הפלא (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הפלא
The Wonder
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על רומן של אמה דונהיו
בימוי סבסטיאן לליו
הופק בידי אד גיני, טסה רוס
תסריט אמה דונהיו, סבסטיאן לליו, אליס בירץ'
עריכה כריסטינה התריטון
שחקנים ראשיים פלורנס פיו
טום ברק
מוזיקה מתיו הרברט
צילום ארי וגנר
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
בריטניהבריטניה בריטניה
אירלנדאירלנד אירלנד
חברת הפקה Screen Ireland, Element Pictures, House Production עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה נטפליקס
הקרנת בכורה 2 בספטמבר 2022
משך הקרנה 103 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט מותחן, סרט בלשי, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הפלאאנגלית: The Wonder) הוא סרט קולנוע אמריקאי- בריטי - אירי מסוגת דרמה היסטורית משנת 2022 בבימויו של סבסטיאן לליו, עם פלורנס פיו וטום לואיס בתפקידים הראשיים.

התסריט מבוסס על הרומן "הפלא"(אנ') של הסופרת הקנדית-אירית אמה דונהיו (אנ') משנת 2016. דונהיו השתתפה בכתיבת התסריט ביחד עם סבסטיאן לליו ואליס בירץ'.

הסרט היה מועמד ל־11 פרסי הקולנוע הבריטי העצמאי - הסרט העצמאי הטוב ביותר, הבמאי הטוב ביותר, ההופעה הראשית הטובה ביותר (פלורנס פיו), הופעת הפריצה הטובה ביותר (קילה לורד קסידי), הצילום הטוב ביותר, עיצוב התלבושות הטוב ביותר, העריכה הטובה ביותר, האיפור ועיצוב השיער הטובים ביותר, הסאונד הטוב ביותר, הצילום הטוב ביותר, עיצוב הפקה הטוב ביותר, וזכה בפרס הלחנת המוזיקה המקורית הטובה ביותר (מתיו הרברט).

העלילה מתרחשת באירלנד זמן קצר לאחר רעב תפוחי האדמה הגדול באירלנד ומתרכזת בתופעת "נערות צמות" (אנ') שבהן נערות לפני תקופת ההתבגרות, הפסיקו לאכול בטענה שכוחות מהשמיים מזינים אותן. תופעה זו מוכרת בשם "אנורקסיה מרביליס" (אנ') והיא סוג אחר של אנורקסיה נרבוזה אך כאן הסיבה היא דתית ולא בדימוי הגוף.

הסרט צולם באירלנד.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליזבת "ליב" רייט (פלורנס פיו) היא אחות אנגליה ששירתה במלחמת קרים. היא חייה לבד לאחר שבתה מתה ובעלה נטש אותה, משתמשת בתמיסת לאודנום לשינה. בשנת 1862 היא נשלחת לאירלנד כדי לחקור פרשה שמסעירה את המדינה - נערה בת 11 בשם אנה אודונל שגרה בכפר באירלנד, לא אכלה כבר ארבעה חודשים ונשמרת במצב טוב על ידי משפחתה. העניין התפרסם על ידי העיתונאי ויליאם בריין (טום ברק) שגדל בכפר הזה בו נספתה משפחתו ברעב הגדול.

אליזבת מתאכסנת בפונדק של משפחת ראיין ושם היא נפגשת עם ועדת הכפר שבה חבר גם רופא הכפר ד"ר מקברטי (טובי ג'ונס) שהחל לכתוב מאמרים על הנושא ולהתפרסם. הוועדה מצרפת לאליזבת גם נזירה שתחליף אותה במשמרות של שמונה שעות. עליהן לתת דו"ח לוועדה בעוד שבועיים.

בריין נפגש עם אליזבת ומנסה לדלות ממנה פרטים על אנה אך היא בתחילה מסרבת ומתרחקת ממנו אבל כעבור זמן מתפתח קשר רומנטי ביניהם.

אליזבת נפגשת עם הנערה אנה (קילה לורד קסידי), אמה רוזלין (איליין קסידי) ואחותה קיטי (נימה אלגר). אנה אומרת לה כי אינה רעבה וכי היא מקבלת מן מהשמיים. אליזבת לא מכירה בפלא הזה והיא מבחינה שהאם שמבקרת אותה בוקר וערב, מנשקת אותה ובאותו זמן דוחפת לפיה מזון לעוס.

היא אוסרת על בני המשפחה לראות את אנה שמצבה הולך ומידרדר. לבסוף מגלה לה אנה כי אחיה הגדול הטריד אותה מינית ולבסוף מת, והיא מקריבה את עצמה כדי שיוציאו אותו מהגיהנום.

אנה מקריאה דו"ח לוועדה אך הם לא מאמינים לה וגם הנזירה מעידה שלא ראתה שבני המשפחה מאכילים אותה. אליזבת נכנעת אך מבקשת מהאם שתשוב להאכיל אותה. האם כעת מסרבת בטענה שמותה של אנה יאפשר שהיא ואחיה יהיו בגן עדן.

אליזבת מבקשת מבריין שיעזור לה. היא מבקשת מאנה לעצום עיניים ו"למות" ואחר כך תתעורר בשם נאן שאין לה כל התחייבויות לאחיה.

כאשר בני המשפחה הולכים לכנסייה, היא לוקחת את אנה למעיין סמוך, אומרת לה שהיא נאן, חוזרת לבית, שורפת אותו ונכוית קלות בשריפה. לחברי הוועדה היא מודיעה כי אנה מתה וכי מהתרגשות היא הפילה עששית שהציתה את הבית.

בריין לוקח את אנה לדבלין שם פוגשת אותם אליזבט והם עולים לחיים חדשים כמשפחה בשם צ'סייר על ספינה לסידני, אוסטרליה.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
פלורנס פיו אליזבת "ליב" רייט
קילה לורד קסידי אנה אודונל
טום ברק ויליאם ביירן עיתונאי
איליין קסידי רוזלין אודונל האם
טובי ג'ונס ד"ר מקברטי
רות בראדלי מאגי ראיין בעלת פונדק
דייוויד וילמוט שון ראיין בעל פונדק
נימה אלגר קיטי אודונל/קריינית
ג'וזי ווקר נזירה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הפלא בוויקישיתוף