וגינוזיס חיידקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וגינוזיס חיידקי
תחום גינקולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
גורם Gardnerella vaginalis עריכת הנתון בוויקינתונים
טיפול
קישורים ומאגרי מידע
eMedicine 254342 עריכת הנתון בוויקינתונים
MeSH D016585
סיווגים
ICD-10 B96, N76 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
תרשים סכימטי של הנרתיק
ניירות המשמשים כאינדיקטורים במיכל ועליו מפתח צבעים לפיענוח התוצאה

וגינוזיס חיידקי הוא זיהום חיידקי בו מופר האיזון הטבעי של חיידקי הפלורה בנרתיק. לעיתים קרובות, מצב זה מלווה בהפרשה נוזלית לבנה או אפורה, שינוי צבע הנרתיק, כאב, גרד או תחושת צריבה מקומית, או ריח רע מהנרתיק בעקבות זאת. כמו כן, קיימת אפשרות להתפתחות המחלה ללא כל תסמינים. הימצאות המחלה מעלה את הסיכון לפתח מחלות מין נוספות ולידה מוקדמת.

מחלה זו מתרחשת כאשר מופר האיזון הטבעי של חיידקי הפלורה בנרתיק, מבחינת היחס בין מיני החיידקים השונים ומבחינת מספרם הכללי. ישנן פעילויות או הרגלים המגדילים את הסיכון לחלות במחלה, כמו קיום יחסי מין עם בני זוג רבים או שטיפה נרתיקית. לא הוכח כל קשר להתפתחות המחלה או העלאת הסיכון לפתחה כתוצאה מישיבה על אסלות או שחייה בבריכת שחייה. עם זאת, על אף העובדה כי קיום יחסי מין הוא מהגורמים השכיחים להתפתחות המחלה, אין זה גורם הכרחי. קבוצת הסיכון לתחלואה במחלה כוללת כל אישה ואף כאלו שמעולם לא קיימו יחסי מין.

אפידמיולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וגינוזיס חיידקי הוא הזיהום השכיח ביותר בנרתיק עבור נשים בגיל הפוריות.[1] שכיחות המחלה נעה בין 5% ל-70%[דרושה הבהרה]. 30% מבין הנשים בטווח גילאים 14–49 בארצות הברית סובלות מווגינוזיס חיידקי, כאשר היארעות המחלה משתנה בין קבוצה אתנית אחת לשנייה.

אבחון[עריכת קוד מקור | עריכה]

האבחון נעשה בדרך השלילה בכך ששוללים כל אפשרות אחרת לגרימת התסמינים למחלה. הבדיקות יכולות להיות קליניות או מעבדתיות:

טיפול מקובל[עריכת קוד מקור | עריכה]

לעיתים חולפת המחלה ללא כל התערבות קלינית או טיפולית. למרות זאת כל הנשים הסובלות מווגינוזיס חיידקי מקבלות טיפול כנגד התופעות והסיבוכים הקשורים למחלה. סכנת העברת המחלה קיימת גם בין בנות זוג. לכן, לעיתים מומלץ להן לקבל טיפול יחד היות שהמחלה יכולה לעבור בין בנות זוג במהלך יחסי מין.

הטיפול חשוב במיוחד אצל נשים בהריון. כל אישה שיולדת פג או לידה טבעית מוקדמת מתבקשת לעבור בדיקה לגלוי וגינוזיס חיידקי, גם אם לא הראתה כל תסמין ועליה לקבל טיפול כאילו שלקתה בווגינוזיס חיידקי. יש גישה התומכת בטיפול מונע כנגד וגינוזיס חיידקי לקראת הפלה או ניתוחים כגון כריתת רחם, גם ללא תסמינים במטרה להפחית סיכון לזיהום. כטיפול מונע למחלה נהוג להשתמש בתרופות כגון קלינדימצין ומטרינידזול, בצריכה פומית או נרתיקית, אולם הצלחת הטיפול אינה מובטחת.

נשים בהריון[עריכת קוד מקור | עריכה]

וגינוזיס חיידקי מעלה את הסיכון להתיבשות בשל יתר ההפרשות. דבר זה מביא לעובדה כי אצל נשים עם וגינוזיס חיידקי שכיחות גבוהה יותר ללידת תינוקות עם משקל נמוך או פגים. החיידקים שגורמים לווגינוזיס חיידקי גורמים לפעמים לדלקת אגנית הידועה כגורם משמעותי לעקרות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא וגינוזיס חיידקי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Bacterial Vaginosis (BV): Condition Information". www.nichd.nih.gov. 2013-05-21. נבדק ב-3 במרץ 2015. {{cite web}}: (עזרה)

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.