היינריך פון פריטוויץ אונד גאפרון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
היינריך פון פריטוויץ אונד גאפרון
Heinrich von Prittwitz und Gaffron
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 4 בספטמבר 1889
זיצמנסדורף, הקיסרות הגרמנית הקיסרות הגרמניתהקיסרות הגרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 10 באפריל 1941 (בגיל 51)
טוברוק, לוב האיטלקית ממלכת איטליהממלכת איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הרייך הגרמני עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות הקיסרות הגרמניתהקיסרות הגרמנית הקיסרות הגרמנית
רפובליקת ויימאררפובליקת ויימאר רפובליקת ויימאר
גרמניה הנאציתגרמניה הנאצית גרמניה הנאצית
תקופת הפעילות 19091941 (כ־32 שנים)
דרגה גנרל-לויטננט (ורמאכט) גנרל-לויטננט (ורמאכט)
תפקידים בשירות
מפקד דיוויזיית הפאנצר ה-14
מפקד דיוויזיית הפאנצר ה-15
פעולות ומבצעים
מלחמת העולם הראשונה
מלחמת העולם השנייה
עיטורים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

היינריך פון פריטוויץ אונד גאפרוןגרמנית: Heinrich von Prittwitz und Gaffron;‏ 4 בספטמבר 188910 באפריל 1941) היה גנרל-לויטננט בוורמאכט של גרמניה הנאצית במהלך מלחמת העולם השנייה. הוא היה מפקד דיוויזיות הפאנצר ה-14 וה-15 ונהרג בפעולה בשלבים הראשונים של המצור על טוברוק.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קריירה מוקדמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

פריטוויץ נולד ב-4 בספטמבר 1889 בזיצמנסדורף, שהייתה חלק מהקיסרות הגרמנית. הוא הצטרף לצבא הגרמני הקיסרי בשנת 1908 והצטרף לרגימנט האולאנים ה-3 (ברנדנבורג ה-1 - אלכסנדר השני, קיסר רוסיה) בשנה שלאחר מכן. הוא לחם בשורותיו במלחמת העולם הראשונה, ובשנת 1915 מונה כקצין מטה כללי של גנרל-פלדמרשל קולמר פון דר גולץ. ב-18 בדצמבר 1916 הועלה לדרגת ריטמייסטר, ומשנת 1917 ועד תום המלחמה הועסק במטות כלליים שונים. על פעולותיו בקרבות קיבל את עיטורי צלב הברזל דרגה ראשונה ושנייה וצלב הכבוד של מלחמת העולם 1914/1918.

לאחר המלחמה הצטרף פריטוויץ לרייכסווהר, ומילא בו תפקידי פיקוד ומטה. עד 1933, הוא הועלה לדרגת מיור ולמרות הרקע שלו בחיל הפרשים, פיתח עניין בקריירה בלוחמת שריון. שנתיים לאחר מכן, הוא קיבל את הפיקוד על רגימנט הפאנצר ה-2, דיוויזיית הפאנצר ה-1. הוא השתתף באנשלוס של אוסטריה ובכיבוש חבל הסודטים. בשנת 1938 הוא הועלה לדרגת אוברסט ומונה למפקד חטיבת הפאנצר ה-2, שהייתה חלק מדיוויזיית הפאנצר ה-2.

מלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, הוביל פריטוויץ את החטיבה בפלישה לפולין במהלכה לחמה בכבדות. הוא הועלה לדרגת גנרל-מיור בתום הלחימה בפולין. יחד עם שאר הדיוויזיה, החטיבה של פריטוויץ הועברה אז מערבה וצורפה לקורפוס הממונע ה-19 של גנרל-לויטננט היינץ גודריאן. כשהגרמנים פלשו לצרפת ולארצות השפלה, החטיבה תפקדה היטב בסדאן ולאחר מכן התקדמה לחוף והגיעה לדנקרק. מאוחר יותר הוא שימש בשלבים האחרונים של המערכה בצרפת, וריכז חיילים צרפתים לאורך קו מאז'ינו.

כאשר התרחב חיל השריון של צבא היבשה, פריטוויץ מונה למפקד דיוויזיית הפאנצר ה-14 ב-1 באוקטובר 1940. הפיקוד החדש שלו היה במקור דיוויזיית חי"ר שהוסבה לשריון רק חודשיים קודם לכן. כשבסיסו בדרזדן, פיקח פריטוויץ על ההכשרה והפיתוח של הדיוויזיה ובמרץ 1941 הוא קיבל את הפיקוד על דיוויזיית הפאנצר ה-15 שהתכוננה למערכה בצפון אפריקה.

עיקר דיוויזיית הפאנצר ה-15 טרם הגיעה ללוב אך פריטוויץ, מלווה בכמה יחידות קלות של הדיוויזיה, הגיעו לשם בתחילת אפריל. הוא קיבל פקודה מיד על ידי הגנרל ארווין רומל, מפקד קורפוס אפריקה, לקחת פיקוד על הכוחות הגרמניים הפועלים ליד טוברוק, המוחזק על ידי חיל מצב המורכב מיחידות אוסטרליות, בריטיות, פולניות וצ'כוסלובקיות. ב-10 באפריל, הקבוצה של פריטוויץ קיבלה הוראה על ידי רומל לחקור את ההגנות הדרום-מזרחיות של טוברוק. כאשר פריטוויץ צפה אישית בקווי החזית, רכבו שלו ספג אש מגדוד חיל הרגלים ה-2/28 האוסטרלי, כולל מה שמכונה "ארטילריה בוש" - צוותי תותחים מאולתרים המשתמשים בתותחי נ"ט איטלקיים שנתפסו. [1] פריטוויץ נהרג בחילופי האש האלו. הוא נקבר בבית הקברות הצבאי בדרנה, הועלה לאחר מותו לדרגת גנרל-לויטננט החל מה-1 באפריל 1941.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Rod Moran, "Local Rats won glory for Tobruk" The West Australian, 20 April 2011 (accessed 15 April 2020).