ויליאם טן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויליאם טן
William Tenn
ויליאם טן, 2002
ויליאם טן, 2002
ויליאם טן, 2002
לידה 9 במאי 1920
לונדון, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 7 בפברואר 2010 (בגיל 89)
מאונט לבנון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Philip Klass עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד, הממלכה המאוחדת, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם עט William Tenn עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת המדינה של פנסילבניה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1945 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה Author Emeritus עריכת הנתון בוויקינתונים
dpsinfo.com/williamtenn/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויליאם טןאנגלית: William Tenn, שם מקורי פיליפ קלאס - Philip Klass,‏ 9 במאי 1920 - 7 בפברואר 2010) היה סופר מדע בדיוני יהודי אמריקאי, שבלט בעיקר בזכות סיפוריו הקצרים בעלי ההיבט ההומוריסטי - סאטירי. זוכה פרס נבולה לשנת 1999. פרופסור לספרות אנגלית וספרות משווה באוניברסיטת המדינה של פנסילבניה (19641988).

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיליפ קלאס נולד ב-1920, בלונדון, הבן הבכור מתוך שלושת ילדיה של משפחה יהודית. אביו, דייוויד קלאס היה סוציאליסט יהודי, שנולד ברוסיה וברח לאנגליה, מ"ארץ הפוגרומים" כפי שכינה אותה. בלונדון הוא הפך למנהיגו של איגוד מקצועי יהודי סוציאליסטי. כשפרצה מלחמת העולם הראשונה היה האב ממנהיגי המתנגדים הסוציאליסטיים למלחמה, אולם גויס בניגוד לרצונו ואף שהודיע מראש שיערוק מהצבא אם יגויס. הוא אכן ערק, נתפש וערק שוב תוך כדי המלחמה והסתתר במשך כמה שנים מהמשטרה הצבאית, שחיפשה אותו. האם, בתו של חייט יהודי עני, ילידת וויטצ'פל, הרובע היהודי דאז של לונדון ועיתונאית, שכתבה בעיתונו של אותו איגוד מקצועי, נישאה לאב בעודו במקום המחבוא.

כשתמה המלחמה והיות והחיפושים אחריו נמשכו, התגנב האב לאנייה שהפליגה לארצות הברית. כשנה וחצי אחריו הגיעה לארצות הברית גם האם, עם פיליפ קלאס הקטן, בן פחות משנתיים[1]. המשפחה התיישבה בברוקלין, ניו יורק ואחיו של קלאס, מורטון קלאס ואחותו נולדו כבר במולדת החדשה. מורטון קלאס היה לימים לסופר ידוע בזכות עצמו, כמו גם אחיינו של קלאס, דייוויד קלאס ושתיים מאחייניותיו.

במלחמת העולם השנייה שירת קלאס בצבא ארצות הברית בחזית האוקיינוס השקט, כמהנדס קרבי. בהמשך הועבר לחזית האירופית וידיעתו ביידיש הפכה אותו למתורגמן, בין הכוחות האמריקאים לבין שבוייהם הגרמנים[2].

ב-1945, עם שחרורו מהצבא החל לעבוד ב"מעבדות בל", כעורך טכני ובמקביל החל אז לראשונה לכתוב סיפורים, שהראשון שבהם התפרסם במאי 1946.

ב-1957 נישא לפרומה (נולדה ב-1935), לימים סופרת בזכות עצמה, אשר אחד ממאמריה, Streets of Mud, Streets of Gold, על ההיסטוריה של משפחתה בעיירה יהודית במזרח אירופה, זכה ב-2004 בפרס קרן ג'ון טמפלטון, בסך 25,000 דולר[3]. לבני הזוג נולדה בת אחת, עדינה.

במשך 24 שנים (1964 - 1988) לימד ספרות אנגלית וספרות משווה, כולל קורס מיוחד שיצר על ספרות מדע בדיוני, באוניברסיטת המדינה של פנסילבניה ומשפרש עבר יחד עם אשתו והבת עדינה לפיטסבורג, שם חי עד פטירתו ב-2010.

ב-1999 בחרה בו "אגודת סופרי המדע הבדיוני והפנטסיה של אמריקה" (SFWA) ל"סופר אמריטוס" (Author Emeritus) וחתן פרס נבולה בקטגוריה זו.

כתביו[4][עריכת קוד מקור | עריכה]

סמוך לאחר שחרורו מצבא ארצות הברית ובמקביל לעבודתו כעורך טכני ב"מעבדות בל" החל טן בכתיבת סיפורים, שהראשון שבהם, Alexander the Bait התפרסם במאי 1946 במגזין המדע הבדיוני Astounding Science Fiction. הנוהג של אותה תקופה היה לכתוב בשם עט ולכן פיליפ קלאס בחר לעצמו, בלי שום סיבה של ממש את השם ויליאם טן, אשר ליווה אותו מאותה עת ואילך, בכל כתיבתו במסגרת הז'אנר.

בסך הכל כתב טן בסופו של דבר מעל ל-60 סיפורים ושני ספרי מדע בדיוני, בנוסף לכתיבה בנושאים אחרים תחת שמו האמיתי. בראשית שנות האלפיים יצאו כתביו שוב לאור בהוצאת NESFA, בשלושה כרכים: Immodest Proposals (פברואר 2001)[5], Here Comes Civilization (אוגוסט 2001)[6], ו-Dancing Naked (ספטמבר 2004)[7], אשר היה מועמד לפרס הוגו לשנת 2005.

יהדותו השפיעה על כתיבתו, כמו בסיפור מ-1974, On Venus, Have We Got a Rabbi, ועוד.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דייוויד ויינטראוב, Religions and Extraterrestrial Life: How Will We Deal with It?, הוצאת שפרינגר (שווייץ), 2014

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Constantinople", פיליפ קלאס, ראה אור לראשונה ב-U.S. Catholic, ב-1994, ובשנית ב-Dancing Naked, ב-2004
  2. ^ "RIP: SFWA Author Emeritus 1999 William Tenn"‏, לורי מאן, על ויליאם טן, 8 בפברואר 2010, באתר SFWA
  3. ^ "Essay winner uses family's legacy to inspire others"‏ 13 באוקטובר 2004, באתר Pittsburgh Post-Gazette
  4. ^ ביבליוגרפיה של ספרי ויליאם טן / פיליפ קלאס / קנט פוטנאם
  5. ^ על הספר
  6. ^ על הספר
  7. ^ על הספר