האריה של אל-לאת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פסל האריה של אל-לאת בחזית המוזיאון של תדמור. צולם בשנת 2010
שרידי המקדש של אל-לאת בתדמור

האריה של אל-לאת (או אללאת) היה פסל עתיק של אריה המחזיק בין שתי רגליו הקדמיות איילה כורעת. הפסל ניצב במקדש לאלה אל-לאת בתדמורסוריה והיה חלק מאתר מורשת עולמית של תדמור.

האלה הייתה אחת משלוש האלות הראשיות של מכה בתקופה הערבית הקדם אסלמית. הפסל היה עשוי מאבני גזית עשויות אבן גיר והוא מתוארך למאה הראשונה לספירה. גובהו של הפסל היה 3.5 מטר ומשקלו היה 15 טון. האריה נחשב כבן זוגה של האלה אל-לאת. האיילה סימלה את תכונותיה של האלה שהיו רכּוּת ואהבה. שפיכות דמים הייתה אסורה והייתה נתונה לנקמתה של האלה. על הכף השמאלית של האריה הייתה כתובת בתדמורית שניזוקה בחלקה שמשמעותה הייתה: אל-לאת תברך מי שלא ישפוך דם במקדש. הפסל הוא תבליט היוצא מתוך קיר אבני גזית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפסל התגלה בשנת 1977 על ידי משלחת ארכאולוגית פולנית בראשותו של הארכאולוג מיכאל גאבליקובסקי (Michał Gawlikowski). הפסל נמצא מפורק על חלקיו השונים. כבר בעת העתיקה נעשה בפסל שימוש משני בבניית יסודות מקדש. בהמשך הוחלט להרכיב את הפסל מחדש ולהציבו בכניסה למוזיאון תדמור. השיפוץ נעשה על ידי המשחזר יוסף גאזי בשנת 2005 כשהכוונה הייתה להחזירו למראה הפסל המקורי למרות הבעיות שנוצרו בעקבות פירוקו בעת העתיקה.

בעת מלחמת האזרחים בסוריה נבנתה הגנה על הפסל באמצעות לוחות מתכת ושקי חול כדי למנוע פגיעה בו בעקבות המלחמה. ב-27 ביוני 2015 לאחר כיבוש תדמור, הפסל נהרס על ידי ארגון המדינה האסלאמית.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא האריה של אל-לאת בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]