ויקיפדיה:הטילדה הרביעית/22/ראיון עם גלגמש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גילגמש מתגמש
ראיון עם גילגמש מאת MT0

סצנת 100,000 הערכים מרגשת את רובנו אני מניח. יוני דה בסט אף הצהיר כי יקח יום חופש מהעבודה לכבוד המאורע! כמו כולנו, גם הוא חומד ליצירת הערך ה-100,000 העגול, וכמו כולנו, אני מניח, גם הוא מחמש את ארגז החול הפרטי במספר ערכים להעלאה במועד הקסום שיבוא עלינו לטובה.

לקראת החגיגה נפתח מיזם היובל ובראשו, "אימת האנונימים", מר גילגמש. על כן, החלטתי לנדנד לו (בעצם הוא הסכים מיד), וקיבלתי ראיון בלעדי על המיזם שהקים, וגם על האיש עצמו.
יצאתי חבול, אך מרוצה;


גילגמש, במילותיך שלך, מהי מטרתו של מיזם היובל למי שלא יודע?

"ובכן, מיזם היובל אמור להצעיד את ויקי לקראת 100K ערכים, ולטפל בבעיות הקיימות. כל זה כי הוויקיפדיה נמדדת לא רק בכמות הערכים, אלא גם ובעיקר באיכות הערכים. המיזם מורכב למעשה ממספר מיזמי משנה, כשכל פעם יש דגש על מיזם אחר."

אתה מרוצה מה"באזז" של הוויקיפדים לגבי המיזם?

"כן, מרוצה. נרשמו די הרבה."

מי הגה את רעיון המיזם?

"אני."

ואיך קצב ההתקדמות?

"טוב."

ומה צפוי לנו בהגיענו למאה אלף ערכים?

"עוד לא הוחלט."

רעיונות?

"כן; מפגש גדול, ואולי מיזם נוסף – 'ויקיפדים חוצים את ישראל' – כשהכוונה היא שקבוצות ויקיפדים ילכו לאורך שביל ישראל, וייפגשו בנקודה מסוימת, כנראה במיני ישראל, ושם יהיה מפגש גדול. אך המיזם הזה עדיין רדום, ועוד לא התחלתי לבדוק את האפשרות הזאת."

כאדם בעל קילומטרז' מכובד בוויקיפדיה, ציפיתי לתשובות עסיסיות, שיגרמו למחשב שלי להיתקע. כמובן שהתחלתי לחשוד, ויצאתי למסע מחקר בעקבות הגילגמש האמיתי.

"נרשמתי לפני למעלה מחמש שנים. תחומי עניין עיקריים הם היסטוריה, היסטוריה צבאית ומדעי החיים" מנמק לי.

מפשפוש בדפי השיחה שלו ובדף המשתמש אכן ניתן לראות כי נתח גדול מהם מוקדש להיסטוריה. בפתח דף המשתמש מתנגן לו שיר חמוד המסתכם במילים "איזה קשוח גילגמש, הוא תיכף פותח באש", ומגלילה למטה באותו דף ניתן לראות למה:

אני תומך בנקיטת יד קשה מאוד עם משחיתים וסבור שעדיף לחסום אותם בלי חמלה. לצד המשחיתים הבורים קיים זן נפרד של טיפשים חרוצים שאין להם כוונות לגרום לנזק, אך בפעולתם הם גורמים לנזק זה. הטיפול באנשים כאלה גם כן צריך לכלול חסימה.

לא,
אני לא
חושב שאני
דמות כל
כך בולטת
מחוץ
לוויקי




יש כאלו שיחמיצו פנים למראה הדברים ויש כאלו שיראו בגילגמש כאחד שרק מגן על ויקיפדיה העברית מפני הבורים.


מה ה"תפקיד" העיקרי שלך בוויקיפדיה לדעתך?

"לדאוג. זה בערך התפקיד שלי בוויקיפדיה. דאגה ללא ספק."

יש כתבות באינטרנט שמכנות אותך "שתלטן", או "מחקן", "אימת הוויקיפדים".

"חח... המ... אולי, אני מניח כי אמינות המידע היא עניין חשוב בשבילי."


את קטע ה"גילגמש תתגמש" אני מכיר עוד מאז שנרשמתי. לא מזמן האיש והאגדה שאל לפשר מקור האמרה החצי הומוריסטית, אמרה שהתפשטה אל מחוץ לוויקיפדיה, ומצאה עצמה בכתבות באתרים נחשבים כמו ynet ווואלה! אותן כתבות זעקו מילים כמו "מחקנים" ו"מכלילנים". לא קשה לנחש היכן שיבצו את מושא הכתבה שלנו. "לא, אני לא חושב שאני דמות כל כך בולטת מחוץ לוויקי" מסכם גילגמש את דבריו לנוכח הדברים.


בסולם התמכרות לוויקיפדיה, מ-1 עד 10, איפה היית מדרג את עצמך?

"זה תלוי בתקופות. כרגע 5 - 6."

מקום שני בסטטיסטיקת משתמשים... איך ההרגשה?

"אני חושב שכבר השלישי. זה רק אומר שאני מבזבז יותר מדי זמן על ויקי." (דרך אגב, גילגמש ממשיך לעמוד איתן במקום השני אחרי דוד שי).


מלבד מיזם היובל ועריכה במרחב הראשי, שימש גילגמש כשופט בתחרות השישית של "מקצרמר למובחר"; "אני בבית השלישי. שפטתי כבר בעבר איזה פעמיים, נראה לי, וגם השתתפתי בתור כותב!" (של הערך קרב קרני חיטין, שזכה במקום ראשון בבית השלישי).

מה הוא לדעתך דף במרחב הוויקי הכי לא נחוץ, ושיש למוחקו?

"הכי לא נחוץ? אני לא יודע, יש די הרבה, אני לא יודע איזה מהם נחוץ פחות... אבל אולי אגיד משהו כזה: הדפים שבאמת אינם נחוצים הם אלה שכתובים בצורה גרועה. לכן, ערכים שמועמדים לשכתוב למעלה משנה מיותרים בעיני והייתי מוחק את כולם."

לסיכום, יש לך משהו להגיד לקוראי הטילדה?

"שיזכרו שהם כותבים את האנציקלופדיה הזאת לא למען עצמם ולא למען האגו שלהם, אלא למען קוראיה. על הוויקיפדים לתקן שגיאות אם מוצאים ולהרחיק את המזיקים אם יש כאלה. אני רוצה להבהיר – הקוראים הם הצד החלש כי אינם מיוצגים כאן."


אישית, אני רואה בגילגמש אדם וויקיפד משכמו ומעלה, שחשובה לו מאוד הוויקיפדיה. אני מכיר רק את הפאן הנעים שלו (יש לו פאן אחר חוץ מזה?), ואני חושב שכולנו יודעים כמה חשובה תרומתו ודעתו למיזם. ומעכשיו לא עוד "גילגמש תתגמש", אם כי "כשאגדל ארצה להיות כמו גילגמש מהוויקיפדיה!".

.אמסור לו את תודתי על שיתוף הפעולה עם הראיון