לדלג לתוכן

הצארים האחרונים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הצארים האחרונים
The Last Czars
מבוסס על תקופת שלטונו של ניקולאי השני, קיסר רוסיה
סוגה דוקו-דרמה
בימוי Adrian J. McDowall עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים
  • רוברט ג'ק
  • סוזנה הרברט
  • ברניס שטגרס (אנ')
  • בן קרטרייט (אנ')
ארץ מקור ארצות הברית
שפות אנגלית
מספר עונות 1
מספר פרקים 6
הפקה
מפיקים בפועל ג'יין רוט (אנ'), בן גולד
חברת הפקה נוטופיה (אנ')
הפצה נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 42-50 דקות
שידור
רשת שידור נטפליקס
תקופת שידור מקורית 3 ביולי 2019
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הצארים האחרוניםאנגלית: The Last Czars) היא סדרת דרמה תיעודית העוקבת אחר תקופת שלטונו של ניקולאי השני, קיסר רוסיה האחרון של האימפריה הרוסית. הסדרה פורסמה ב-3 ביולי 2019 על ידי נטפליקס.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה עוקבת אחר תקופת שלטונו של ניקולאי השני, קיסר רוסיה מאז עלייתו לכס המלכות ב-1894 עם מות אביו אלכסנדר השלישי, דרך אסון חודינקה, מלחמת רוסיה–יפן, מהפכת 1905, ומעורבות האימפריה הרוסית במלחמת העולם הראשונה ועד להוצאתו להורג יחד כל משפחתו בשנת 1918 בידי הבולשביקים כשנה לאחר מהפכת פברואר במהלכה ויתור ניקולאי על כס המלכות והביא לסיום השלטון בן שלוש-מאות השנים של שושלת רומנוב ברוסיה. כמו כן מתמקדת הסדרה באופן נרחב גם בקורותיו של המיסטיקן גריגורי רספוטין ותהליך התקרבותו לאלכסנדרה, נסיכת הסן, אשת ניקולאי.

הסדרה מציגה גם עלילת משנה העוסקת המתרחשת בשנת 1925 ובה חוקר ברלינאי מפענח טענה מקרה של צעירה הטוענת כי היא בתו הצעירה של הצאר ניקולס, אנסטסיה.

הפקה ויצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרה הופקה על ידי חברת נוטופיה (אנ') עם המפיקים בפועל ג'יין רוט (אנ') ובן גולד[1].

למרות שהסדרה מתרחשת ברוסיה, היא צולמה למעשה בעיקר בליטא, וכן בלטביה ובאסטוניה. בין המקומות בהם נערכו הצילומים נכללים קתדרלת התיאוטוקוס (אנ') וארמון ורקאיי (אנ') שבוילנה, ארמון רונדלה שבלטביה שימש בתור ארמון אלכסנדר, מקום משכנם של ניקולאי ומשפחתו[1][2].

לצילומי סצנת ההוצאה להורג של ניקולאי ומשפחתו נבנה אולפן מיוחד, עקב החשש מפציעת הצוות או נזק לעור התוף בעקבות השימוש בנשק חי[1].

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויו גרוסקופ (אנ') מ"הגרדיאן" כתבה כי "הצארים האחרונים" הוא כמו ערך ויקיפדיה סוריאליסטי שהתעורר לחיים, המשלב קריינות וקטעי הסבר מפי אקדמאים ומומחים. בעוד שהיא משבחת את השחקנים, הצילום והתלבושות, גרוסקופ ציינה כי לדעתה היה עדיף אם הסדרה הייתה מתחילה בקטע הסבר מפי אחד ההיסטוריונים במקום להתחיל כסדרת דרמה בצורה שקטעי ההסבר באים לאחר מכן במעין הפתעה לצופה, מה שלטעמה הופך את הסדרה למגוחכת[3][4].

גרוסקופ הצביעה גם על כמה שגיאות בתפאורת הסדרה כמו הופעתו של בקבוק עליו כתובה המילה "וודקה" כשהיא כתובה בקירילית באופן שגוי. וכן את הופעתה של הכיכר האדומה ובה המאוזוליאום של לנין כביכול ב-1905 בעוד הוא נבנה רק בשנת 1924[3][4]. גם נתנאל שלומוביץ מ"הארץ" לעג לשילוב בין יצירה עלילתית לתיעודית[5],

לעומתם, ניק שגר מ"The Daily Beast" (אנ') שיבח את ההכלאה בין הז'אנר הדוקומנטרי לדרמה אך ביקר את העיסוק באישה שטענה כי היא בתו של ניקולאי וציין כי הנושא חסר כל מסתורין ונראה כניסיון צולע להשתמש באותה אגדה שריתקה אנשים במשך עשרות שנים[6].

דוקטור פבלו דה אורלנה, מהחוקרים שהשתתפו בסדרה, הביע את תסכולו מכך שבסדרה לא נידונה הרלוונטיות של סיפור ניקולאי ללאומיות הרוסית העכשווית[7], נעמי גורדון מ"הרפרס בזאר" כתבה כי ישנם קווי דמיון בין "הצארים האחורנים" לסדרת "הכתר" של נטפליקס[8], ודורותי רבינוביץ מה"וול סטריט ג'ורנל" שיבחה את תפקודה של ברניס שטגר בתור מריה פיודורובנה[9].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 2019-07-04T11:50:00+01:00, The Last Czars, Netflix, Broadcast (באנגלית)
  2. ^ Julie Delahaye, Netflix's The Last Czars has some seriously pretty filming locations, The Mirror, ‏2019-07-09 (באנגלית)
  3. ^ 1 2 Viv Groskop, The Last Czars: the historical drama that the whole of Russia is laughing at, The Guardian, ‏11 ביולי 2019
  4. ^ 1 2 רותה קופפר, הרוסים באים: נחשול של סדרות על רוסיה מציף את המסכים, באתר כלכליסט, 20 באוגוסט 2019
  5. ^ אתר למנויים בלבד נתנאל שלומוביץ, "גשר המוות" או: למה לא כדאי ללמוד היסטוריה מהטלוויזיה, באתר הארץ, 16 ביולי 2019
  6. ^ Nick Schager, ‘The Last Czars’: Inside Netflix’s Stunning Russian Answer to ‘The Crown’, The Daily Beast, ‏4 ביולי 2019
  7. ^ The Last Czars, King's College London, ‏22 באוגוסט 2019
  8. ^ Naomi Gordon, Everything you need to know about Netflix's groundbreaking royal drama The Last Czars, Harper's BAZAAR, ‏27 ביוני 2019
  9. ^ Dorothy Rabinowitz, ‘The Last Czars’ Review: Deadly Delusions, The Wall Street Journal, ‏28 ביוני 2019