המאחז (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המאחז
Аванпост
בימוי יגור בראנוב עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ואלרי פיודורוביץ'
יבגני ניקישוב
תסריט איליה קוליקוב עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים אלכסיי צ'אדוב
פיוטר פיודורוב
לוקריה איליאשנקו
ילנה ליאדובה
קונסטנטין לברוננקו
מוזיקה מייק שינודה
Ryan Otter
צילום סרגיי טרופימוב עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה רוסיהרוסיה רוסיה
חברת הפקה 1-2-3 Production[8]
חברה מפיצה ערוץ TV3
Shout! Studios[7]
New Select
iQIYI
שיטת הפצה direct-to-video עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה רוסיהרוסיה 21 בנובמבר 2019[1][2][3]
ארצות הבריתארצות הברית 2 ביוני 2020[4]
יפןיפן 12 ביוני 2020[5]
משך הקרנה 127 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מותחן, סרט פוסט-אפוקליפטי, סרט מדע בדיוני עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 300,000,000 מיליון רובל
הכנסות 146,593,232 מיליון רובל[6]
סרט הבא The Blackout עריכת הנתון בוויקינתונים
tv3.ru/project/avanpost
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המאחזרוסית: Аванпост; הופץ במדינות המערב בשם The Blackout[9]) הוא סרט מדע בדיוני פוסט-אפוקליפטי רוסי בכיכובם של אלכסיי צ'אדוב, פיוטר פיודורוב, לוקריה איליאשנקו, ילנה ליאדובה, קונסטנטין לברוננקו, על פי תסריט מאת איליה קוליקוב ובבימויו של יגור בראנוב (במאי טרילוגיית גוגול).[10] על עבודת האפקטים הוויזואליים עמלה חברת AMG-VFX. הסרט זכה בפרסים במסגרת פסטיבל Accolade Global Film Competition בארצות הברית שבו צ'אדוב זכה בפרס המצוינות (Award of Excellence) על תפקידו.[11][12]

הסרט הופק בהפקת ערוץ הטלוויזיה TV3 ותחילה תוכנן כסרט בן שני חלקים.[13][2][14] אך לבסוף יצא כסרט קולנוע בן חלק אחד, שיצא לאקרנים ב-21 בנובמבר 2019. גרסה מורחבת כסדרת טלוויזיה תועלה לשידור בשירות Premier בשנת 2020.

אירועי הסרט מתרחשים ברוסיה של שנת 2030, בעולם פוסט אפוקליפטי שבו התשתיות והתקשורת בין המדינות נהרסו. הקוסמונאוטים מדווחים כי הם רואים מהחלל ענן ערפל מכסה את מזרח אירופה וישנו רק מעגל אחד של אנרגיה, אך כשחיילי צבא רוסיה מגיעים למקום הם מגלים כי בכלי הרכב, בדרכים, בחנויות, בבנייני המגורים, בתחנות הרכבת ובבתי החולים רק גופות. המדענים חושדים שכולם מתו מהרעלה. אך מה הורס את החיים ועד כמה יצליח להחזיק מעמד המאחז האנושי האחרון?

הסרט זכה לביקורות שליליות ממבקרי הקולנוע ברוסיה, בעוד הצופים העניקו ביקורות מעורבות, ששיבחו מחד את השימוש בגרפיקה מממוחשבת והרכב השחקנים אך ביקרו את התסריט. הסרט שהופק בתקציב של 300 מיליון רובלים הכניס 146 מיליון רובל בלבד.

שיר הנושא "Life" נכתב ובוצע על ידי מייק שינודה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרולוג[עריכת קוד מקור | עריכה]

אזעקה מופעלת בבסיס הצבאי "המאחז", חיילים נכנסים לעמדות ומתכוננים לקרב. דווח כי אויב לא מזוהה מתקרב אליהם, יצורים גדולים יותר מבני אדם שנעים במהירות של עשרים קמ"ש.

חודש קודם לכן[עריכת קוד מקור | עריכה]

24 יום לפני כן, אולג הוא חייל המתחיל מערכת יחסים עם ילנה במסעדה, לאחר מכן הם חוזרים לביתו של אולג. לפתע, העולם כולו, למעט השטח סביב מוסקבה, חלק מבלארוס, אוקראינה, פינלנד (שלימים ייקרא "מעגל החיים") צולל לחשכה. גורלם של מיליוני אנשים אינו ידוע. התקשורת הושבתה ברוב כדור הארץ ורק מספר קטן של אנשים ב"מעגל החיים" שורדים. האנשים משכו גבול חדש שתחום בחומה, הקימו מאחז ושלחו קבוצות סיור לחקור מה עלה בגורל שאר העולם. הם מבינים שהייתה התקפה על כדור הארץ, כתוצאה ממנה כמעט כל היצורים החיים מתו. כדי להדוף את האויב המסתורי, הוקם צבא והוקמו מאחזים מחוץ לחומה. כשחייל יוצא מהסביבה לצורך ביצוע פעולות סיור באחד הבתים, הלוחם נתקל ביצור מסתורי שגובר עליו בקלות, פוצע אותו ובורח. שאר החיילים מנסים לירות בו, אך הוא מצליח להימלט. בשלב זה, יורה נפגש במוסקבה עם אליונה וז'ניה, שעוזרים לו ביישוב קונפליקט במועדון לילה.

הגנת המאחז[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחזרה לאירועי הפרולוג. כשהחיילים מתקרבים לאויב המסתורי החשמל נכבה והמאחז צולל לחושך. בסיוק, מסתבר שהיה זה רק עדר דובים שתקף את המאחז מהיער. למחרת בבוקר לאחר שההתקפה של הדוב נהדפה, מתברר שלא כל החיילים שרדו, ביניהם אולג, שרגלו נפצעה.

הרופא של אליונה מקבע את רגלו בגבס, מוסר לו חבילה כלשהי ומבקש ממנו למסור אותו לאדם מסוים במוסקבה. אולג חוזר למוסקבה ולמחרת בבוקר ז'ניה בא אליו לאסוף את אותה חבילה. עם זאת, אולג מסרב למסור את החבילה עד שהוא יגלה מה יש בה. ז'ניה מתחיל לאיים באקדח, אך אולג לוקח את האקדח. ברגע זה מגיע זר בשם איד במסווה של אביו של אולג ומנסה לאלץ אותו למסור את החבילה לז'ניה, אך אולג מסרב ואיד גורם לכאבי ראש זמניים לאולג כדי שיוכלו לברוח עם החבילה. אולג זועם חוזר למאחז ומתחיל לחנוק את אליונה עד שהיא אומרת מה היה תוכן החבילה. היא מסבירה שהיא עצמה לא ידעה כלום ופשוט הכריחו אותה. בשלב זה ז'ניה ואיד מגיעים למעבדה חשאית ושולפים מתוך החבילה זרוע כרותה הנגועה בנגיף והם מבינים שהם מאחרים. ברגע זה איד מגיע לחולה סשה, שהחיילים הביאו עמם ומבקש את עזרתו, מכיוון שהוא יודע היכן נמצא אחיו רה, שעומד מאחורי כל הסיפור. ארבעה חיילים, בפיקודה של מרינה, מפנים את נשקם לעבר איד, אך האחרון, בעזרת יכולותיו, מטעה את החיילים שמפנים את נשקם לעבר מרינה והוא מבטיח להסביר להם הכל אם יצילו את חייו. בתשאול מסביר איד כי הוא חייזר ממערכת כוכבים מרוחקת שמתה זה מכבר. בני עמו רוצים לעבור לכדור הארץ, מכיוון שבקבוצת הכוכבים שלהם השמש עדיין צעירה ותחיה מספיק זמן, רה עומד מאחורי כל זה, אם כי לפני כן איד חשב שהוא היחיד בכדור הארץ. הוא הגיע לכדור הארץ לפני מאות אלפי שנים, מה שאומר שעל פי חישוביו הספינה עם הצבא מכוכב הלכת הביתי שלו יגיע לכדור הארץ ביום המחרת. הבעיה היא שהוא לא יודע היכן מסתתר רה, השולט במוחם של אנשים רגילים מחוץ ל"מעגל החיים" (זה קרה משום שהירח באותה תקופה כיסה את מוסקבה ושטחים קטנים אחרים סביבה בצל שלה), אבל היחיד שיודע איפה למצוא את רה הוא סשה.

איד חודר למוחו של סשה ומגלה שרה נמצא על גג גורד שחקים סמוך. באותו רגע רה עצמו מביט בסשה ומבין שהוא נמצא. איד מחליט להשאיר את סשה במאחז בעוד רה מורה לאנשיו לשגר טילים גרעיניים על המאחז. עם זאת, איד, ז'ניה ושאר החיילים, בראשות מרינה, נחלצים מהמאחז ומצליחים להימלט.

אבדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשלב זה יורה מצטרף ליחידת "ספוטניק-9" של המאחז ובאמצע הלילה מוצא נער חסר הגנה באחת הדירות. עם זאת, משתבר שהלה רק העמיד פנים שהוא ביישן והוציא סכין מאחד החיילים והרג אותו. קהל גדול של אנשים מתחיל לתקוף את היחידה בהנהגתו של רה ורק יורה ואליונה נותרים בחיים. הם חוטפים את אחת המכוניות הנטושות ונוסעים חזרה למאחז. בדרך הם פוגשים את חיילי המאחז ששרדו בראשות מרינה ורס"ן דובלאטוב, מהם נודע כי המאחז הושמד במתקפת טילים אדירה.

איד מסביר שאם ז'ניה היה הולך איתם, רה היה הורג אותם והמאחז היה ננטש. כשהם מתאספים יחד הם נוסעים לקירוב ונתקלים בהמון אנשים תחת שליטתו של רה, המנסים לפרוץ לגורד שחקים, מטפסים על הגג ומוצאים את רה. עיד ורה נאבקים זה בזה, כלשבסוף איד מצמיד את רה לרצפה. ברגע האחרון יורה מצמיד רימון יד לחזהו של רה ומפוצץ אותו. כל האנשים שהיו בשליטת רה מתים ונופלים ארצה. רק יורה, אולג, מרינה, אוליה, אליונה, איד ומקצת מהחיילים נשארים בחיים. איד מסביר שמספר האנשים הזה מספיק כדי להיוולד מחדש, מכיוון שאנשים יוכלו להתרבות וללדת ילדים חדשים רבים. אולג זועם ומנסה להרוג את איד, אבל יורה מגן על החייזר, מפיל את אולג לרצפה ומכה אותו בזמן שאוליה יורה בו. הניצולים אינם מאמינים באיד ומנסים להרוג אותו, אך בעזרת יכולותיו הוא מרמה אותם וגורם להם להרוג זה את זה. ברגע האחרון, אחד החיילים תופס את איד וקופץ איתו מגג גורד השחקים למטה.

הפלישה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספינה חייזרית יורדת מהשמיים, ליד גורד השחקים, ונפתח פתח. עם זאת, החייזרים מסיבה כלשהי לא יוצאים החוצה. אליונה, אוליה ואולג מחליטים להיכנס לספינה הזרה בזמן שיורה הפצוע צועק לעברם "אנחנו נמות בכל מקרה!" בכניסה לספינה, הם מגלים שכל החייזרים עדיין ישנים בתאיהם ולא התעוררו. סמוך לתאיהם נדלקים שעונים עם ספירה לאחור ואליונה, אולג ואוליה מחליטים לשבור את הצינורות לאספקת החמצן ובכך להרוג את החייזרים בתוך התאים ולהשאיר אותם למות ללא חמצן. כשנשאר להשמיד את הצינור האחרון, מתברר שהוא מעביר חמצן לתאים ובהם ילדי החייזרים והם מחליטים לא לשבור אותו. השעונים מתאפסים והתאים נפתחים, כאשר ילדי החייזרים זוחלים החוצה. כשהם מבחינים בשלושת נציגי כדור הארץ לפניהם. האחרונים זורקים מרצונם את נשקם על הרצפה מול עיני החייזרים, כדי להראות להם שלא יפגעו בהם.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי הסרט נערכו במוסקבה ובעיר זלנוגראד, בה הככר והרחוב המרכזי פונו מכלי רכב לצורך הצילומים, בהם השתתפו כלי רכב צבאיים וטכנולוגיה אמיתית שבשימוש צבא רוסיה.

עיבוד טלוויזיוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבר בנובמבר 2019 שירות הסטרימינג "Premier" הודיע כי בסתיו-קיץ 2020 תשודר מיני-סדרת טלוויזיה בשם "המאחז", שמהווה גרסה מורחבת של הסרט ובה מככבים גם שחקני הסרט פיוטר פיודורוב ואלכסיי צ'אדוב.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]