הים האכזר (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הים האכזר
The Cruel Sea
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על הנובלה הים האכזר של ניקולס מונסארט
בימוי צ'ארלס פרנד
הופק בידי לסלי נורמן
תסריט אריק אמבר
עריכה פיטר טאנר
שחקנים ראשיים ג'ק הוקינס
דונלד סינדן
דנהולם אליוט
מוזיקה אלן רות'תורן
צילום גורדון דיינס
מדינה בריטניהבריטניה בריטניה
חברת הפקה אולפני אילינג עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה Rank Organisation
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 24 במרץ 1953
משך הקרנה 124 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט מלחמה, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הים האכזראנגלית: The Cruel Sea) הוא סרט מלחמה בריטי משנת 1953 עם ג'ק הוקינס, דונלד סינדן ודנהולם אליוט בתפקידים הראשיים.

התסריט מבוסס על הנובלה הים האכזר מאת ניקולס מונסארט (אנ') מ-1951. מונסארט שירת כמפקד ספינות מלחמה ליווי לשיירות אספקה באוקיינוס האטלנטי והעלה בנובלה זאת את חוויותיו ורגשותיו.

העלילה מתארת את המערכה באוקיינוס האטלנטי בין הצי המלכותי הבריטי שתפקידו העיקרי היה להגן של שיירות ספינות מהתקפה על ידי הצוללות הגרמניות שנקראו U-boats.

הסרט היה מועמד לפרס אוסקר לתסריט המעובד הטוב ביותר, ג'ק הוקינס היה מועמד לפרס באפט"א לשחקן הטוב ביותר בתפקיד ראשי.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט פותח במונולוג מפי לוטננט קומנדר ג'ורג' אריקסון (ג'ק הוקינס) שלאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה הועבר מצי הסוחר לפקד על קורבטה מסוג פלאואר בשם "קומפאס רוז" (HMS Compass Rose):

"זה סיפור הקרב על האטלנטי, סיפור על אוקיינוס, שתי ספינות וקומץ אנשים. האנשים הם הגיבורים, הספינות הן הגיבורות. הנבל הוא הים, הים האכזר שהאנשים הפכו אותו ליותר אכזר..."

לקציניו לוקהרט (דונלנד סינדן), פרבי (ג'ון סארטון) ומורל (דנהולם אליוט) אין כל ניסיון בשירות בים. הקצין הראשון שלו, בנט (סטנלי בייקר), מתעמר במלחים ובקצינים אך עד מהרה נאלץ לעזוב את האנייה בגלל כיב תריסריון ובמקומו מתמנה לוקהרט כלוטננט ראשון שהוא כאמור סגנו של המפקד.

לאחר שלושת שבועות של אימונים יוצאת הספינה לצפון האטלנטי ומתחילה ללוות שיירות. הם חווים הטבעת ספינות על ידי צוללות גרמניות ומשתדלים למשות מהים ולהציל את האנשים. בעזרת ציוד רדאר הם מצליחים למקם צוללת גרמנית ולהשמיד אותה. הם גם יורים בתותחי נ"מ על מטוסים גרמניים.

באחד המקרים מזהה הצוות בטעות צוללת ואריקסון מורה להטיל פצצות עומק אף על פי שבמים יש ניצולים מספינה טבועה. הם נהרגים והדבר מעיק על מצפונו תקופה ממושכת.

הם מגיעים מרוצים לליברפול שם מתחיל רומן קצר בין לוקהרט לקצינה ג'ולי הלם (וירג'יניה מקאנה שהתפרסמה אחר כך בסרט לחופש נולדה) המשרתת בחיל העזר של הצי לנשים (WRNS). מורל מגלה שאשתו השחקנית (מוירה ליסטר), בוגדת בו.

לאחר מכן הם יוצאים שוב לאוקיינוס בסביבות גיברלטר. הים שורץ צוללות ובלילה אחד נפגעת הספינה משני טורפדו וטובעת. רוב האנשים נספים מטביעה וקפיאה במים הקרים ורק קומץ ניצולים בשתי סירות הצלה ביניהם אריקסון, לוקהרט ופרבי, מצליחים להישאר בחיים עד שהם ניצלים על ידי ספינה של הצי.

אריקסון מועלה לדרגת קומנדר ומתמנה למפקד הפריגטה סולטאש (HMS Saltash) עם לוקהרט כסגנו. הוא נתון בכעין פוסט טראומה ושומע כל הזמן את הזעקות של אנשיו לנטוש את הספינה (!Abandon Ship) ונחוש בדעתו להטביע צוללת גרמנית כנקמה.

לבסוף הם מגלים צוללת ומצליחים לפגוע בה בעזרת פצצות עומק. הצוללת טובעת והניצולים שוחים לעבר הספינה ומועלים עליה. אריקסון אומר זו הפעם הראשונה שהוא רואה בעיניו את האויב.

הסרט מסתיים לאחר המלחמה כשהספינה סולטאש מלווה לנמל, צוללות גרמניות שנכנעו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]