ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/אתר האנציקלופדיה היהודית/מיון נושאים: לוויקי/רבי אלעזר הורוביץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו. שיחה


שגיאות פרמטריות בתבנית:אישיות רבנית

פרמטרים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

מיזמי ויקיפדיה/אתר האנציקלופדיה היהודית/מיון נושאים: לוויקי/רבי אלעזר הורוביץ
לידה ינואר 1804
א' בשבט ה'תקס"ד
פלוס, נסיכות הבוחר מבוואריה
פטירה 11 ביוני 1868 (בגיל 64)
כ"א בסיוון תרכ"ח

רבי אלעזר הלוי איש הורוויץ (א' בשבט ה'תקס"ד, ינואר 1804כ"א בסיוון ה'תרכ"ח, 11 ביוני 1868) היה רב ופוסק אוסטרי, ורבה של וינה בין השנים 18281868.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור]

נולד בא' בשבט ה'תקס"ד[1] בעיירה פלוס (אנ') שבבוואריה לרבי דוד יהושע השל, בנו של רבי צבי הירש הורוביץ ולקיילה בת רבי אלעזר קאליר שעל שמו נקרא.

ב-1821, בגיל 18, שלחו אביו לפרשבורג ללמוד בישיבתו של רבי משה סופר (החת"ם סופר)[2], והיה לתלמידו המובהק[3]. עם פטירת אביו בכסלו תקפ"ו התבקש למלא את מקומו ברבנות פרוינקירכן (אנ'), אך סירב. לאחר שנבחר רב אחד לעיר, עבר לדויטשקרויץ, שם נשא את בתו של שלמה שפיגל.

בשנת 1828 ביקר בווינה בשל עיסוקו בפרשת עיגונה של אחותו, ובמהלך הביקור עורר רושם חיובי על סלומון מאיר רוטשילד, מראשי הקהילה, שהציע לו לכהן כרב בקהילת וינה, לצד המטיף המתקדם יצחק נח מנהיימר. בשל מעמדה הבלתי פורמלי של הקהילה היהודית בווינה מאז גירוש היהודים מהעיר כ-150 שנה לפני כן, הוכר מינויו על ידי הרשויות כמשגיח כשרות, עד להכרה הרשמית בקהילה בשנת 1848. בווינה הקים תלמוד תורה, וייסד שיעורי תורה.

נפטר ביום חמישי כ"א בסיוון, בעיר באד ווסלאו (אנ') הסמוכה לוינה, ונקבר בווינה ביום ראשון כ"ד בסיוון.

על אף היותו תלמידו המובהק של רבי משה סופר – גדול הלוחמים ברפורמה, תפס רבי אלעזר עמדה מתונה, ושמר על יחסים טובים עם ראשי הקהילה, ואישים רבים מחוגי ההשכלה. מינויו לרבנות וינה אף הוא נעשה בהמלצת רבו שלא ראה אפשרות להימנע מלהכיר בהיותו של מנהיימר המנהיג הרוחני בפועל, ופעל למינוי רב שמרן שיאזן אותו[4].

בשנת 1845 פרסם בכתב העת כוכבי יצחק את היתרו של רבו רבי משה סופר לבצע מציצה בכלי. על פרסום זה ספג ביקורת עזה מצד רבנים שונים. בהם רבי יעקב עטלינגר שפרסם תגובה חריפה בירחונו שומר ציון הנאמן[5].

ב-1863 הגן הרב הורוויץ על היינריך גרץ כשזה נתבע באשמת כפירה על ידי הכנסייה הקתולית לאחר שדחה את היות פרק נ"ג בספר ישעיה נבואה משיחית. הרב הורוויץ העיד לטובתו בבית-המשפט, בעוד שרוב האורתודוקסים ניהלו נגד גרץ מערכה שערה.

נפטר בכ"א בסיוון ה'תרכ"ח[1] (11 ביוני 1868[4]).

ספרו שו"ת "יד אלעזר" נדפס על ידי בניו אחר פטירתו[4].

מתלמידיו[עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

  1. ^ 1 2 שלמה שפיצר, קהילות אוסטריה (מכון ירושלים, תשע"ז), עמ' 218
  2. ^ החתם סופר רחש לו חיבה בשל היותו נינו של רבי פנחס הלוי הורוביץ אצלו למד בצעירותו.
  3. ^ ראו בשו"ת חתם סופר; או"ח סימנים קל"ה ור"ז, יורה דעה סימנין קכ"ח ושל"ד, אבן העזר חלק א' סימנים ס"ח-ס"ט, וחלק ב' סימן פ"ג, השמטות סימן ר"ז.
  4. ^ 1 2 3 "הורוויץ, אלעזר", במהדורת 1901–1906 של האנציקלופדיה היהודית (באנגלית)
  5. ^ בנין ציון סימן כג-כד.


ערך זה הוא קצרמר בנושא רבנים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.


קטגוריה:רבנים אוסטרים קטגוריה:מחברי ספרי שו"ת קטגוריה:וינה: רבנים קטגוריה:אישים הקבורים בחלקות היהודיות של בית הקברות המרכזי בווינה קטגוריה:אוסטרים שנולדו ב-1803 קטגוריה:נפטרים ב-1868