וילה חנא סלאמה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וילה חנא סאלמה
הפגנה ברחוב עזה בסמוך לבית ראש הממשלה, ברקע: וילה חנא סלאמה, 2020
הפגנה ברחוב עזה בסמוך לבית ראש הממשלה, ברקע: וילה חנא סלאמה, 2020
מידע כללי
סוג בית מגורים עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת בלפור 2
מיקום ירושלים
מדינה ישראל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

וילה חנא סלאמה היא בית מגורים היסטורי בשכונת טלביה בירושלים, אשר שימש מעון זמני לראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד בעת השיפוצים בבית אגיון - המעון הרשמי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הווילה נבנתה בשנת 1932 על ידי איש העסקים הערבי-נוצרי חנא (ג'ון) סלאמה, שהיה סוכן חברת המכוניות האמריקנית ג'נרל מוטורס בארץ ישראל ובעבר-הירדן, והיה אחיו של קונסטנטין סלאמה שבנה את ביתו, וילה קונסטנטין סלאמה, בקצה השני של רחוב בלפור. אדריכל הבניין היה זולטן שמשון הרמט. הבניין במקור היה בית דו-קומתי, ולפי בקשתו של חנא סלאמה תוכנן הבית כשתי דירות נפרדות, כאשר במרכזה של כל קומה היה סלון גדול. בקומה העליונה התגוררה אשתו המוסלמית, ושם אירחה את חברותיה, כאשר חנא עצמו השתמש בחדר המגורים התחתון לאירוח חבריו בענייני עסקים, ובמרתף אכלס חנא את מכוניות הפאר האמריקאיות שייבא לישראל.

לאחר קום המדינה נטש סאלמה את ביתו ועבר להתגורר בביירות. המבנה הוגדר כשייך לנכסי נפקדים. תחילה שימש הבניין את הקונסוליה הטורקית, משם עבר לידי הקונסוליה האמריקאית ששיכנה בו את הנספח התרבותי שלה, ולאחר מכן שכנה במקום שגרירות גואטמלה[1]. בשנת 1980 עברה השגרירות לתל אביב והבניין ננטש ונותר ריק ונעול, כרכוש האפוטרופוס על נכסי נפקדים. לאחר הפיכתו של הבית הסמוך, בית אגיון, למעונו הרשמי של ראש ממשלת ישראל, הפכה הוילה למקום התגוררותם של השומרים והמאבטחים של ראשי הממשלות לדורותיהם.

בסוף שנות השמונים נמכר הבניין לציון (יוסף) ברוך,[2][3] איש עסקים ישראלי, המשכיר את המבנה למנהל הדיור הממשלתי. בשנת 2014 נוספו למבנה שלוש קומות.

עם כניסתו של יאיר לפיד לתפקיד ראש הממשלה, הוחלט להשתמש באחת הדירות שבמתחם כמעון זמני לראש הממשלה, משום שהמעון הרשמי נמצא בשיפוצים[4]. המבנה נבחר בשל קרבתו הרבה לבית ראש הממשלה והימצאותו בתוך המתחם המאובטח ברחובות בלפור וסמולנסקין[5].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא וילה חנא סלאמה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]