ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/אתר האנציקלופדיה היהודית/מיון נושאים: לוויקי/רבי רפאל מייזלס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רבי רפאל מייזלס (ה'תנ"ו 1696 בערך – ה'תקל"ח 1777) היה רב ופוסק, אחד מחשובי הפוסקים בהלכות שבת, מחבר הספר "תוספת שבת".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור]

נולד בברודי לרב חיים ודבורה מייזלש, ונקרא על שם סבו שנפטר שנים ספורות קודם לידתו – רפאל מייזלש. לימים שימש כרב העיר של העיירה הארחוב (אנ') (כיום בצפון צ'כיה, על גבול פולין), וכאב בית הדין של העיירה פאריצק (כיום פריצ'י (בל'), בלארוסיה).

השקפותיו ואורח חייו[עריכת קוד מקור]

רבי רפאל נהג לעסוק רבות בלימוד רחב ומקיף, בכל יום היה עוסק בלימוד גפ"ת, ופעם בשנה סיים מחזור לימוד של 4 חלקי השולחן ערוך. הוא התנגד נחרצות לשיטת הפלפול, והיצר על כך שרבים מהלומדים מתעסקים בפלפול ולא בלימוד הלכה מסורתי. את הלומדים בפלפול כינה: "חכמי הזמן... וזה דרכם להתייהר בפלפול של הבל שאין בו ממש".[1]

ספר תוספת שבת[עריכת קוד מקור]

בשנת תקכ"ז (1767), בהיותו כבן 70, הוציא לאור את הספר 'תוספת שבת'. הספר כתוב על הלכות שבת, לפי סדר סימני השולחן ערוך, כאשר דברי השולחן ערוך והרמ"א מובאים בראש הדף, ותחתיהם מובאים הערות המחבר, אשר כוללות סיכום דברי האחרונים שקדמו לו ודיון בדבריהם, יחד עם חידושיו של המחבר.

הספר מתייחד בכך שהוא מרבה לחלוק ולהשיג על דברי המגן אברהם, שנחשב כפוסק מרכזי בקרב פרשני השולחן ערוך. ייחודיותו קנתה לו מקום בקרב ספרי הפוסקים המאוחרים יותר, כמו פרי מגדים ומשנה ברורה, אשר מזכירים רבות את דעתו.

שם הספר רומז למושג ההלכתי תוספת שבת - זמן אשר עקרונית יש לו דין של יום חול, והאדם מחיל עליו את קדושת השבת. רבי רפאל כתב בהקדמה לספרו כי בחירת שם זה נועדה לבטא שרוב הדברים שכתב אינם חידושיו אלא דברי הפוסקים שקדמו לו, וחידושיו הם רק תוספת שולית לדבריהם.

בתוספת מאוחרת להקדמת הספר[2] העיד על עצמו (לאחר כמה שנים שבהם השיג עוד ספרים שמציאותם הייתה נדירה) שעל אף שיש דברים בספר שנמצאו דומים לכתוב בספרים אחרים, כל הכתוב בספר הוא מעצמו בלבד ורק אחר כך ראה אותם בספרי מחברים אחרים. עוד הסביר שלא מחק אותם משום שהיו חביבים בעיניו וגם זו הייתה דרכם של הראשונים: שלמרות שפעמים שמצאו דבריהם בספרים קדמונים יותר, השאירו אותם על מקומם.

בין ההסכמות שצורפו לספרו ניתן למצוא את הסכמתו של רבי יחזקאל לנדא, בעל הנודע ביהודה, שהיה אז רב העיר פראג. בהסכמתו הוא מעיד על הקשר התורני ביניהם, ועל כך שכמה פעמים התייעץ עמו בסוגיות שונות.

רבי רפאל הוא נין של רבי משה לימא, מחבר ספר חלקת מחוקק. אחיו של רבי רפאל, רבי יצחק מייזלש, כתב חידושים לש"ס בשם 'חוסן ישועות'.

לרבי רפאל היו שלושה בנים הידועים לנו: רבי אלכסנדר, רבי משה ורבי חיים. שלושתם כיהנו כרבני עיירות ודיינים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

  1. ^ תוספת שבת הוצאה חדשה – מבוא, באתר אוצר החכמה
  2. ^ ספר תוספת שבת, באתר hebrewbooks.org


קטגוריה:רבנים גליציאנים קטגוריה:ילידי 1696 קטגוריה:נפטרים ב-1777