמונד, אשר שיריה כיכבו מספר פעמים בין עשרת הלהיטים במצעדי הפזמונים, וזכו גם באלבומי זהב. לאחר מכן, בתחילת שנות ה-70, פנה לקריירת סולו, בה הגיע בעצמו למצעדי עשרת הגדולים.

דוני זכה לתהילה גם בזכות הצלחתו יחד עם אחותו במסגרת הצמד "דוני ומארי".

דוני השתתף בהצלחה גם בשתי תוכניות ריאליטי בטלוויזיה האמריקאית: הוא היה הזוכה בעונה ה-9 של התוכנית "רוקדים עם כוכבים", וזכה במקום השני בעונה הראשונה של התוכנית "הזמר במסיכה". בנוסף הוא הנחה את שעשועון הטריוויה "Pyramid" בין השנים 2002–2004.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוסמונד נולד ב-9 בדצמבר 1957 באוגדן, יוטה, כילדם השביעי של אוליב מיי (לבית דייוויס, 1925–2000) וג'ורג' וירל אוסמונד (1917–2007), אח לאלן, ג'יי, ג'ימי, מריל, וויין, מארי, טום ווירל אוסמונד. אלן, ג'יי, מריל, וויין ודוני היו חברים בלהקת הפופ משפחת אוסמונד (הידועה בשם האחים אוסמונד לפני שדוני הצטרף אליהם ב-1963). אוסמונד גדל כחבר בכנסייה המורמונית יחד עם אחיו.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אביו של הזמר אנדי ויליאמס, ג'יי אמרסון ויליאמס, ראה את האחים אוסמונד (אלן, ויין, מריל וג'יי) מופיעים בספיישל טלוויזיוני של דיסנילנד כרביעייה, והזמין אותם לאודישן עבור "המופע של אנדי ויליאמס". לאנדי ויליאמס עצמו היו בתחילה הסתייגויות לגבי השתתפות ילדים בתוכנית, אך אביו שיכנע אותו לתת להם הזדמנות. האחים אוסמונד הוכיחו את עצמם במהירות כנכס לתוכנית, והפכו לאורחים קבועים בה. בשנת 1963, כשהוא בן 5, הופיע דוני לראשונה בתוכנית, עם השיר "You Are My Sunshine". כל האחים המשיכו להופיע במופע לאורך שנות ה-60, כשמדי פעם הצטרפה אליהם גם האחות מארי.

קריירת סולו[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנות ה-80'[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-80, בתקווה להגיע לקהל מבוגר יותר, נטשו האחים את תדמיתם הקודמת, שנוצרה על מנת לפנות לצופים צעירים. הם פנו למוזיקת קאנטרי וזכו להצלחה מתונה, אולם דוני החליט לפנות למוזיקת פופ וזכה להצלחה רבה.

בתחילה הופיע כאחד מכמה סלבריטאים ואלמונים שנבחנו לשיר עבור הגיטריסט ג'ף בק בסרטון לסינגל "Ambitious" של בק מ-1985, שהופק על ידי פול פלאטרי, בביומו של ג'ים יוקיץ'. לאחר מכן, ב-1986 ביצע הופעה מפתיעה נוספת בהופעת קמע בקליפ האנימציה של לואיס קרדנס "Runaway".[1]

הוא הופיע במשך מספר שנים, עד ששכר את שירותיו של גורו המוזיקה והבידור סטיבן מצ'אט, שציוות אותו לזמר והיוצר האנגלי פיטר גבריאל, כדי לבדוק האם יוכלו להפוך את תדמיתו של אוסמונד לזמר פופ צעיר עכשווי. ניסיונם הצליח, ואוסמונד הגיע בשנת 1989 למקום השני במצעד Billboard Hot 100 עם השיר "Soldier of Love" ובהמשך למקום ה-20 עם השיר "Sacred Emotion". אוסמונד יצא לסיבוב הופעות בעקבות אלבומו Eyes Don't Lie, אליו הוא גייס את הגיטריסט דיק סמית' מ-Earth, Wind & Fire ואת קני לוגינס, יחד עם הקלידן מארק ג'קסון.

שנות ה-90'[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1991 היה דוני הסולן האורח בגרסה עטורת הכוכבים של דוויזיל זאפה ל"Stayin' Alive" של ה-Bee Gees שהופיעה באלבומו של זאפה Confessions. השיר כלל גם סולואי גיטרה של זאק ויילד, סטיב לוקית'ר, וורן דהמרטיני, נונו בטנקורט, וטים פירס. אוסמונד שר את "No One Has To Be Alone", שנשמע בסוף הסרט המסע לעמק החלומות 9: המסע למים הגדולים. הוא גם שר את "I'll Make a Man Out of You" עבור הסרט "מולאן" של דיסני.

שנות ה-2000[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-2000 הוציא דוני תקליט חג המולד, תקליט של שירי ברודוויי האהובים עליו וכן תקליט אוסף שירי אהבה פופולריים. בשנת 2004, הוא חזר לעשרת הגדולים בבריטניה בפעם הראשונה כאמן סולו מאז 1973, עם השיר "Breeze on By", אשר נכתב בשיתוף עם אליל הנוער לשעבר גארי בארלו, מלהקת הבנים הבריטית טייק ד'את משנות ה-90, והגיע למקום ה-8 במצעד הבריטי.

אלבום הסולו ה-17 שלו (והאלבום ה-61 כולל אלה עם אחיו) The Soundtrack of My Life כלל אוסף של שירי כיסוי בעלי משמעות אישית עבורו. הוא גייס את סטיבי וונדר לנגן מפוחית בשיר "My Cherie Amour".

תיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוני זכה להצלחה רבה במהלך רוב שנות ה-90 כאשר כיכב בתפקיד יוסף במחזמר "יוסף וכתונת הפסים המשגעת", יותר מ-2,000 הופעות החל מחודש יולי 1992. יוצר המחזמר, אנדרו לויד וובר אף בחר בו מאוחר יותר לככב בגרסה המוסרטת של המחזמר משנת 1999, ואמר עליו כי "מבחינתי אין בחירה טובה יותר".

בספטמבר 2006 חזר דוני לברודוויי בתפקיד גסטון במחזמר "היפה והחיה" של דיסני. הוא היה אמור להופיע במשך תשעה שבועות, אך עקב הביקוש, הוא האריך זאת עד לחודש דצמבר. הוא שב לתפקיד לכבוד ההופעה האחרונה של המחזמר ב-29 ביולי 2007.

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוני הנחה במשך שתי עונות (2002–2004) את שעשועון הטריוויה Pyramid בטלוויזיה בארצות הברית ואף הופיע בתפקיד זה כאורח בסדרה "חברים", והיה מועמד בשנת 2003 לפרס אמי למנחה מצטיין. בשנת 2007 חזר והנחה את אותו שעשועון בגרסתו הבריטית.

בשנת 2001 תועד מסע השורשים שערך לוויילס בתוכנית Donny Osmond Coming Home של BBC Wales, בו הוא חנך שלט להנצחת אבות אבותיו.

בשנת 2012 השתתף דוני בעונה התשיעית של התוכנית "רוקדים עם כוכבים" ואמר כי הוא עושה זאת כדי להוכיח שהוא רקדן טוב יותר מאחותו (שהשתתפה בעונה החמישית). הוא זכה במקום הראשון ואף הוזמן בהמשך כשופט אורח בעונה ה-18.

בפברואר 2019, נחשף דוני בדמות הטווס בתוכנית "הזמר במסיכה", שבה הגיע למקום השני.[2]

כמו כן, הופיע דוני במהלך השנים במספר סרטים וסדרות בתפקידי אורח וכן כמדבב בתוכניות ובסרטי אנימציה.

דוני ומארי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1974, דוני ואחותו מארי הנחו יחד במשך שבוע את "המופע של מייק דאגלס" ובעקבות כך הציע להם המפיק פרד סילברמן תוכנית טלוויזיה משל עצמם, שנקראה "המופע של דוני ומארי" וכללה מערכונים ושירים בהשתתפות זמרים ושחקנים אורחים. התוכנית שודרה ב-ABC בין 1976 ל-1979, וזכתה להצלחה רבה.

משנת 1998 עד 2000 הנחו יחדיו דוני ומארי גם את תוכנית האירוח "דוני ומארי", שגם היא כללה מדי פעם הופעות של השניים עם אורחים מוזיקליים. התוכנית הייתה מועמדת לפרס אמי בקטגוריית מנחה מצטיין במשך שנתיים רצופות ב-2000 ו-2001, אך בוטלה למרות זאת.

לאחר השתתפותה של מארי בתוכנית רוקדים עם כוכבים בשנת 2007, התחייב הצמד להופעות של שישה שבועות בלאס וגאס, החל מספטמבר 2008. הם זכו להצלחה כה גדולה עד כי תקופה זו הוארכה בסופו של דבר לאחת עשרה שנים, והם הוכרזו כאמני הבית של מלון פלמינגו, עד לפרישתם בנובמבר 2019.[3][4][5][6] הופעות אלו נערכו באולם המופעים של מלון פלמינגו בלאס וגאס, המיועד ל-750 צופים. ההופעה בת 90 הדקות כללה גם שמונה רקדנים ולהקה של תשעה נגנים, ובמסגרתה שרו דוני ומארי יחדיו בתחילת המופע ובסופו, ובתווך ביצע כל אחד מהם קטעי סולו. המופע זכה בשלושה מהפרסים של Las Vegas Review-Journal - 2012 כולל "המופע הטוב ביותר", "המבצע הטוב ביותר" (דוני ומארי) ו"הזמר הטוב ביותר".[7] דוני זכה בפרס "הזמר הטוב ביותר" בפעם השנייה בפרס Best of Las Vegas Review-Journal 2013.[8]

עקב ההצלחה הרבה, עודכן בשנת 2014 שם האולם בו הופיעו ל"תיאטרון דוני ומארי".

בשנת 2008 הנחו השניים את תחרות מיס ארצות הברית שנערכה בלאס וגאס.

הצמד כיכב גם בהפקה לכבוד חג המולד (Donny & Marie – A Broadway Christmas), אשר תוכננה להציג בתיאטרון המרקיז בברודוויי בין התאריכים 9–19 בדצמבר 2010, אך שוב בעקבות הצלחה הוארכה התקופה עד דצמבר 2010 ושוב עד 2 בינואר 2011. במקביל העלו מופע דומה בדצמבר 2011 במרכז פורד לאמנויות הבמה בשיקגו ושוב בברודוויי בדצמבר 2014.

לכבוד השפעתם הרבה על תרבות הפופ האמריקאית, הוענק לדוני ומארי פרס תרבות הפופ בטקס פרסי ה-TV Land 2015.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוני נישא ב-8 במאי 1978 לדברה (לבית גלן) מבילינגס, מונטנה. לבני הזוג חמישה בנים ו-13 נכדים.

כמו יתר בני משפחתו, גם הוא חבר בכנסייה המורמונית והוא משתף באמונתו ובדעותיו באמצעות אתר האינטרנט שלו. הוא אף התבטא נגד נישואים חד-מיניים, אך הבהיר כי אינו מגנה הומוסקסואליות.

שניים מאחיו הגדולים, וירל וטום, הם חירשים, ואחיינו ג'סטין הוא לקוי שמיעה, ודוני התייחס מספר פעמים לחוויית ההתבגרות איתם ולשימוש שלהם בשפת הסימנים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דוני אוסמונד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דוני אוסמונד, בביצוע Luis Cardenas Runaway Video with Osmond as the Angry Neighbor, סרטון באתר יוטיוב
  2. ^ Spellberg, Claire (28 בפברואר 2019). "'The Masked Singer' Finale Reveals T-Pain, Gladys Knight, and Donny Osmond". Decider. נבדק ב-28 בפברואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Marie and Donny Osmond fight back tears during last Las Vegas show". USA Today. 2019-11-18. נבדק ב-2020-03-23.
  4. ^ Donny and Marie Osmond end their long-running Vegas residency with the emotional show Good Morning America. 18 November 2019. Retrieved 13 April 2020.
  5. ^ "Donny and Marie Osmond's Las Vegas show will end after 11 years". Usatoday.com. נבדק ב-2020-03-23.
  6. ^ "Osmond says Donny & Marie Las Vegas show is done in 2019". Journal. 19 באוקטובר 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  7. ^ "Donny & Marie Show at Flamingo Las Vegas". Flamingolasvegas.com. נבדק ב-21 בדצמבר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ 2013 Best of Las Vegas (אורכב 29.03.2013 בארכיון Wayback Machine)