המסך המפוצל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המסך המפוצל
המסך המפוצל
המסך המפוצל
מבוסס על משחק בליגת העל בכדורגל: מכבי חיפה-מכבי קריית גת; פיגוע בירושלים
סוגה אירוע טלוויזיוני
ארץ מקור ישראלישראל ישראל
שפות עברית
הפקה
חברת הפקה משחק הכדורגל: טלעד
סיקור הפיגוע: חברת החדשות
הפצה טלעד
אורך פרק 10 דקות
שידור
רשת שידור ערוץ 2 (טלעד)
פורמט (תמונה) שליש למשחק הכדורגל; שני שלישים לסיקור הפיגוע
פורמט (קול) שידורי חדשות
תקופת שידור מקורית 2 במרץ 2002

המסך המפוצל (או "השידור המפוצל") הוא כינויה של החלטת טלעד לשדר את הפיגוע בשכונת בית ישראל בירושלים ולהמשיך בשידור משחק כדורגל זה לצד זה. שידור זה היווה נקודת ציון בהתנגשות בין רייטינג ואחריות לאומית, וכן בשאלת ההתמודדות עם הטרור.

תיאור האירוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2 במרץ 2002 שודר משחק הכדורגל בין מכבי חיפה, שזכתה באליפות הליגה שנה קודם והייתה אז במקום הראשון[1], ומכבי קריית גת, שעלתה בעונה זו לליגת העל, ודורגה באותה עת במקום האחרון בטבלה. לאחר שלושים דקות של משחק הובילה קריית גת בתוצאה 0–3, במה שהסתמן כאחד ממשחקי הכדורגל יוצאי הדופן של אותה תקופה. באותו זמן החלו להגיע ידיעות על פיגוע. במקום לעבור לשידור הפיגוע, או לחלופין להמשיך בשידור המשחק, בחרה טלעד בחלוקת המסך. בשליש הימני נמשך שידור המשחק, ובשני השלישים הנותרים שודר הדיווח על הפיגוע. הפסקול כלל רק דיווחים על הפיגוע. לאחר כעשר דקות הופסק השידור המפוצל, והמסך יוחד כולו לדיווח על הפיגוע. שידור המשך המשחק הועבר לערוץ הספורט.

ביקורות ותגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתגובה, החליטה מועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו "לגנות בכל לשון של גינוי את התנהגותה הנואלת של 'טלעד' ומנהלה עוזי פלד, ברגעים הקריטיים של פיגוע הדמים ההמוני בירושלים". בנוסף המליצה לנקוט צעדי ענישה חמורים כנגד הזכיינית (דבר שלא יצא לפועל[2]). עוד ציינה הרשות כי החלטה זו באה בהמשך להחלטות קודמות של טלעד להימנע מקטיעת משחקי כדורגל, לטובת דיווח על פיגועים.

עוזי פלד, מנכ"ל "טלעד", השיב: "טלעד העבירה את השידור לחברת החדשות עם התקבל הידיעה, ובשעה 20:00 לערך, כשלא היו ידועים עדיין פרטי האסון, החלטנו לשדר במשך כעשר דקות מסך מפוצל, ללא פרסומות וללא קול ממגרש הכדורגל. השיקולים הכלכליים אמש היו מאתנו והלאה, הפסדנו למעלה ממיליון ש"ח... מקץ עשר דקות, כשהוברר לנו שיש הרוגים בפיגוע הפסקנו לחלוטין את שידור המשחק. בדיעבד, לו היינו יודעים מראש את ממדי האירוע, לבטח לא היינו משדרים במסך מפוצל."[1]

החלטה זו היוותה נקודת שפל בתדמית של ערוץ 2, ושל טלעד בפרט. היא גררה תגובות חריפות הן מצד עיתונאים[3], והן מצד ציבור הצופים. יש אף המקשרים בינה ובין אובדן הזכיינות, שלוש שנים מאוחר יותר[2].

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • האירוע זכה כשבוע אחרי לאזכור בתכנית הסאטירה "רק בישראל", שבו לימור החליטה לפצל את השידור שלהם עם תכניות אחרות, כולל סרט בכיכובו של הזמר אבי ביטר.
  • בפרק 10 של הסדרה המונפשת מ.ק. 22, "אחת משלנו", ישנה התייחסות סאטירית למסך המפוצל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 נועם שגב, גינוי חריף לטלעד על השידור המפוצל, באתר ynet, 3 במרץ 2002
  2. ^ 1 2 בועז גריילסמר ו"הארץ"‏, לילה טוב מירושלים, באתר וואלה!‏, 24 באוקטובר 2005
  3. ^ רון מיברג, חלודים, באתר nrg‏, 8 במרץ 2002