דרדית מצויה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף דרדית)
קריאת טבלת מיוןדרדית מצויה
מיון מדעי
ממלכה: צומח
מערכה: צמחים וסקולריים
סדרה: אסטראים
משפחה: מורכבים
סוג: דרדית
מין: דרדית מצויה
שם מדעי
Crupina crupinastrum
ויזיאני
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דרדית מצויה (שם מדעי: Crupina crupinastrum) היא צמח ממשפחת המורכבים. פריחתה היא מחודש מרץ עד מאי. תפוצת הדרדית המצויה בעולם היא בארצות הים התיכון והמזרח התיכון. תפוצת הדרדית בארץ היא בכל אזורי החבל הים תיכוני וכן בצפון הארץ ובמרכזה. ניתן למצוא אותה מעט גם בשולי המדבר.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדרדית היא צמח חד שנתי, כלומר צמח שיש לו מחזור רבייה אחד.

בראש כל גבעול של הדרדית מתפתחת תפרחת בצורת קרקפת. לקרקפת ישנו מעין צינור ארוך הבנוי משפע של חפים רעופים. מעליהם פרושים הפרחים, מעטים ודלילים יחסית. כל הפרחים צינוריים, צבעם סגול כהה. הפרחים החיצוניים גדולים ואלגנטיים, עקרים, ורק 1–3 מן הפרחים הפנימיים הם דו-מיניים. בכל קרקפת מבשילים זרעונים בודדים גדולים, צבעם לבן תחילה ואחר כך הופך לחום. בראשם ציצית שחורה. הזרע מכוסה שערות שחורות חד כיווניות, הפונות מעלה ומקלות על הזרע לחדור לקרקע.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל נמצא הצמח לראשונה ברמת הגולן בפסגה המערבית של הר שיפון ב-4 במאי 2009 בקרקע של אפר וולקני. הצמח נפוץ באלג'יריה, באיראן, בטורקיה ובעיראק. הממצא בארץ סותר את התאוריה שהייתה מקובלת עד כה שצמח זה הוא תוצר של כלאיים בין דרדית מצויה לבין מין נוסף.

בעבר הוא נחשב לסוג של דרדר, אך מאוחר יותר הוגדר כסוג בפני עצמו וניתן לו בעברית שם דומה, המזכיר את הדרדר.

דרדית בינונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

דרדית בינונית (שם מדעי: Crupina Intermedia) היא צמח ממשפחת המורכבים. פורחת מחודש אפריל עד מאי. תפוצת הדרדית הבינונית בעולם היא בארצות הים התיכון ובאסיה. תפוצת הדרדית הבינונית בארץ היא נדירה מאוד, ואפשר למצוא אותה רק בצפון הארץ ברמת הגולן. צורת הגבעול היא עגולה, צורת העלה היא כנוצה, ושפת העלה משוננת. הדרדית הבינונית צומחת בארץ אחת לשנה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דרדית מצויה בוויקישיתוף