הנס פייבוש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנס פייבוש
Hans Feibusch
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 15 באוגוסט 1898
פרנקפורט, הקיסרות הגרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 18 ביולי 1998 (בגיל 99)
לונדון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה צלב המפקד של מסדר המצוינות של הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הנס נתן פייבושגרמנית: Hans Feibusch‏; 15 באוגוסט 189818 ביולי 1998) היה צייר ופסל יהודי-גרמני, שחי ופעל בבריטניה משנת 1933 ועד מותו. הוא ידוע בעיקר בזכות ציורי הקיר שלו, במיוחד בכנסיות אנגליקניות. בסך הכל עבד בשלושים כנסיות אנגליקניות.[1]

ביוגרפיה בגרמניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פייבוש נולד בפרנקפורט על מיין, להורים יהודים. אביו היה רופא שיניים ואמו הייתה ציירת חובבת. הוא שירת עם הצבא הגרמני בחזית הרוסית במהלך מלחמת העולם הראשונה, בין השנים 1916–1918.

לאחר המלחמה למד אמנות במינכן. לאחר מכן עבד בהדרכתו של קרל הופר באומנות באוניברסיטת ברלין ולאחר מכן בפריז עם אנדרה להוטה. הוא חזר לפרנקפורט בשנת 1925 לעבוד כאמן, עם סטודיו במנזר הכרמליטים לשעבר, לצד רודולף הייניש ובנו אלקן. פרס הוענק לו על ידי האקדמיה הפרוסית לאמנויות בשנת 1931 על ציורו "סוחר הדגים".

לאחר עליית המפלגה הנאצית לשלטון הוא היגר לאנגליה בשנת 1933. עבודותיו הוצגו לאחר מכן בתערוכת האמנות המנוונת בשנת 1937. פייבוש היה אחד ממיעוט האמנים שעבודתם הייתה שמרנית יחסית, והוא נכלל בין "האמנים המנוונים" בעקבות המורשת היהודית שלו. עבודותיו בתערוכה ההיא היו שני ציורי מלאכים. עבודתיו שהוחרמו מהסטאדיש גלריה בפרנקפורט, הוצגה עם עבודותיהם של יענקל אדלר ומארק שאגאל במסגרת התערוכה שכותרתה "התגלות נפש הגזע היהודית".[2]

ביוגרפיה באנגליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פייבוש הצטרף לקבוצת האמנים בלונדון בשנת 1934 ובשנה שלאחר מכן התחתן עם סידוני קראנמר.

הוא נשבע שבועת אמונים לכתר הבריטי בשנת 1940. לראשונה הציג עבודות בתערוכת הקיץ של האקדמיה המלכותית בשנת 1944.

לאחר המלחמה הוא נודע בזכות ציורי הקיר שלו בתוך כנסיות, ועבד על כ-30 כנסיות נפרדות. בכך הוא דומה לצייר הדתי הגרמני מרטין פוירשטיין שהקדיש את חייו לציור כנסיות דור קודם. פייבוש התנצר והוטבל והתקבל לכנסיית אנגליה בשנת 1965.

לציון מפעל חייו, נערך אירוע על ידי אגודת שימור המורשת הבריטית בשנת 1993, לכבודו והערכה מחודשת של עבודתו.

הוענק לו צלב הקצינים במסדר הכבוד של הרפובליקה הפדרלית של גרמניה בשנת 1967, ואות נוסף בשנת 1989.

פייבוש נפטר כארבעה שבועות מיום הולדתו ה-100, לאחר שהשתתף בחגיגת עבודתו וחייו שהתקיימו בקולג' המלכותי לאמנות.

כל תכולת הסטודיו שלו בעת מותו ירשה גלריית Pallant House שבצ'יצ'סטר. הוא נפטר בבית החולים רויאל פרי בקמדן, לונדון.

באחרית ימיו חייו חזר לאמונה היהודית בצעירותו ונקבר בטקס יהודי בבית העלמין היהודי גולדרס גרין.

עבודה באנגליה ובויילס[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבודתו של פייבוש הייתה תמיד ייצוגית אך הוא התפתח בשלב מוקדם של שימוש אקספרסיוניסטי בצבע ובעוצמת התמונה. פייבוש השתמש בצבע כדי להבליט את הכוונה והמשמעות. הקומפוזיציה, לעיתים קרובות של דמויות מקובצות מקרוב, הן נאו-קלאסיות בסידורן ותנוחותיהן המעוצבות.[3]

ציור הקיר הציבורי הראשון שלו באנגליה היה שטיפת הרגליים, עבור אולם המתודיסטים החדש בקוליירס ווד, שהוזמן על ידי אדוארד ד. מילס בשנת 1937. הוא התיידד עם ג'ורג' בל, הבישוף האנגליקני של צ'יצ'סטר, שהשפעתו גרמה לו לקבל את העבודה הראשונה בכנסייה של ציורי קיר בנושאים דתיים. בין הראשונים שצייר ניתן למצוא את ציור הקיר בקפלה הפרטית של הבישוף בארמון האפיסקופי בצ'יצ'סטר.

עבודות אחרות הן בכנסיות בקובנטרי,[4] ולינגבורו, פרסטון, פולסגרוב ואקסטר; פריורי כריסטצ'רץ' בדורסט ועוד. הוא יצר ציור קיר גדול בכנסייה בהולבורן, לונדון. יצירה גדולה נוספת בלונדון היא הערצת הצלב בסנט מייקל והמלאכים בהארו. הוא צייר ציור קיר של הצליבה בכנסיית סנט מרטין בדאגנהאם ועבודות נוספות נמצאות בלונדון בכנסיית סנט ג'ון, ווטרלו.

הוא גם הפיק עבודות לא דתיות בכפר פורטמיירון שבויילס כתוצאה מידידותו עם קלו ויליאמס-אליס, ודיוקנו של ויליאמס-אליס מצוי בגלריית הדיוקנאות הלאומית. הוא גם עיטר בניינים אזרחיים בדודלי ובניופורט, שם צייר סדרה של 12 ציורי קיר המספרים את ההיסטוריה של ניופורט. הם הוזמנו על ידי תאגיד ניופורט בשנת 1960 וצוירו בתקופה 1961–1964. בתיאטרון דולמן בניופורט נמצא ציור קיר של תיאטרון נודד שצייר פייבוש בשנת 1967.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הנס פייבוש בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Feibusch, Hans Nathan (1898–1998), Oxford Dictionary of National Biography (באנגלית)
  2. ^ Paul Foster, ‘Feibusch, Hans Nathan (1898–1998)’, Oxford Dictionary of National Biography, Oxford University Press, 2004; online edn, Sept 2010
  3. ^ Feibusch’s mural of Pilgrim’s Progress hidden in Eastbourne – The Twentieth Century Society, c20society.org.uk
  4. ^ Lucy Lynch, Amazing religious mural was bricked up for 40 years - until now, CoventryLive, ‏25 באפריל 2017 (באנגלית)