וודקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וודקה
wódka
אחוז אלכוהול 40 עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא רוסיה, שוודיה, פולין, אוקראינה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מבחר שופע של משקאות וודקה במרכול בניז'ני נובגורוד

ווֹדקהפולנית: Wódka, ברוסית: Bодка) הוא משקה חריף ומזוקק חסר צבע ממשפחת המשקאות הלבנים, המופק באמצעות התססה וזיקוק של דגנים או תפוחי אדמה. מלבד כמויות זניחות של חומרי ריח, וודקה מכילה בעיקר מים ואלכוהול (אתנול). שיעור האתנול בוודקה נע בין 33.5% ל-70% מהנפח, ובדרך כלל השיעור הוא 40%.

וודקה היא משקה עתיר אלכוהול, לכן השפעת המשקה על האדם ניכרת כבר לאחר שתייה של כמות מעטה. עיקר תפוצתה של הוודקה ברוסיה, במדינות מזרח אירופה ובסקנדינביה. רוב מקרי האלכוהוליזם במדינות אלו מקורם בשתיית וודקה. לוודקה מגוון השפעות בריאותיות, מזיקות ברובן, שעוצמתן תלויה בעיקר במינון המשקה ובגיל השותה.

שתיית וודקה עשויה לגרום לתחושה של התרוממות, שחרור ונינוחות וכן קירוב חברתי. במדינות שבהן נפוצה שתיית וודקה, יש למשקה תפקיד חברתי מרכזי. במדינות אלו, שבהן שתיית יין פחות מקובלת, נהוג ללוות את הארוחה בוודקה, ולהגיש וודקה בעת קבלת אורחים.

היסטוריה ואטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"רצועת הוודקה" - מדינות בצפון-מזרח אירופה אשר מתמחות בייצור וצריכת וודקה.

קיים קושי להצביע במדויק על מקורותיה של הוודקה, אך הסברה היא שמקורה ברוסיה או בפולין.

אחד ההסברים הנפוצים למשמעות השם "וודקה" הוא שבשפות הסלאביות הוא צורת הקטנה וחיבה של "וודה" (вода) - מים. עם זאת, מחקר בלשני אטימולוגי לא תומך בקביעה זו באופן חד משמעי. אפשרות אחרת היא שהמילה מגיעה מהפועל разводить - "לערבב נוזלים, לדלל"; למרות הדמיון בצליל, שורש המילה הזו הוא לא השורש של המילה вода, אלא של הפעלים הסלאביים вести, водити - "להוביל". אפשרות אחרת להופעת המילה היא aqua vitae (לטינית: מי החיים) - שם לטיני של משקה אלכוהולי שהיה נפוץ באירופה בימי הביניים; אם התאוריה הזו נכונה, אזי המילה וודקה, שמופיעה במספר מקורות עתיקים גם בצורת вотка ("ווטקה") נוצרה מהמילה הלטינית vita, "חיים" ולא aqua, "מים". (השם aqua vitae התגלגל לשפה הבלארוסית בצורת акавіта, אשר עדיין משמש כשם של משקה חריף מקומי.)

בשפות סלאביות מלבד הרוסית המילה וודקה מציינת את הסוג הרוסי של וודקה ולמשקאות מקומיים דומים יש מילים אחרות[1]. כך, באוקראינית הוודקה המקומית נקראת הורילקה; מילה זו גזורה מהשורש של горіти, "להישרף". באופן דומה לשם האוקראיני.

במחצית השנייה של שנות ה-70 התעוררה מחלוקת בקשר לזכותן של מדינות ברית המועצות לשעבר לשווק משקאות בשם "וודקה". בזמן המהפכה הרוסית היגרו מרוסיה מפעלים רבים, וביניהם יצרן הוודקה סמירנוף; כך הופרעה המסורת הרוסית בייצור חומר זה. מאז 1979 משתמשת רוסיה בסיסמה "רק וודקה מרוסיה היא וודקה רוסית מקורית"; מנגד, חוקרים פולנים טענו כי האזכור הראשון בכתב למשקה בשם וודקה נמצא דווקא במקורות פולניים מ-1405, בעוד שבמקורות רוסיים וודקה מאוזכרת רק החל מ-1751.[דרוש מקור]

עם זאת, ישנם היסטוריונים הטוענים כי כבר במאה השמינית, ייצרו איכרים בפולין אלכוהול קפוא מיין.

דרכי שתיית הוודקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את הוודקה נהוג לשתות קרה כקרח בכוס שוט, בדרך כלל מוקפאת בעצמה. הטמפרטורה הנמוכה מאטה את התנדפות אדי האלכוהול מן המשקה ומקנה תחושה "חלקה" לשתייה.

בשל היותה תזקיק נייטרלי משמשת הוודקה לכיהול ("חיזוק") קוקטיילים. מפורסמים קוקטיילים על בסיס וודקה כמו בלאדי מרי ולגונה כחולה (עם ליקר קוראסאו).

לעיתים מערבים עם הוודקה משקאות אנרגיה, אך במינונים שונים עשויה להיות לכך השפעה בריאותית שלילית.

השפעות בריאותיות של שתיית וודקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נזקי האתנול[עריכת קוד מקור | עריכה]

וודקה היא משקה אלכוהולי בעל ריכוז גבוה של אתנול, וככזו היא גורמת לשכרות לאחר שתיית כמויות קטנות של המשקה. על פי הספרות הרפואית, צריכה מרובה של אתנול לאורך זמן גורמת לפגיעה בכבד[2], בלב, במערכת העיכול, במערכת העצבים[3], במערכת החיסונית, במערכת השריר-שלד ועלולה להביא לאלכוהוליזם[4]. אתנול מסוכן במיוחד לנשים בהריון, משום שהוא פוגע בהתפתחות העובר וגורם לפיגור שכלי כתוצאה מתסמונת האלכוהול העוברית[5][6]. שתייה לשוכרה בגיל ההתבגרות מזיקה במיוחד להתפתחות מערכת העצבים[7]. בשנת 2006 הייתה תוחלת החיים של גברים ברוסיה 59.12 שנים לעומת 73.03 שנים בקרב נשים רוסיות[8]. פער זה בתוחלות החיים ניכר בהשוואה למדינות מפותחות אחרות ומוסבר על ידי האלכוהוליזם הפושה בקרב גברים מזרח אירופאיים[9]. ירידה בשכיחות מחלות הנגרמות משתיית אלכוהול היא הסיבה המרכזית לעלייה בתוחלת החיים של גברי רוסיה בשנות ה-90 של המאה ה-20[10].

יתרונות האתנול[עריכת קוד מקור | עריכה]

ייתכן שצריכה קלה ומבוקרת של אתנול עשויה לשפר את מצבם הבריאותי של משתמשים מבוגרים ובריאים שאין להם מניעה רפואית לצרוך אתנול. נמצא באופן סטטיסטי שצריכה מתונה עד בינונית של אתנול מקושרת להארכת תוחלת החיים על ידי מניעת מחלות שונות, ונטען שהאתנול מסייע בהעלאת שיעור ה-HDLכולסטרול ה"טוב") בגוף[11].

אלכוהוליזם כתופעה חברתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברוסיה, בארצות מזרח אירופה ובסקנדינביה קיימת תרבות של שתיית וודקה, ובארצות אלו רוב האלכוהול הנצרך הוא וודקה. משערים שכ-70% מהאלכוהול שנצרך ברוסיה מקורו בוודקה. הדבר נכון גם בקשר ליוצאי מזרח אירופה שהיגרו למדינות אחרות. במדינות מסוימות, ובראשן רוסיה, גורם האלכוהוליזם לעלייה ברמת הפשיעה.

הרעלת פורמלין[עריכת קוד מקור | עריכה]

וודקה היא משקה שזיופים שלו מופיעים לעיתים קרובות. בנוסף, כמויות רבות של וודקה מיוצרות באופן פרטי וללא פיקוח. בשני המקרים, הסכנה העיקרית היא הימצאות מתנול במשקה. מתנול הוא תוצר תסיסה של תאית שעלולה להימצא יחד עם חומרי הגלם של הוודקה. המתנול עובר מטבוליזציה בכבד על ידי האנזים אלכוהול דהידרוגנז[12], ליצירת חומצה פורמית ופורמלין (פורמאלדהיד), רעל חזק הגורם לעוורון ולמוות. בעת ייצור מבוקר של וודקה, שאריות המתנול מסולקות בשלבי הסינון הרבים שנעשים בדרך כלל בעזרת פחם פעיל.

מותגי וודקה נודעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

Absolut Vodka
Russian Standard

להלן מותגי וודקה בולטים (לפי סדר א"ב, רשימה חלקית):

  • אבסולוט וודקה - וודקה שוודית על בסיס חיטה המיוצרת מאז שנת 1879 ומכילה 40 אחוז אלכוהול. נודעת בעיקר במסע הפרסום שלה.
  • אייסברג - וודקה קנדית המורכבת מ-40% אחוז אלכוהול המופק מגרעיני תירס מתוק ומ-60% מים מינרליים שמגיעים מקרחון בן כ-12 אלף שנים, ומכאן סמלה המסחרי של החברה.
  • איגנייט - וודקה פרימיום קנדית מהמותג IGNITE בבעלות דן בילזריאן. מופקת מתירס וממים טהורים העוברים לטענת היצרנים תהליך סינון קפדני. מכילה כ-40% אלכוהול.
  • וודקה אנגרי אוקס - וודקה המגיעה מדנמרק ומיוצרת מגרגרי חיטה מלאה היא מכילה 40 אחוז אלכוהול. היא יוצרה לראשונה לפני 150 שנה, ונמכרת החל משנת 1989. אחד המאפיינים שלה הוא בקבוק המתכת בו היא משווקת המזכיר שייקר נירוסטה. יתרונות הבקבוק המיוחד הם בקירור מהיר של המשקה ובזמן קור רב יותר מהרגע שהיא קוררה. כמו כן הבקבוק המיוחד מקשה על זיוף הוודקה.
  • בלוודרה (אנ') - מותג וודקה פולני, הוודקה מיוצרת משיפון בזיקוק רציף מרובע.
  • גריי גוס (Grey Goose) - וודקה צרפתית. היא מופקת משעורה המגיעה מאזור קוניאק (בו מיוצר גם משקה הקוניאק). המשקה מזוהה עם הבקבוק המיוחד שלו המכיל חלון בו נראים אגם ואווזי בר, כאשר מי האגם הם המשקה עצמו. על קדמת הבקבוק מצוירים חמישה אווזים שהם סמלה המסחרי של החברה. בשנת 2000 עברה החברה לידי בעלים אמריקאים. למרות זאת, דגל צרפת עדיין מתנוסס על הבקבוק.
  • דנסקה (אנ') - וודקה דנית המיוצרת מחיטה, משווקת בגרסה אדומה (40% כוהל בנפח) וכחולה (50% כוהל בנפח).
  • וודקה ואן גוך - וודקה הולנדית מחיטה המשווקת משנת 2000.
  • ויברובה (Wyborowa - מושלם בפולנית) - וודקה פולנית המופקת מ-100% שיפון. מכילה 40 אחוז אלכוהול. ויברובה הומצאה בסביבות המאה ה-16 ויצורה התעשייתי החל לפני בערך 200 שנה. בשנות השישים של המאה ה-20 החלה להימכר בעולם. מאז נפילת המשטר בברית המועצות החלו מכירות ויברובה לתפוס תאוצה באירופה ובארצות הברית ואחוזי המכירה שלה בעולם עולים. היא הוודקה הפולנית הנמכרת ביותר מחוץ לפולין. יש גרסאות מיוחדות של ויברובה בעלות תכולת אלכוהול גבוהה (דבר שלא אופייני לוודקה) עד 59%.
  • זוברובקה (Zubrowka) - וודקה מתוצרת פולין המיוצרת משיפון. הוודקה מתובלת בעשב הזוברוב (עשב הביזון). על תווית הבקבוק מופיע ציור של ביזון (בופאלו).
  • וודקה חורטיצה - וודקה פרמיום אוקראינית המופקת מחיטה.
  • מוסקובסקאיה - וודקה רוסית המיוצרת משיפון.
  • סטוליצ'נאיה - וודקה רוסית המופקת מחיטה.
  • סמירנוף - וודקה אמריקנית שמקורה ברוסיה. היא הומצאה בשנת 1860 על ידי פיוטר סמירנוב. סמירנוף הייתה הוודקה הראשונה שבתהליך הזיקוק שלה השתמשו בפחם פעיל.
  • סקאיי וודקה - וודקה המיוצרת בארצות הברית. מגיעה גם בטעמים כגון: פטל, זנגביל, שרי, וניל, הדרים. מגיעה בגרסת 45% אלכוהול. לוודקה זו יש בקבוק בצבע כחול קובלט.
  • פינלנדיה - וודקה פינית המיוצרת משעורה ועוברת זיקוק רציף. מכילה 40% אלכוהול וקיימת גם בניחוחות של מנגו, למון ליים וקרנברי. ייצורה של וודקה זו החל בשנת 1970 והיא מיוצרת בעיקר לייצוא.
  • קטל 1 (Ketel One) - וודקה הולנדית בעלת 40% אלכוהול. את הוודקה הזו מכינים מ 100% חיטה ומזקקים בשיטת זיקוק דודי. המתכון המקורי לוודקה הזו נוצר בשנת 1983 בידי משפחת נולט. בשנת 2000 פיתחו לראשונה משפחת נולט וודקה אולטרה-פרימיום סיטרון טבעית.
  • קליינר פייגלינג (פיג'לינג) - משקה וודקה בטעם תאנים המכיל כ-20% אלכוהול, מיוצר על ידי חברת BEHN הגרמנית.
  • רוסקי סטנדרט - מיוצרת מאז 1998 מחיטה. זיקוק הוודקה הוא משולב: זיקוק ראשון דודי מסורתי, מיד אחריו 2 זיקוקים רציפים, ולסיום סינון כפול דרך פחם פעיל ל"ניקוי" אחרון.
  • שופן (Chopin) - מותג של וודקה סופר-פרמיום פולנית המיוצרת מתפוחי אדמה. תהליך הייצור של הוודקה כולל ארבעה שלבים של זיקוק דודי ולאחריהם ארבעה שלבים של סינון בפחם פעיל. הוודקה קרויה על שמו של המלחין הפולני פרדריק שופן שדמותו מצוירת על הבקבוק.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • גדי אבקסיס, שר המשקים: ספר תרבות הבר והשתייה, ברטנדר 2008. פרק 'התזקיקים הלבנים': וודקה, עמ' 53–58

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Черных П. Я.: Историко-этимологический словарь современного русского языка. Москва, Русский язык-Медиа, 2004
  2. ^ Adachi M, Brenner DA., Clinical syndromes of alcoholic liver disease, Dig Dis. 2005;23(3-4):255-63, PMID 16508290
  3. ^ Harper C., The neurotoxicity of alcohol, Hum Exp Toxicol. 2007 Mar;26(3):251-7 PMID 17439928
  4. ^ Miller MW, Spear LP., The alcoholism generator, Alcohol Clin Exp Res. 2006 Sep;30(9):1466-9 PMID 16930208
  5. ^ Sant'Anna LB, Tosello DO, Fetal alcohol syndrome and developing craniofacial and dental structures--a review, Orthod Craniofac Res. 2006 Nov;9(4):172-85 PMID 17101024
  6. ^ Kumada T, Jiang Y, Cameron DB, Komuro H., How does alcohol impair neuronal migration?, J Neurosci Res. 2007 Feb 15;85(3):465-70 PMID 17139684
  7. ^ Crews F, He J, Hodge C., Adolescent cortical development: a critical period of vulnerability for addiction., Pharmacol Biochem Behav. 2007 Feb;86(2):189-99. PMID 17222895
  8. ^ List of countries by life expectancy
  9. ^ McKee M, Shkolnikov V, Understanding the toll of premature death among men in eastern Europe, BMJ. 2001 Nov 3;323(7320):1051-5 PMID 11691766 (Erratum)
  10. ^ Shkolnikov V, McKee M, Leon DA, Changes in life expectancy in Russia in the mid-1990s, Lancet. 2001 Mar 24;357(9260):917-21 PMID 11289348
  11. ^ Standridge JB, Zylstra RG, Adams SM., Alcohol consumption: an overview of benefits and risks, South Med J. 2004 Jul;97(7):664-72 PMID 15301124
  12. ^ Alcohol dehydrogenase - אנזים שמזרז חמצון של כהלים