הפסה סולטאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האפסה סולטאן
Hafsa Sultan
פסל במניסה, טורקיה
פסל במניסה, טורקיה
לידה 1478
פטירה מרץ 1534 (בגיל 56 בערך)
איסטנבול, האימפריה העות'מאנית
מדינה האימפריה העות'מאנית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה מסגד סלים הראשון, איסטנבול
בן זוג סלים הראשון
שושלת בית עות'מאן
תואר ולידה סולטאן
צאצאים סולימאן המפואר, חדיג'ה סולטאן, פאטמה סולטאן
ולידה סולטאן ה־1
1520–1534
(כ־14 שנים)
מונרך בתקופה סולימאן המפואר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עַאִישֶׁה הַפְסָה סוּלְטַאןטורקית עות'מאנית: حفصه سلطان; 1478 - מרץ 1534) הייתה אשתו של סלים הראשון והולידה סולטאן הראשונה של האימפריה העות'מאנית כאמו של סולימאן המפואר. במשך התקופה שבין המלכתו של בנה ב-1520 עד למותה ב-1534, היא הייתה אחת האישים המשפיעים ביותר באימפריה העות'מאנית.

מוצא[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההשקפה המסורתית היא שהאפסה סולטאן הייתה בתו של מנלי הראשון גיריי (1445–1515), החאן של הטטרים בקרים במשך רוב התקופה שבין 1466 ל-1515, הנשענת על עדויות סופרים מערביים של המאה השבע עשרה, תויכה לטובת מקורה כשפחה נוצרייה המבוסס על עדויות תיעודיות עות'מאניות. כמה היסטוריונים עדיין דוגלים בתפיסה המסורתית, כולל בריאן גלין ויליאמס. רשאט קסבה מזכיר את הנישואין בין סלים הראשון להאפסה סולטאן כ"נישואין האחרונים בין סולטאן עות'מאני לבין בת למשפחת מלוכה מוסלמית שכנה". עם זאת, אסין אטיל מציין כי בעוד שחלק מההיסטוריונים מצהירים שהיא בתו של גיריי, אחרים הזכירו כי הנסיכה הקרימאית בשם "עאישה" הייתה אחת מנשותיו של סלים הראשון וכי "האפסה" הייתה ממוצא עבדים. איליה זייצב טוען כי "עאישה (בתו של מנגלי-גיריי הראשון) התחתנה לראשונה עם שהזאדה מהמט, מושל קֵפֶה, וכי מאוחר יותר התחתנה עם אחיו סלים הראשון; כתוצאה מכך, נישואיה לשושלת העות'מאנית היו אחד משני המקרים הבולטים בין הנישואים לעות'מאניים (השני היה הנישואין של בתו של סלים הראשון לסעדת-גיריי)". אלן פישר, לסלי פירס ופרידון אמסן רואים כולם את האפסה ממוצא עבדים ולא כבתו של חאן קרים.

חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שהתגוררה בעיר מניסה שבמערב טורקיה עם בנה סולימאן, שניהל את האזור שמסביב בין השנים 1513 ל-1520 (העיירה תפקדה כאחד מהמעונות המסורתיים של נסיכי הכתר העות'מאניים (שהזאדה) כחניכה לשלטון העתידי), האפסה סולטאן יזמה את "פסטיבל מסיר" של מניסה, מסורת מקומית שנמשכת עד היום. היה לה גם מתחם גדול שנבנה בעיר המורכב ממסגד המכונה "מסגד הסולטאן", בית ספר יסודי, מכללה והוספיס.

היא הייתה גם האישה הקיסרית הראשונה שהחזיקה בתואר "סולטאן" לאחר שם שמה, והחליפה את התואר "האטון". שימוש זה שיקף את התפיסה העות'מאנית של כוח ריבוני כ"פררוגטיבה משפחתית". כתוצאה מכך, התואר ולידה האטון (התואר לאם החיה של הסולטאן העות'מאני המכהן עד למאה ה-16) הפך לולידה סולטאן, מה שהפך את האפסה לולידה סולטאן הראשונה. העידן שלה סימן את מעמדה המשתנה של אמו של הסולטאן ואת חלקה המוגבר בשלטון.

פטירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האפסה סולטאן נפטרה במרץ 1534 ונקברה ליד בעלה במאוזוליאום על שמו באיסטנבול.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הפסה סולטאן בוויקישיתוף