הצלף (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הצלף
One Shot
מידע כללי
מאת לי צ'יילד עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מתח, רומן
נושא ג'ק ריצ'ר עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה Bantam Press עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 2005 עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת קוראים
תאריך 2007, 2012
מספר עמודים 399
סדרה
ספר קודם The Enemy עריכת הנתון בוויקינתונים
הספר הבא The Hard Way עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 003778791, 003445589
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הצלףאנגלית: One Shot), הוא הספר התשיעי בסדרת ספרים של הסופר הבריטי לי צ'יילד. הספר יצא לאור ב-2005.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספר זה, התשיעי בסדרת הספרים אודות ג'ק ריצ'ר, החייל לשעבר וחוקר פרטי, מגיע ריצ'ר לעיירה קטנה באינדיאנה שבארצות הברית, בעקבות תקרית ירי בעיירה. במהלך התקרית נרצחו חמישה בני אדם בידי צלף מתוך חניון בבנייה. הצלף משאיר אחריו שובל ראיות פורנזיות, המאפשר למשטרה לאתרו בקלות ולהכניסו למעצר.

הסיבה להגעתו של ריצ'ר, רב-סרן בדימוס אשר שירת כחוקר במשטרה צבאית ממרחק של כ-1,500 ק"מ, היא החשוד בביצוע הירי - ג'יימס בר, חייל לשעבר אשר הוכשר כצלף. לריצ'ר היכרות מוקדמת עם בר מימי שירותם במשותף בעיראק, וחשבון ליישב עמו, כיוון שכאשר ריצ'ר היה בתפקיד הוא חקר את בר על מקרה דומה שבו בר ירה למוות בארבעה חיילים בכווית סיטי, ועתה נראה כי הסיפור חוזר שוב על עצמו. אולם עם הגעתו מתגלה לריצ'ר כי הראיות שנאספו בצירוף הנסיבות מראות את אשמתו של בר באופן כה ברור וחד, עד כי ריצ'ר משוכנע כי הוא הופלל בידי אדם אחר.

כאשר ריצ'ר מגיע לאינדיאנה, בר כבר הוכה קשות בכלא ואיבד את זכרונו, כך שהוא משאיר את ריצ'ר ליצור מסקנות משלו עם הראיות הזמינות. ריצ'ר בתחילה מאמין כי בר אשם, אבל אחותו של בר, רוזמרי, משוכנעת בחפותו של אחיה ומפצירה בעורכת הדין הלן רודן להגן על אחיה. ריצ'ר מצליח לגייס את כתבת החדשות NBC, אן יאני, ובתמורה לשימוש במכונית שלה וביכולות של התחנה, היא מקבלת הבטחה לחשוף את מקרה בר.

ריצ'ר מגיע לקנטאקי למטווח הירי שבו הצלף התאמן, ולומד כמה עובדות מעניינות מגאני סמואל קאש, לשעבר אלוף צליפה בנחתים האמריקאים, שבבעלותו מטווח, שיגרמו לו לפקפק באיתנות של האשמה של בר. קאש אינו מוכן לחשוף מידע לריצ'ר אבל מסכים בחוסר רצון לדבר, אם ריצ'ר יהיה מסוגל לפגוע במרכז מטרה ממרחק של 300 מטר בירייה בודדת. אחרי שריצ'ר עושה שימוש במיומנות שלו כצלף ומצליח, קאש מציג לו את מטרות הנייר של בר ושל שותפו, מהם הוא למד שבר איננו צלף טוב כמו שנראה, ואף לוקה בפרקינסון, ואילו שותפו הוא צלף מעולה, אשר מפספס בכוונה.

לאחר הביקור במטווח, ריצ'ר מוסיף מידע של קאש לניתוח הראיות. הלן ורוזמרי עוזרות לו לנפות את הרמזים, וסוף סוף ריצ'ר מסיק שבר הוא חף מפשע, ויש גורמים שמנסים מאחרי הקלעים להפליל אותו, כדי להסתיר שהיעד האמיתי של הטבח הוא לחסל אישה מסוימת שבעלה הצליח לחשוף פרשת שחיתות והועלם. הגורמים הללו הם כנופיה רוסית אשר מתחזה לאנשי עסקים לגיטימיים, אשר בראשה עומד אדם מבוגר כבן שמונים ששמו זק (אסיר), שבילה את מרבית חייו בגולגים סובייטים ידועים לשמצה.

בסיום הספר ריצ'ר מגייס את קאש, הלן ויאני לבצע תקיפה על ביתו של זק, בו אנשים שהצליחו לתפוס את רוזמרי. בכוחות משותפים הוא מצליח לחדור אל הבית ולחסל את כל עוזריו של זק, ולתפוס אותו בחיים. לאחר שמגיעים לבית חוקר המשטרה וסגניתו וכן התובע של העיירה, מתברר כי חוקר המשטרה הוא האדם המושחת מתוך המערכת, שסייע לכנופיה הרוסית.

עיבודים לקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר עובד גם לסרט פעולה[1] שנקרא ג'ק ריצ'ר משנת 2012. את הסרט ביים כריסטופר מקווירי ומככב בו טום קרוז כג'ק ריצ'ר[2].

בסרט נעשו שינויים בפרטים רבים לעומת הספר שהפכו אותו לדרמטי יותר ורווי אקשן. הוסרו דמויות משמעותיות כמו רוזמרי אחותו של הצלף, וכתבת הטלוויזיה אן יאני. שינוי משמעותי נעשה בסצנת הסיום של הסרט, לא רק שהמיקום שונה מביתו של זק למחצבה, בנוסף זק ראש הכנופיה וקצין המשטרה אמרסון נהרגים בידי ריצ'ר, בעוד שבספר הם רק נעצרים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ צ'ארלס מקגראת, ניו יורק טיימס, "ג'ק ריצ'ר" - הסרט שגורם לטום קרוז להיראות גבוה, באתר הארץ, 28 בדצמבר 2012.
  2. ^ ynet, הצצה לסרט חדש: טום קרוז הוא ג'ק ריצ'ר, באתר ynet, 3 ביולי 2012.
ערך זה הוא קצרמר בנושא ספרים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.