ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/אתר האנציקלופדיה היהודית/מיון נושאים: לוויקי/מועצת חכמי התורה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מועצת חכמי התורה היא הגוף הרבני בעל הסמכות העליונה במפלגת ש"ס.

תולדות המועצה[עריכת קוד מקור]

מועצת חכמי התורה הוקמה עם הקמת תנועת ש"ס בשנת 1983, במטרה לשמש כהנהגה הרוחנית לתנועה החדשה. כמפלגה חרדית חדשה הלכה תנועת ש"ס בעקבות אגודת ישראל ומועצת גדולי התורה שלה והקימה מנגנון דומה. עם הקמתה, הייתה מועצת חכמי התורה להנהגה רוחנית ספרדית חדשה אך נהנתה מתמיכה מנהיגותית מטעם גדולי התורה האשכנזים ובראשם הרב שך - תמיכה זו פסקה עם החלטתה העצמאית של מועצת חכמי התורה על הצטרפותה של ש"ס לקואליציה עם השמאל בשנת 1990 (מה שזכה לכינוי "התרגיל המסריח").

חברי מועצת חכמי התורה הרכיבו רשימת המועמדים לבחירות, החליטו על הסכמים קואליציונים וקבעו את מדיניותה הפוליטית והמדינית של המפלגה.

כינוס היסוד היה בחודש אייר תשמ"ג והשתתפו בה מקימי חברי המועצה הראשונה, הראשון לציון הרב עובדיה יוסף, הרב שמעון בעדני, הרב שלום כהן, הרב גבריאל טולדנו והרב שבתי אטון (שני האחרונים פרשו בשנת 1990 בעקבות הפסקת התמיכה מצד גדולי התורה האשכנזים). מזכיר המועצה הראשון היה הרב יחזקאל אסחייק איש אמונו של הרב שך. היו שטענו כי בתחילה, הוקמה המועצה כדי להבטיח את שליטתו מרחוק של הרב שך בתנועת ש"ס ועל מנת להבטיח את עובדת היותו הפוסק האחרון בשאלות הרות הגורל שעמדו בפני התנועה. בשל כך מונו למועצה הרבנים בעדני, טולדנו ואטון שלמדו אצל הרב שך במשך השנים. גם הרב שלום כהן נחשב מנאמניו של הרב שך[1]. לאחר פרישתו מש"ס של יחזקאל אסחייק בצוותא עם השר הרב יצחק פרץ עקב התרגיל המסריח, מונה במקומו הרב משה מאיה (אשר לימים היה חבר כנסת ולבסוף הפך חבר מועצת חכמי התורה בעצמו), וכנשיא המועצה שימש הרב עובדיה יוסף במשך 30 שנה. מזכיר המועצה היה במשך כ-14 שנה חבר הכנסת לשעבר רפאל פנחסי ופרש לאחר פטירתו של הרב עובדיה יוסף. לאחר פטירתו של הרב יוסף, מונה בנו הרב דוד יוסף לחבר במועצה.

ב-15 בינואר 2015, לקראת הבחירות לכנסת ה-20 מונה הרב ראובן אלבז כחבר במועצה.

ב-24 בפברואר 2014 התכנסה המועצה במלון ויזניץ בבני ברק, לישיבה משותפת עם מועצות גדולי התורה של דגל התורה ואגודת ישראל, לצורך דיון במסקנות "הוועדה לשוויון בנטל" (הוועדה שבראשה עמדה איילת שקד) לגבי גיוס בני ישיבות לצה"ל.

מבנה הסמכות אצל ש"ס הפוליטית הייתה זהה לזו של דגל התורה והיא הייתה כפופה למועצת חכמי התורה ולמנהיגותו של הרב עובדיה יוסף, בפרט לאחר מינויו של אלי ישי לראש מפלגת ש"ס[2].

חברי המועצה כיום[עריכת קוד מקור]

נכון ל-2015 חברי מועצת חכמי התורה הם:

מזכירי המועצה[עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

  1. ^ יואל ניר, אריה דרעי, לידתה של ש"ס
  2. ^ אשר כהן. 2006. ש"ס: פריפריה בלב המרכז, בתוך אביעזר רביצקי, (עורך), ש"ס - היבטים תרבותיים ורעיוניים, תל אביב: הוצאת עם עובד, עמ' 333
  3. ^ נועם (דבול) דביר וקובי נחשוני, בן המרן במועצת החכמים: "הגיוס יבוטל", באתר ynet, 13 באוקטובר 2013
  4. ^ אבי שיף, הגאון רבי ראובן אלבז צורף למועצת החכמים, באתר בחדרי חרדים.

* קטגוריה:מוסדות יהודיים קטגוריה:מפלגת ש"ס