הכח ביליץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הכח ביליץ
מידע כללי
שם מלא מועדון ספורט הכח ביליץ
כינוי הכח
תאריך ייסוד 1912
תאריך פירוק ספטמבר 1939
שחקני הכח ביליץ 1923

הכח ביליץפולנית: Hakoah Bielsko; בגרמנית: Hakoah Bielitz) היה מועדון ספורט יהודי מביילסקו, פולין. המועדון נוסד ב-1912 ופעל בתקופת בין שתי מלחמות העולם, עד מלחמת העולם השנייה. המועדון שאל את שמו מהקבוצה המפורסמת הכח וינה. הכח בילסקו היא כנראה אגודת הספורט השנייה הוותיקה ביותר של האוכלוסייה היהודית בעולם, אחרי מועדון מכבי קרקוב, שנוסד ב-1909.

המועדון כלל ספורטאים בענפי ספורט שונים, אך הקבוצה הבולטת ביותר של המועדון הייתה קבוצת הכדורגל. היו קבוצות ברכיבת אופניים, בכדורמים וקבוצת שחייה לנשים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוצת הכדורגל של הכח[עריכת קוד מקור | עריכה]

המועדון נוסד בשנת 1912 על ידי סטודנטים ציונים, תחליף למועדון Bielitz-Bialer Israelitischer Turnverein, בעל אוריינטציה של התבוללות ופרו-גרמנית. צבעי המועדון היו לבן וכחול. הבעיה הגדולה ביותר של השחקנים הייתה היעדר מגרש משלהם, ולכן האימונים של המועדון התקיימו במגרש הממוקם ליד אולם ההתעמלות של חטיבת הביניים בילסקו או במגרש המשחקים הסמוך למטווח. המשחקים ששיחקה הקבוצה היו כל כך פופולריים בקרב האוהדים, עד שהאימונים של השחקנים התקיימו לעתים קרובות בנוכחות המונים.

מלחמת העולם הראשונה קטעה את פעילות המועדון, שחקנים ופעילים רבים יצאו לחזית. פעילות הספורט חודשה רק לאחר סיום המחלמה.

במשחק הראשון לאחר המלחמה שנערך ב-27 באפריל 1919 הפסידה הקבוצה 0:7 לקבוצת BBSV.

ב-1 במאי 1921, נחנך מגרש הכדורגל של מועדון הכח בנוכחות רבה הראשי של ביילסקו, מרקוס שטיינר. במהלך הטקס נערך משחק ידידות בין הכח וינה להכח בילסקו שהסתיים בניצחון האורחים 7:0.

ב-28 באוגוסט 1921 הסתיים המשחק מול יוטצ'נקה קרקוב בקטטה בה היו מעורבים אוהדים מביילסקו, שאיימו על האורחים ועל השופט. התאחדות הכדורגל האזורית קרקוב קנסה את הכח וסגרה את המגרש החדש לציבור עד סוף השנה.

בשנים 1922–1928 השתתף המועדון במשחקי ליגה של התאחדות הכדורגל האזורית קרקוב, ומ-1928 של התאחדות הכדורגל שלזיה. ב-1922 זכתה הקבוצה במספר ניצחונות מרהיבים, כשהביסה 0:9 את ספורטקלוב ביילסקו, 0:10 על מכבי צ'שין ואת Sola Oświęcim ‏0:12. היא נאבקה על אליפות המחוז דרג ב' נגד קרקוביה קרקוב.

בשנת 1925 הוצף המגרש על ידי נהר ביאלה שזורם בקרבת מקום והשחקנים יכלו לחדש את האימונים רק בשנה שלאחר מכן, לאחר תיקון הנזק.

ההצלחה הגדולה של הקבוצה הגיעה בשנת 1930 כשהקבוצה עלתה לליגה המחוזית של שלזיה.

ב-1937 זכתה קבוצת הכדורגל בתואר אלופת הכדורגל של אגודות מכבי בפולין, כשהיא ניצחה בגמר את מועדון הספורט היהודי קטוביץ' 1:6. שנה לאחר מכן, רוחות עזות הרסו את גדר המגרש.

פעילות המועדון הופסקה עם פרוץ מלחמת העולם השנייה. לאחר פלישת גרמניה הנאצית לפולין שימש המגרש את הספורטקלוב הגרמני. לאחר הכיבוש הגרמני, הוקם מועדון ספורט חדש, לשצ'ינסקי ביילסקו-ביאלה. לאחר המלחמה לא חודשה פעילות המועדון והוא נמחק מפנקס העמותות והמועדונים בהחלטת נשיאות המועצה הלאומית המחוזית בסטלינוגרד ב-3 בספטמבר 1955. לאחר קריסת המועדון נבנה במקום המגרש הכדורגל, כביש 942 לשצ'ירק.

שחקנים בולטים במחלקת הכדורגל[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקני הקבוצה ב-1922: דאטנר, קלרנבאום, ברוקנר, פאנטה, הופרט, רייכר, קליינצאהלר, פינדר, לנגר, פוירשטיין, רוזנקרנץ.

יאן קולקה, זיגמונט אלפוס (פול')

קבוצת השחייה של הכח[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1918 או 1922 נפתחה קבוצת השחייה, שהתאמנה תחילה בבריכת השחייה ביער הצוענים.

באליפות פולין שנערכה בשנת 1923 במשחה ל-100 מטר גב פ. לרנר מסיימת במקום שלישי.[1]

ב-15 באוגוסט 1936 נפתחה בריכת השחייה "פנורמה", אחד המתקנים המודרניים ביותר באירופה באותה העת. ביום הפתיחה נערך משחק כדורמים בניצחונה של הכח שזכתה באליפות המדינה נגד לגיה ורשה 0:4 (שערים: פוישטיין, המרמן, טרמר ווינר). למחרת נערך משחק בין הכח לבין מכבי קרקוב שהסתיים בתיקו 2:2 (שערים: וינר והמרמן, לאורחים: רילטרמן). כשבוע לאחר סיום תחרויות השחייה באולימפיאדת ברלין, ב-20 באוגוסט קבע שיאן העולם במשחה ל-100 מטר חופשי פיטר פיק (אנ') מארצות הברית בבריכה החדשה, שיא עולם חדש במשחה ל-50 מטר חופשי, לאחר שהגיע לסיבוב תחרויות.[2] בבריכה נערכו תחרויות שחייה ומשחקי כדומים. קבוצת השחייה של הכח ביליץ הייתה הטובה בפולין. בין השחייניות המצטיינות נמנות גם אלופות ושיאניות פולין גרטרודה דוידוביץ', פאני קנדל, לידיה פסטור וזאוברמן שהשתתפו במכביה השנייה. בשנת 1939 הצטרף לקבוצה השחיין האולימפי איליה שרייבמן. ב-1939 זכתה הקבוצה באליפות פולין.[3]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הכח ביליץ בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Zawody pływackie o mistrzostwo Polski, Stadjon. Nr 19 (23), s. 12-14, 5 września 1923 (בפולנית)
  2. ^ Jack Kachel, A pearl of architecture in Bielsko. The Americans took care of her fame, August 2, 2019 (בפולנית)
  3. ^ "הכוח" ביליץ אלוף השחיה בפולין, אמר, 5 באוגוסט 1939