הגלולה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הגלולה
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי דוד פרלוב
הופק בידי דוד פרלוב, ארוין סמל
תסריט נסים אלוני
עריכה ערה לפיד
שחקנים ראשיים יוסי בנאי
אבנר חזקיהו
ז'רמן אוניקובסקי
שרגא פרידמן
מוזיקה יוחנן זראי
צילום אדם גרינברג
מדינה ישראלישראל ישראל
הקרנת בכורה 1972
משך הקרנה 90 דקות
שפת הסרט עברית
סוגה סרט דרמה, סרט פנטזיה עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הגלולה הוא סרט פנטזיה ישראלי שיצא לאקרנים ב-1972 בבימויו של דוד פרלוב, עם יוסי בנאי, אבנר חזקיהו, ז'רמן אוניקובסקי וגדעון זינגר בתפקידים הראשיים.

התסריט נכתב בידי נסים אלוני וזה ניסיונו היחיד בתסריט לקולנוע.

ההפקה שהחלה ב-1967 נתקלה בקשיים והסרט יצא לאקרנים רק ב-1972. שרגא פרידמן נפטר ב-1970 וקולו מדובב בסרט על ידי אברהם רונאי.

הסרט היה חריג בתקופת הסרטים עם מסר לאומי-ציוני וסרטי הבורקס והקהל לא הבין אותו. הוא נחל כישלון מסחרי וספג ביקורות שליליות מכל מבקרי הקולנוע.

הצילומים נערכו בתל אביב בגן יעקב וברחוב ביאליק.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלטיאל פיק (אבנר חזקיהו) הוא היפוכונדר ואספן בולים. דירתו מלאה בעשרות תרופות למחלות שונות. הוא נבדק על ידי ד"ר שחור (גדעון זינגר) שמוכן לוותר על שכרו תמורת בול פלסטינה 1926, אבל פלטיאל מסרב. הוא גר עם אחיו למחצה גץ (יוסי בנאי) שהוא זמר מתוסכל שמופיע במועדון לילה בלווית שני גיטריסטים (יוסף פלטה ובני אמדורסקי). גברת פסיה (זהרירה חריפאי) מבקשת ממנו קטע סטריפטיז וכשהוא מסרב היא גורמת להרס במועדון ורודפת אחריו...

פלטיאל מצטנן. גץ מאשפז אותו בבית החולים של ד"ר שחור ובתמורה נותן לרופא את בול פלסטינה שלו ללא ידיעתו. פלטיאל מיואש ורוצה להתאבד בתלייה, אבל באותו רגע מופיעה הרמינה (ז'רמן אוניקובסקי) שמעריצה את גץ מזמן שהייתה בת 12 והוא ביקש ממנה שתגיע כשתהיה בת 18. היא מתחילה להתפרע ובעקבותיה מגיע אביה הרוקח יעקב צווינגל (שרגא פרידמן) שבידו הגלולה עליה עבד 15 שנה והיכולה להצעיר את הלוקח אותה. הרמינה בולעת את הגלולה ומתחילה לרחף באוויר...

שכנתו האלמנה של פיק (אדית אסטרוק) גרה עם בתה (ענת שפירא) ולוחצת על פיק להתחתן אתה. הוא מסרב והיא שולחת לו אבטיח ובתוכו פצצה. בהתפוצצות הוא וצווינגל נפצעים. לבסוף הוא מסכים להתחתן אתה לאחר שהיא מגלה לו שהיא עובדת בדואר...

צווינגל נותן לגץ את הגלולה והוא הופך לבחור צעיר ומלא מרץ. הרמינה מנהלת את יחסי הציבור שלו והוא הופך לידוען. הוא מוקף כל הזמן בדוגמניות (יעל אביב, עפרה פוקס, עירית אלטר) ומרואיין על ידי עיתונאים (יוסי גרבר ודורי בן זאב). הוא שר בחוצות תל אביב את "שיר הנעורים" כשלצדו הרמינה. ההמצאה מתפרסמת בכל העולם ומדענים מגיעים לישראל כדי ללמוד עליה ובעיקר להיפגש עם גץ. בשדה התעופה מקבל אותם נציג הממשלה (גד קינר). מיליונר מצרפת (יעקב בן סירא) מורה למזכירו (דודיק סמדר) לרכוש את ההמצאה במיליוני דולרים. בטלוויזיה דנים על הגלולה ואחד המדענים (דובי גל) אומר שאם גץ יחלה בנזלת זה ישפיע על אורך החיים של הגלולה.

גץ מופיע בכל הפרסומות ובעיקר בקמפיין של הרמינה לצמחונות. כעת ד"ר שחור מוכן להחזיר את הבול הפלסטיני תמורת הגלולה. הגלולה מפסיקה להשפיע וגץ זקוק לגלולות נוספות בהופעה הגדולה שלו באצטדיון הכדורגל.

פלטיאל מבקש ממנו שלא ייקח את הגלולות, אך גץ בולע בקבוק שלם, מתחיל את ההופעה ובסוף מתפוצץ ועף מעלה עם כנפיים כשפלטיאל מבקש ממנו מלמטה, לחזור.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
יוסי בנאי גץ שחקן
אבנר חזקיהו פלטיאל היפוכנדר
ז'רמן אוניקובסקי הרמינה בתו של צווינגל
שרגא פרידמן יעקב צווינגל רוקח
אדית אסטרוק אלמנה
גדעון זינגר ד"ר שחור רופא
משה טימור שדרן טלוויזיה
זהרירה חריפאי פסיה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]