ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/אתר האנציקלופדיה היהודית/ערכים ששוכתבו או הורחבו באנציקלופדיה היהודית/קידה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קידה בנהה, בירת אוקינאווה (יפן)
קידה בציור הודי

קידה היא תנועת גוף של כפיפה מן המותן המציינת מחווה של הכנעה וכבוד כלפי הזולת. הקידה נפוצה מאוד בתרבויות מזרח אסיאתיות, אך קיימת גם כמחוות כבוד לבני האצולה באירופה ובמקומות אחרים. לעיתים קידה מסתכמת בהורדת הראש ולא בהנעת כל פלג הגוף העליון.

במקרא ובחז"ל[עריכת קוד מקור]

הקידה מוזכרת במקרא, במספר מקומות, כמו לדוגמה בפסוק: "וַתִקד בַת-שֶבַע אַפַיִם אֶרֶץ"[1]. במקרא לא מבואר אופן הקידה.

בברייתא שבתלמוד בבלי מובא תיאור על אופן ביצוע קידה המופיעה במקרא, שעליה להתבצע באופן שהפנים נוגעות בקרקע, ללא מגע שאר הגוף בקרקע (מלבד האגודלים, וכדלהלן), ומסופר על רבן שמעון בן גמליאל הזקן (שחי בשלהי ימי בית המקדש השני) שכאשר היה משתחווה במקדש:

נועץ שני גודליו בארץ, ושׁוחה ונושק את הרצפה, וזוקֵף.

התלמוד בבלי מוסיף שמלבד רבן שמעון בן גמליאל ”אין כל ברִִיה יכולה לעשות כן”, מתוך בני דורו שהיו נוכחים עמו בעזרה[2]. האמורא לוי בר סיסי שביצע קידה כזו לפני רבי יהודה הנשיא, כשבא לזקוף לאחר הקידה לא היה יכול לדחוף את גופו כלפי מעלה על ידי ההישענות על אגודליו בלבד, והשעין את כל כובד משקלו על המותניים שלו, ומחמת כן נצלע[3].

בתרבויות שונות[עריכת קוד מקור]

הקידה נפוצה בתרבות היפנית, הקוריאנית ובתרבות הסינית, שם קדים איש לרעהו בהזדמנויות שונות, כמו בפגישה ראשונה, הבעת תודה ופרידה לשלום.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

  1. ^ ספר מלכים א', פרק א', פסוק ל"א.
  2. ^ תלמוד בבלי, מסכת סוכה, דף נ"ג, עמוד א' ורש"י שם, ד"ה וזו.
  3. ^ תלמוד בבלי, מסכת סוכה, דף נ"ג, עמוד א' ורש"י שם, ד"ה איטלע. וראו בתלמוד שם שהדבר אירע לו כעונש על על מעשה אחר בו דיבר בצורה קשה כלפי ה'.
ערך זה הוא קצרמר בנושא תרבות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.


קטגוריה:מחוות גופניות קטגוריה:יפן: תרבות