ויקיפדיה:הטילדה הרביעית/19/Yoavd

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
על שחמט וויקיפדיה
מאת Yoavd


8 צריח שחור צריח שחור
7 רגלי שחור רץ שחור רגלי שחור מלך שחור פרש שחור רגלי שחור רגלי שחור
6 רץ שחור רגלי לבן
5 רץ לבן
4
3 רץ לבן רגלי לבן מלכה שחורה
2 רגלי לבן רגלי לבן רגלי לבן רגלי לבן
1 צריח לבן מלך לבן
א ב ג ד ה ו ז ח
העמדה אחרי מסעו של אנדרסן 22. רו5+ (מערוגה ד3)

שח כפול הוא מושג בסיסי במשחק השחמט שדוגמה לו נוכל לראות בסיום המשחק שנחשב לפנינה שחמטאית ומכונה ירוק העד בין אדולף אנדרסן לז'אן דיפרן שהתקיים בברלין בשנת 1854. (ראו דיאגרמה למעלה).

הטורקי איננו רק הקפה שהשחמטאי שותה, אלא היה אשליה מכנית, שאפשרה לאמן שחמט להתחבא בתוך מכונה ולהפעילה כאילו שיחקה שחמט בעצמה.

8 צריח שחור מלכה שחורה רץ שחור פרש שחור צריח שחור
7 רגלי שחור רגלי שחור רגלי שחור מלך שחור רץ לבן רגלי שחור רגלי שחור
6 פרש שחור רגלי שחור
5 פרש לבן פרש לבן
4 רגלי לבן
3 רגלי לבן
2 רגלי לבן רגלי לבן רגלי לבן רגלי לבן רגלי לבן רגלי לבן
1 צריח לבן רץ לבן רץ שחור מלך לבן צריח לבן
א ב ג ד ה ו ז ח
עמדת הסיום של מט לגל

מט לגל מוכר לכל חובב (ואם לא בשמו, לפחות בתבנית המט), כאשר העמדה הסופית היא מט טהור, משום שלכל אחת משמונה הערוגות מסביב למלך השחור, יש בדיוק סיבה אחת מדוע המלך לא יכול לנוע אליהן. סם לויד היה שחמטאי אמריקאי, מחבר חידות שחמט, חידונאי ומתמטיקאי. המשותף לערכים אלה שיש בהם משום הצצה לעולם הקסום של השחמט. משחקי שחמט קצרים, המכונים בעגה המקצועית "מיניאטורות" (משחקים הקצרים מ-20 מסעים) נלווים לערכים שח כפול, מט לגל וירוק העד, ובעזרת הדיאגרמות קל לעקוב אחרי התפתחות המשחק ובמיוחד אחר העמדות הקריטיות.

בערך סם לויד מוצגות שלוש בעיות שחמט שפותחות אשנב לעולם מלא דמיון, שממחיש במספר מסעים רעיונות אסטטיים עמוקים במגוון רחב של סוגי בעיות שונים. עמדת פילידור מדגימה טכניקה להשגת תיקו כאשר לצד המגן מלך וצריח ולצד התוקף מלך, צריח ורגלי.

אולימפיאדת השחמט בשנת 1927 הוא ערך שהקים דוד וכעת מרבית ערכיו הוכחלו. השחמטאים שמייצגים את מדינותיהם באולימפיאדה שמתקיימת מדי כמה שנים מהווים את צמרת השחמט בכל אחת מהארצות, וערך על כל אחד מהם יבטיח כיסוי טוב של הצמרת השחמטאית לתקופה הרלוונטית. נכון לסוף שנת 2008 יש בוויקיפדיה העברית כיסוי טוב של השחמטאים במאה ה-19 ותחילת המאה ה-20. תחרות השחמט בנוטינגהאם 1936 היא אחת מכמה עשרות התחרויות החזקות ביותר שהתקיימו אי פעם; הייתי שמח לערך על כל אחת מהן, בלווית המשחקים שזכו בפרסי יופי בכל אחת מהן.

תוכניות לעתיד? הבאת הערכים על אלופי העולם בשחמט למצב של עמנואל לסקר וחוסה ראול קפבלנקה ועיטור ערכי שחמטאים במספר משחקים מייצגים. קשה לי לראות ערך כמו מיכאל טל שכונה האשף מריגה, בלי כמה משחקים מנותחים שיציגו את התחבולות הפנטסטיות שאפיינו את משחקיו. דוגמה צנועה בערך ריכרד רטי היא סיום שיצר בשנת 1921, לבן מתחיל וכופה תיקו, או בערך על אלוף צרפת אנדרה שרון שחיבר אטיודים ושניים מהם מוצגים בערך עליו. חשוב גם לתעד את השחמט בישראל, שחסר ערכים רבים, כולל אלופי ישראל בעבר לגברים ולנשים, אלופי נוער ואירועים אחרים כגון "פסטיבל באר שבע", "ליגת השחמט בארץ", מועדונים מובילים כגון המועדון על שם עקיבא רובינשטיין, מועדון על שם עמנואל לאסקר ועוד.

אני ער לכך שגם הוויקיפדיה האנגלית נמנעת לרוב מלשלב משחקי שחמט בערכים, אך אני מציע לקוראים להשוות את הערכים שח כפול ומט לגל למקבילות בשפות אחרות ולשפוט מה עדיף.

ישנם נושאים שחמטאיים רבים שאינם מכוסים כיום משום קוצר הזמן ומשום היעדר הידע: ישנם למעלה מאלף נושאים של בעיות שחמט, מהם מוצגים כ-15 בוויקיפדיה האנגלית. יש מאות רבות של נושאים של סיומי שחמט מהם בודדים מתוארים כיום בוויקיפדיה האנגלית. מצבן של הפתיחות בשחמט טוב מעט יותר, אך גם שם העבודה רבה: באנגלית יש 162 ערכים, בעברית מתוארות 20 פתיחות.